جلوی ورود فساد به ورزش را بگیرید

سپردن کار به مدیران ناکار آمد و فاسد آفت هر نهادی است. این واقعیتی است که می‌تواند کشوری را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کند. جالب اینکه همه هم از برخورد و جلوگیری از این کار سخن می‌گویند، اما آنچه در عمل دیده می‌شود متفاوت با تمام سخنان است. احمد رحمانیان، قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید: «متأسفانه برخی از مدیرانی که منصوب می‌شوند علاوه بر نداشتن تخصص لازم و تحصیلات مرتبط هیچ‌گونه برنامه پیشگیری از فسادی نداشته و ارائه نکرده‌اند.»
نمونه این انتصاب‌ها را به راحتی می‌توان در مدیریت ورزش کشور دید. مدیرانی که کوچک‌ترین آشنایی با ورزش نداشته و ندارند و بدتر آنکه نه تنها طرح و برنامه‌ای برای مبارزه با فساد هم نداشته که خود هر روز ریشه فساد را در ورزش کشور گسترانده‌اند. آنچه این روز‌ها در فضای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در حال رخ دادن است نیز نمونه خوبی است. یکسری مدیر که بزرگ‌ترین خسارت تاریخ ورزش را به بیت‌المال زده‌اند و قرار بود بعد از محاکمه، این خسارت را از جیب خود بپردازند حالا نه تنها پاسخگو نیستند و ریالی هم پرداخت نکرده و نمی‌کنند که قصد بازگشت مجدد به فوتبال را هم دارند!
سخنان قائم‌مقام سازمان بازرسی کاملاً درست است، اما آیا تنها ایراد این سخنان کافیست؟ آیا نباید برخورد مناسب صورت گیرد؟ آیا نباید برای یک‌بار هم که شده جلوی چنین انتصاب‌هایی گرفته شود؟ طی هفته‌های گذشته فضای رسانه‌های ورزشی کشور مملو از درخواست‌های عمومی برای جلوگیری از ورود دوباره مدیران ناکارآمد و امتحان پس‌داده گذشته به فوتبال بوده است، اما در فاصله کوتاه باقیمانده تا برگزاری انتخابات هنوز هیچ خبری نیست.
با وجود اعلام رأی پرونده ویلموتس و مشخص شدن ضرر چندده میلیاردی این نامدیران به بیت‌المال و مطالبه مردم و رسانه‌ها برای برخورد جدی با خاطیان این پرونده باز هم شاهد سکوت نهاد‌های نظارتی و امنیتی در تأیید صلاحیت افرادی هستیم که گویا پرونده سیاه و سنگین گذشته کوچک‌ترین مانعی برای بازگشت دوباره آن‌ها به بدنه فوتبال نیست و تمام این‌ها در حالی رخ می‌دهد که قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور از وجود چنین مدیرانی در امور کشور ابراز تأسف می‌کند!


این درست است که فوتبال به عنوان یک نهاد مستقل باید از دخالت دولت‌ها در امورش به دور باشد، اما این مسئله در فوتبال ایران مستمسکی شده برای به قدرت رسیدن و تاخت و تاز عده‌ای که فقط و فقط به دنبال منافع خود هستند و هر بار هم قرار است تحقیق و تفحصی صورت گیرد با چوب تعلیق فیفا مانع از آن می‌شوند و جالب اینکه حتی با وجود تخلفات آشکار در بازگشت دوباره از برنامه‌های خود برای اصلاح امور هم سخن می‌گویند، در‌حالی‌که مطابق قانون فیفا هیچ فرد فاسد و مدیر ناکارآمد با پرونده‌های مفتوح قضایی نمی‌تواند و نباید در رأس کار فدراسیون‌ها قرار بگیرد.
حرف‌های رحمانیان دیروز در حالی رسانه‌ای شد که هنوز فرصت برای اصلاح روند انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال باقی است و هنوز می‌توان جلوی ورود دوباره مدیران معلوم‌الحال گذشته به فدراسیون و حتی مدیران ضعیف کنونی را گرفت تا حداقل فوتبال کشور بعد از سال‌ها نفس بکشد. این خواسته عمومی مردم و علاقه‌مندان به فوتبال است. خواسته‌ای که همه امیدواریم با نظارت درست نهاد‌های مربوطه اجرایی و با به میدان آمدن مدیران شایسته و کاربلد جلوی فساد بیشتر در فوتبال گرفته شود.