سعودی و شرکا در تدارک تحریم ها

قطر به هیچ یک از شرط های خنده دار و غیرمنطقی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به سرکردگی عربستان سعودی تن نداد و حال، چهار عضو اصلی این شورا در تدارک تحریم های جدید علیه دوحه هستند. حرکت قطر در بی اعتبار کردن وجهه عربستان در منطقه و عدم ترس از سیاست های خصمانه خاندان سعودی، شاید آغاز یک دومینو برای زیر سوال بردن چهره سعودی ها در مناسبات منطقه ای باشد.
بیانیه مشترک چهار کشور تحریم کننده قطر
چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در بیانیه‌ای اعلام کردند مخالفت قطر با خواسته‌های این کشورها، نشانه ارتباط دوحه با گروه‌های تروریستی است.
بر این اساس، این چهار کشور پنج‌شنبه شب در بیانیه ای تاکید کردند مخالفت قطر با مطالبات پیشنهادی همسایگان نشان‌دهنده ارتباط این کشور با گروه‌های تروریستی است و کشورهای تحریم‌کننده تدابیر و تصمیمات جدیدی برضد قطر اتخاذ خواهند کرد.به گزارش رویترز، کشورهای عربستان سعودی ، امارات ، بحرین و مصر با انتشار بیانیه مشترکی فهرست مطالبات 13 گانه این کشورها از قطر را بی اعتبار خواندند و تاکید کردند تدابیر سیاسی ، اقتصادی و قانونی جدیدی بر ضد قطر اعمال خواهند کرد.کشورهای تحریم کننده قطر در این بیانیه تاکید کردند، دوحه تلاش های دیپلماتیک برای حل اختلاف‌ها و مناقشه منطقه‌ای را تضعیف کرده است و مخالفت قطر با اجرای خواسته‌های همسایگانش تاکیدی بر ادامه تلاش‌های این کشور برای تخریب و تضعیف امنیت و ثبات منطقه است. این چهار کشور عربی یادآور شدند هدف این کشورها از اتخاذ تدابیر و اقدامات جدید، دولت قطر است و ضربه زدن به مردم این کشور نیست.


سفر تیلرسون به کویت
خبر رسیده که رکس تیلرسون،و زیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به کویت سفر می کند تا درباره تلاش‌ها برای حل خصومت کشورهای عرب با قطر گفت‌وگو کند.از سوی دیگر، شبکه الجزیره قطر از گفت‌وگوی تلفنی جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با همتای قطری خود خبر داد.این شبکه افزود، وزیر دفاع قطر در این گفت‌وگوی تلفنی از مواضع آمریکا در حمایت از امنیت منطقه تشکر کرد.در این گفت‌وگو، دو طرف درباره همکاری های نظامی میان دو کشور تبادل نظر کردند. روزنامه گاردین انگلیس نيز نوشت احتمال دارد کویت (که نقش میانجی را در این بحران داشت) و نیز اردن به کشورهای تحریم کننده قطر اضافه شوند. انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجی مدعی شد، نشست قاهره آغازی ضروری برای نجات قطر از توهمات و اشتباهاتش است. قرقاش در سلسله توییت‌هایی در حساب توییتر خود مدعی شد: جدیت نشست چهارگانه قاهره، نشان دهنده بحرانی است که به طول خواهد انجامید و به جایگاه و اعتبار قطر لطمه وارد خواهد کرد. قرقاش همچنین در ادامه ادعاهای بی اساس خود افزود: گام‌های آینده سبب بیشتر شدن انزوای قطر خواهد شد و جایگاه این کشور در کنار ایران و سازمان‌های تروریستی خواهد بود.