شورش در شهر

دیروز جمعه، تمام نگاه‌ها به هامبورگ دوخته شده بود؛ شهری در آلمان که هم تیم فوتبالش معروف است و هم تعداد زیادی از ایرانیان مقیم اروپا در آنجا زندگی می کنند.
از یک هفته پیش، اعتراضات گسترده مردمی و نیروهای چپ‌گرای آلمانی نسبت به برگزاری اجلاس گروه بیست در هامبورگ استارت خورد و حتی حین برگزاری اجلاس نيز افسران پلیس ژرمن با مردم درگير بودند. یک درگیری تمام عیار که به زخمی شدن بیش از 100 نیروی پلیس انجامید. هامبورگ یکی از شلوغ‌ترین و بی‌ثبات‌ترین روزهای تاریخ خود را تجربه کرد. شهری که میزبان دیدار پوتین و ترامپ، روسای جمهور روسیه و آمریکا، آن‌هم برای اولین بار بود. گفته می‌شود که حدود ۱۰هزار نفر در این تظاهرات شرکت می‌کنند. پلیس آلمان حدس می‌زند که حدود هشت هزار تظاهرکننده‌ خشونت‌طلب وارد شهر هامبورگ شده‌اند. صبح روز پنج‌شنبه قطاری از جنوب آلمان ۷۰۰ تظاهرکننده را به این شهر رساند.
به جهنم خوش آمدید!
جالب است بدانید که معترضان آلمانی، با ترتیب دادن تظاهراتی به نام «به جهنم خوش آمدید» به استقبال سران بیست اقتصاد بزرگ جهان رفتند که نشست خود را از روز جمعه در هامبورگ آغاز کردند. به گفته پلیس نزدیک به هزار معترض ماسک‌زده خود را در میان ۱۲ هزار معترض مسالمت‌جو، جای داده بودند که اندکی پس از شروع تظاهرات وارد عمل شدند. آن‌ها با پرتاب سنگ، بطری و مواد محترقه، به سوی نیروهای امنیتی حمله‌ور شدند. نیروهای پلیس در ابتدا با تشکیل دادن یک زنجیره انسانی از پیشروی تظاهرکنندگان سیاه‌پوش و ماسک‌زده جلوگیری کرده و از آن‌ها خواستند ماسک‌هایی را که موجب پوشاندن صورت‌های‌شان شده بود، درآورند. پلیس با استفاده از اسپری فلفل و خودروهای آب‌پاش تلاش کرد تا معترضان چپ‌گرا را متفرق کند، اما آن‌ها با تشکیل دادن دسته‌های چند ده نفری به خیابان‌های اطراف رفته و با مسدود کردن راه و آتش زدن خودروها به ماموران حمله‌ور شده‌اند. پلیس گفته دست‌کم 100 مامور زخمی شده‌اند که پنج تن از آنان به دلیل شدت جراحات به بیمارستان منتقل شدند. پلیس در توییتر نوشت که معترضان خشونت‌طلب با انداختن نور لیزر به چشمان یکی از خلبانان هلیکوپتر پلیس سعی در ایجاد اختلال در بینایی او و انحراف هلیکوپتر از پرواز را داشته‌اند. نمایندگان طیف جناح چپ رادیکال پلیس را متهم به ایجاد فضای ترور و وحشت کرده‌اند. آن‌ها در توییتر مدعی شده‌اند که دولت در مقابل کسانی که با کاپیتالیسم و جنگ مبارزه می‌کنند، ذره‌ای دموکراسی نمی‌شناسد.


اعتراض مرکل به خشونت ها
اشتفان زایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل تظاهرات خشونت‌آمیز علیه نشست جی‌۲۰ را محکوم کرده است. او در توییتر با اشاره به مصاحبه‌ای از آنگلا مرکل که پیش از نشست انجام شده بود، به نقل از او نوشت: «من برای معترضان مسالمت‌جو احترام قايلم زیرا آن‌ها از حقوق دموکراتیک خود استفاده می‌کنند. اما کسی که دست به خشونت می‌زند، در حقیقت دموکراسی را به سخره می‌گیرد».
خط و نشان نمایشی ترامپ برای پوتین!
شوخی خنده‌داری است که یک درصد فکر کنیم ترامپ با پوتین دشمنی دارد؛ به‌ويژه که شواهد و قراین حاکی از آن است که پیروزی میلیاردر نیویورکی حاصل دخالت آشکار مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 است. با این حال، ترامپ پیش از ورود به هامبورگ در سخنرانی خود در ورشو، روسیه را به پیروی از سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده متهم کرد.
ترامپ و همسرش پس از فرود هواپیما با بالگرد راهی منطقه سکونت خود در شهر هامبورگ شدند. این نخستین سفر رییس جمهور تازه‌کار آمریکا به آلمان بود. او پس از ورود به هامبورگ در دیداری یک‌ساعته با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت‌وگو کرد.
دیدار پوتین و ترامپ
یکی از پر اهمیت‌ترین بخش‌های نشست جی‌بیست در هامبورگ، دیدار دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا با همتای روسی خود ولادمیر پوتین بود.این دو در میان تدابیر شدید امنیتی به محل برگزاری اجلاس جی ۲۰ وارد شدند. به محض اینکه روسای جمهور روسیه و آمریکا برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن ترامپ، با یکدیگر مصافحه كردند، تصویر آن به سرعت در شبکه های اجتماعی از جمله توییتر و رسانه های معتبر جهانی منعکس شد. در واقع بی‌راه نیست اگر بگوییم تمام اجلاس جی‌بیست در سال 2017 تحت‌الشعاع مواجهه دو مردی قرار گرفته بود که به همکاری مشترک برای تاثیرگذاری بسیار موثر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، متهم هستند.البته چیز دندان گیری از دیدار دو نفره ترامپ و پوتین که با حضور وزرای خارجه شان برگزار شد، بیرون نیامد و کسی از ریز ماجرا خبر ندارد. هر چه هست موضوعاتی چون انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و مرور اتهامات و البته داستان پیچیده سوریه، دو موضوع اصلی این نشست روسی- آمریکایی بوده است. هر چه هست، باید ببینیم در روزهای آینده منابع خبری معتبر چه نتایجی از این دیدار، منتشر خواهند کرد.
همچنین در حالی که تنش‌ بین آمریکا و چین رو به افزایش است، دونالد ترامپ قرار است در حاشیه اجلاس با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود نیز ملاقات و گفت‌وگو کند.