«آقاي هميشه رئيس» صندلي رياست شورا را واگذار مي‌کند؟

«آرمان امروز» در گزارشي به بررسي انتخابات هيئت رئيسه شوراي شهر تهران و احتمال تعويض صندلي رياست اين شورا مي‌پردازد حمید رضا خالدی
با وجود اينکه اکثر اعضاي شوراي شهر ششم مدعي‌اند که مهدي چمران‌، رياست دومين سال فعاليت شوراي ششم برعهده خواهد گرفت، اما نگاهي به پازل خط مشي اين شورا در يکسال گذشته حکايت از آن دارد که ممکن است به نوعي بازي سنتي انتخاب آقاي هميشه رئيس برهم بخورد. چمران به‌عنوان سياستمدار 81 ساله، در دوره دوم، سوم و سه سال از دوره چهارم شوراي اسلامي شهر تهران، رياست اين نهاد شهري را برعهده داشته و حالا نيز برروي صندلي رياست شواري شهر تهران ششم تکيه زده است. او در دوره پنجم انتخابات شوراي شهر تهران، تنها با چند صد راي اختلاف پشت سر نفر آخر، ليست اصلاح‌طلبان ايستاد و عضو علي البدل شد، موضوعي که هيچگاه نگذاشت که محسن هاشمي، شهردار تهران شود، چون اصلاح طلبان مي‌دانستند که با رفتن هاشمي به بهشت، چمران وارد دايره اعضاي شورا مي‌شود و ممکن است که اين سياستمدار اصولگرا، حتي رياست اين شوراي اصلاح طلب را برعهده بگيرد. با اين حال او در 14 مرداد 1400 با حداکثر آراي اعضاي شوراي شهر تهران، براي دوازدهمين بار سکاندار مديريت شوراي شهر پايتخت در دور ششم شده؛ اما با نگاهي به فعاليت يکساله وي در شوراي ششم اين شائبه به‌وجود مي‌آيد که در صورت انتخاب شدن مجدد به عنوان رئيس شورا او مي‌تواند از عهده وظايف سنگيني که بر دوش او گذاشته خواهد شد و همچنين انتقاد کارشناسان شهري را که معتقدند عملکرد يکساله شهرداري منفعل و ضعيف بوده است، پشت سر خود مي‌بيند، آيا مي‌تواند در سال دوم رياست بر شوراي شهر پايتخت، جبران خلاء‌ها و ناکارآمدي‌هاي مديريت يکسال گذشته را انجام دهد؟ او که در يکسال گذشته روزهاي سختي را پشت سر گذاشت و به‌دليل بيماري چندين مقطع در بيمارستان بستري شد، حال رقباي مهمي را براي تحويل صندلي رياست شوراي شهر پشت سر خود مي‌بيند.
چالش‌هاي يکسال پيش وي در اين سمت، کم نبوده است، اولين چالش چمران زماني رخ داد که در اولين روز فعاليت رسمي وي و جلسه انتخاب هيات رئيسه، صحبت هاي درگوشي وي با يکي از اعضاي شوراي شهر در مورد انتخاب شهردار با حاشيه‌هاي زيادي همراه بود.
چمران در آن جلسه و در حالي‌که اطلاعي از روشن بودن ميکروفن خود نداشت در پاسخ به انتقادات نرجس سليماني مبني بر اينکه کاش راي گيري به صورت شفاف و آشکار انجام مي‌شد تا حاشيه ها کمتر شود، پاسخ داد: «من ديشب يکي از بدترين شب‌‌ها را داشتم، حتي از جنگ بدتر بود. آنقدر ناراحت شدم از اينکه اسامي اينگونه منتشر شده است در حالي که (از قبل) اين همه به ما اعلام کرده بودند.» سليماني در واکنش به گفته‌هاي چمران ادامه داد: «اگر راي‌گيري به‌صورت شفاف و در روز يکشنبه انجام مي‌شد بهتر بود.» چمران در واکنش گفت: «عده‌اي فشار مي‌آورند.» در اين گفت‌و‌گو گرچه نامي از شخص مشخصي برده نمي‌شود، اما به‌اعتقاد اکثر رسانه‌ها و کارشناسان اين شخص کسي نبود جز « زاکاني‌» شهردار کنوني تهران که آن روزها تازه بازار شايعات براي شهردار شدنش داغ شده بود.
چالش بيماري


اما وي چندين بار درگير بيماري بود، در هفته ابتدايي شهريورماه 1400 به ناگاه به خاطر دليل بيماري جايش را به پرويز سروري داد. «بيماري‌» که اعضاي شورا از آن به عنوان «کسالت» ياد مي‌کردند. آن زمان اعلام شده بود که وي داراي علائم سرماخوردگي است ولي با اعلام نتيجه تست کروناي وي که منفي بوده است، به زودي به صحن مي‌آيد. کسالتي که در نهايت يک هفته‌اي چمران را خانه نشين کرد تا آنکه دوباره در نيمه شهريور در صحن سکاندار هدايت شورا باشد. بدبياري‌هاي چمران اما تمامي نداشت کما اينکه چند‌ماه بعد غيبت وي دربهمن ماه سال گذشته، دوبار زمزمه هايي را در مورد سلامت وي بر سرزبان‌ها انداخت. زمزمه‌هايي که مشخص شد چندان هم بي‌ربط نبوده است! بازهم چند روز مانده به پايان سال 1400 و آغاز نوروز 1401‌، کرونا وي را دوباره راهي بيمارستان کرد. در آن روزمحمودرضا کبيري يگانه مدير روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به بستري شدن رئيس شوراي شهر در بيمارستان در حساب کاربري توئيتر خود نوشت: «روز گذشته- 28 اسفند- مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به دليل ابتلا به ويروس کرونا در يکي از بيمارستان‌هاي تهران بستري شد. پزشکان وضعيت عمومي وي را مناسب ارزيابي کرده و خبر از ترخيص وي پس از طي فرآيند درمان داده‌اند.» بسياري آن روزها معتقد بودند که با توجه به سن و سال چمران شايد وي مدتها نتواند در صحن شورا حضور پيدا کند. ادعايي که چندان بي اساس هم نبود کمااينکه‌، بيماري اين فرد 81 ساله شورا باعث شد وي تا نيمه هاي ارديبهشت نتواند در صحن شورا حضور پيدا کند. غيبت طولاني مدت چمران در اين مدت حتي باعث شد تا شايعاتي منتشر شود که حکايت از استعفاي وي از رياست شورا، به دليل بيماري داشت. گرچه اين شايعات از سوي اعضاي شورا رد شد ولي باز هم گروهي مدعي بودند که اين شايعه، حقيقت داشته است ولي عده‌اي چمران را از تصميم خود براي استعفا منصرف کرده‌اند.  
سروري رئيس مي‌شود يا چمران مي‌ماند؟
در چنين شرايطي‌، اما اصرار اعضاي شوراي شهر بر انتخاب مجدد چمران به عنوان رياست دومين سال شوراي ششم جاي بسي تامل دارد. اصراري که تقويت کننده اين نظريه در ذهن مي‌شود، که اصولا حضور مثمر ثمر چمران در صحن شورا مهم نيست بلکه نام وي به عنوان پرچمدار يک طيف «سياسي» خاص و بهره برداري از آن است که براي شورا و جريان فکري اهميت دارد! همان جرياني که پرويز سروري، نائب رئيس شورا را با نشاندن بر کرسي شوراي عالي استان‌ها از همان زمان آماده جايگزيني چمران کرد و حتي اظهار نظرهاي عجيب سروري نيز اين شائبه را به‌وجود مي‌آورد که وي مي‌تواند پرچمدار اين جريان فکري و سياسي در شوراي شهر باشد. گرچه بعيد نيست که امروز (يکشنبه)‌ ورق برگردد و سروري يکي از کانديداهاي انتخابات رياست شورا باشد.
مرد هميشه رئيس
مهدي چمران، در تمام اين سال‌ها تلاش کرده نماينده حاکميت در مديريت شهري باشد و در شوراي سوم هم در انتقال قدرت از آبادگران به قاليباف در مديريت شهري نقش داشت، در شوراي چهارم نيز همزيستي مسالمت‌آميزي با قاليباف داشت و پس از يک سال محروميت از رياست شورا توانست دوباره به رياست شوراي شهر برسد. اما چمران شوراي ششم ضعيف‌ترين نسخه چمران اين سال‌هاست، شايد ديگر بيماري‌ها امان را از وي بريده. او حتي نتوانست در بستن ليستي برنده انتخابات ايفاي نقش کند؛ همان‌طور که در انتخاب شهردار نقشي نداشت،  گزينه نزديک به وي رأي نياورد و صحنه را به عليرضا زاکاني واگذار کرد.
با اين حال، عليرضا نادعلي سخنگوي شوراي شهر تهران درپاسخ به اين سوال که آيا مهدي چمران براي رياست سال دوم فعاليت شوراي شهر اعلام آمادگي کرده است؟ گفت: هنوز صحبتي در اين خصوص نشده است. انتظار همه اعضاي شورا اين است که آقاي چمران براي سال دوم هم قبول زحمت کرده و به عنوان سند شورا و به عنوان کسي که محل اتحاد نظرهاي مختلف در شورا هستند، رئيس شورا شود.