نخست‌وزیر مجارستان: تمام اقدامات تنبیهی علیه روسیه نتیجه عکس داد

  سرویس خارجی-

177 روز است که از جنگ اوکراین می‌گذرد. این جنگ تاثیرات شدیدی بر اقتصاد اروپا و کشورهای دیگر گذاشته و زیر سایه آن مردم به ویژه در کشورهای اروپایی را با شدیدترین نرخ تورم طی 4 دهه گذشته مواجه ساخته است. همچنین جنگ منجر به تشدید اختلافات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد چگونگی مقابله با بحران انرژی نیز شده است. کشورهایی که بیشترین وابستگی را به نفت و گاز روسیه دارند ساز ناسازگاری را کوک کرده و یکی پس از دیگری مسیر خود را از بقیه جدا می‌کنند. مجارستان یکی از این کشورهاست.
مقامات این کشور به دلیل وابستگی بالایی که به انرژی روسیه دارند از همان آغاز جنگ، مخالفت خود را با طرح اتحادیه اروپا برای کاهش واردات گاز از روسیه اعلام و آن را «بی فایده، غیر قابل اجرا و مضر» خوانده بودند. مخالفت مجارستان با تحریم نفت و گاز روسیه دلیل منطقی دارد چرا که این کشور 65 درصد از نفت و 80 درصد از گاز خود را از روسیه وارد می‌کند.


حالا نخست‌وزیر این کشور در جدیدترین اظهاراتش گفته اقدامات تنبیهی علیه روسیه شکست خورده است. «ویکتور اوربان» در گفت‌و‌گو با مجله اینترنتی «تیچس اینبلیک» در این باره گفته: «غرب قادر به پیروزی نظامی در جنگ اوکراین نیست و تحریم‌هایی که علیه مسکو اعمال کرده نتوانسته این کشور را بی‌ثبات کند...تمام اقدامات تنبیهی علیه مسکو به طور شگفت‌انگیزی نتیجه عکس داشته‌اند.. جنگ اوکراین این پتانسیل را دارد که به شکلی نمایشی به هژمونی غرب در سطح جهان نیزپایان دهد...انتظار داریم پس از پایان جنگ در اوکراین اتحادیه اروپا در عرصه جهانی ضعیف‌تر ظاهر شود... بخش بزرگی از جهان به وضوح در مورد اوکراین موافق نظر غرب و آمریکا نیست.» وی به چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، جهان عرب و آفریقا به عنوان مناطقی اشاره کرد که از الگوی غرب در جنگ حمایت نمی‌کنند.
افزایش درآمدهای روسیه
همزمان با اظهارات نخست‌وزیر مجارستان خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که افزایش حجم صادرات نفت همراه با افزایش قیمت بنزین، درآمد روسیه را از صادرات انرژی در سال 38 درصد افزایش می‌دهد. به گزارش ایرنا، بر اساس یک سند وزارت اقتصاد روسیه که توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده، جهش درآمدها در صورت تحقق به تقویت اقتصاد روسیه در مواجهه با امواج تحریم‌های غرب کمک می‌کند. براساس این گزارش، در زمانی که اقتصاد روسیه دچار رکود شده است و تورم استانداردهای زندگی را کاهش می‌دهد، پول نقد حاصل از درآمد صادرات انرژی به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در تامین هزینه‌های نظامی یا افزایش دستمزدها و حقوق بازنشستگی کمک می‌کند. طبق سند وزارت اقتصاد، درآمد صادرات انرژی روسیه در سال آینده به ۲۵۵.۸ میلیارد دلار خواهد رسید که همچنان بالاتر از رقم ۲۴۴.۲ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱ است.
اعتصاب در انگلیس
از تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین بر کشورهای اروپایی نیز خبر می‌رسد که شبکه حمل‌ونقل همگانی لندن دیروز مجددا با اعتصاب کارکنان مترو و اتوبوس‌ها برای درخواست افزایش دستمزدها و بهبود شرایط کاری، متوقف شد. این اعتصاب آخرین مورد از اعتراض‌های کارگری در تابستان جاری همزمان با ذوب‌شدن دستمزدها در برابر گرمای داغ تورم دو رقمی به شمار می‌رود. ده‌ها هزار کارگر شبکه راه‌آهن ملی انگلیس نیز که روز پنجشنبه دست از کار کشیده‌اند قصد دارند امروز(شنبه) دست به اقدام مشابهی بزنند.کارکنان راه آهن
انگلیس پیش از این هم در سال جاری در اعتراض به دستمزدهای‌اندک و شرایط کاری نامناسب، دست از کار کشیده بودند که به خوبی نشانگر هزینه‌های فزاینده زندگی ناشی از تورم به علت افزایش بهای انرژی است.
 چشم انداز تیره توسعه اقتصادی در آلمان
در آلمان نیز وزارت دارایی این کشور اعلام کرده: «چشم‌انداز توسعه اقتصادی این کشور اکنون به شکل محسوسی تیره است و با درجه بالایی از عدم اطمینان مواجه است. »به گزارش ایرنا به نقل ازخبرگزاری رویترز، وزارت دارایی آلمان در گزارش ماهانه خود که دیروز جمعه منتشر شد، تاکید کرد: کاهش تامین گاز از سوی روسیه، افزایش قیمت انرژی و دیگر کالاها و اختلال در زنجیره تامین به خاطر اتخاذ سیاست‌های ضدکرونا درکشورهای مختلف از جمله چین، بر اقتصاد آلمان فشار وارد کرده و توسعه اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است.
سایر اخبار این روزنامه