آزادگان اردوگاه‌ها را به مدرسه‌ای برای تدریس معارف عاشورا تبدیل کردند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به 26 مردادماه سالروز ورود آزادگان به ایران اسلامی، اظهار داشت: فرزندان عزیز ایران اسلامی که بسیاری از آنان در میدان نبرد تا آخرین گلوله از کشور و انقلاب دفاع کرده بودند و با بدنی مجروح در چنگال مزدوران صدام قرار گرفتند، در طول یک دهه اسارت برگ زرینی را در تاریخ دفاع مقدس خلق کردند.
به گزارش فارس، وی با بیان اینکه عاشورا بود که دفاع مقدس را خلق کرد، گفت: نیروهای مسلح اقتدار آفرین ایران، سردار سلیمانی‌ها و صیاد شیرازی‌ها از عاشورا درس گرفتند.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: آزادگان اردوگاه‌ها را به مدرسه‌ای تبدیل کردند که معارف عاشورا تدریس می‌شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد تصریح کرد: بسیاری از اسرای عزیز ما رزمنده نبودند و صدامیان، مردم کوچه و بازار را اسیر کرده بودند اما آنها به رزمندگان مقاوم و خستگی‌ناپذیر مبدل شدند که تنها دغدغه آنها پیروزی جبهه حق علیه باطل بود.


وی ابراز داشت: آسایشگاه‌های تاریک، سرد و پرشکنجه، تبدیل به مسجد و عبادتگاه شده بود که در آن آزادگان با خدا زمزمه می‌کردند. برخی از آنها می‌گفتند ما در نیمه شب بلند می‌شدیم اما می‌دیدیم، ابوترابی‌فرد در جای خود نیست و بعد متوجه می‌شدیم، او به پای یکی از اسرای شکنجه‌شده بوسه می‌زند و در برابر او ابراز خشوع می‌کند، بنابراین ما نیز در جامعه اسلامی باید مانند آزادگان دست یکدیگر را بگیریم و حمایت کنیم.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به صحبت‌های وزیر دفاع در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: امیدوارم در پرتو تلاش نیروهای خوب، باانگیزه، عالم و متعهد وزارت دفاع و نیروهای مسلح مسیر تحسین برانگیز پیشرفت کشور در این حوزه تداوم داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد بیان داشت: ۳۱ تیر سال جاری گزارش تفریغ بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که لازم می‌دانم از رئیس‌دیوان محاسبات، معاونان وی و دیگر همکاران آنان جهت تهیه زودهنگام این گزارش تقدیر و تشکر کنم.
وی تصریح کرد: وظیفه اصلی دیوان محاسبات، دیده بانی نسبت به مسائل مالی کشور است. اعمال دقیق این نظارت و گزارشِ به هنگام، نقش موثری در اصلاح ساختار بودجه و افزایش انضباط مالی و تدوین بودجه کارآمدتر و اثربخش‌تر خواهد داشت.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: شش ماه زودتر از تاریخ تعیین شده گزارش تفریغ بودجه همراه با پیوست‌هایی که آن پیوست‌ها بسیار بااهمیت است، تقدیم مجلس شد. از نمایندگان مجلس و دولت می‌خواهم گزارش‌های پیوست تفریغ بودجه را کاملاً مورد توجه قرار دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد افزود: گزارش تحلیلی بر موضوعات خاص در ۱۹ سرفصل بودجه و گزارش تحلیلی آسیب‌های ساختار نظام بودجه‌ریزی کشور ارائه شده است که باید مورد توجه قرار گیرد، یکی از این گزارش‌ها در مورد میزان اوراق مالی صادر شده در سال ۱۴۰۰ است و اینکه چه مقدار استقراض از طریق صدور اوراق مالی صورت گرفته است.
وزیر دفاع:‌ حیرت و نگرانی دشمنان
از پیشرفت‌ در حوزه‌های دفاعی کاملاً مشهود است
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اینکه در آستانه 31 مرداد روز صنعت دفاعی و هفته دولت هستیم، بیان داشت: وزارت دفاع بر مبنای تبعیت ولایی در قبال فرامین و تدابیر فرمانده معظم کل قوا و در چارچوب قانون اساسی، قانون برنامه ششم و سایر قوانین و برنامه‌های دولت سیزدهم و انتظارات نیروهای مسلح پرتوان و با عنوان نهاد پشتیبان از دفاع و امنیت ملت بزرگ ایران اسلامی، متعهد و پاسخگو است.
وی گفت: وزارت دفاع در راستای سیاست‌های مقتدرانه نظام مقدس جمهوری اسلامی با توکل بر خدا و توسل به ائمه اطهار و تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های بی‌شائبه رئیس‌جمهور، توانسته در طراحی و ساخت انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح در حوزه‌های هوایی، دریایی، زمینی، موشک‌های بالستیک و کروز، پهپادهای شناسایی و تهاجمی، شناورهای سطحی و زیر سطحی، تجهیزات سایبری، پدافند هوشمند، حوزه‌های شناختی، زیستی و جنگ الکترونیک و ساخت انواع مهمات هوشمند و نقطه زن با مدیریت جهادی و بهره‌گیری از جوانان غیور و شایسته پا در رکاب، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های کشور با تکیه بر دانش کاملاً بومی به تولید و تأمین نیازمندی‌های کشور اقدام کند.
به گزارش فارس، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات وزارت دفاع در یک سال گذشته، اظهار داشت: تولید و تأمین تسلیحات، تجهیزات و محصولات دفاعی برای نیروهای مسلح به میزان ۱۲۵ درصد برنامه مصوب سالانه به این معنا که ما ۲۵ درصد بیشتر از برنامه مصوب تولید داشتیم و اقداماتی را در این راستا انجام دادیم.
امیر سرتیپ آشتیانی ادامه داد: رشد ۲۰ درصدی صادرات محصولات و خدمات به کشورهای هدف، رشد ۱۵ درصدی برنامه تحقیقات و توسعه فناوری‌های صنعت دفاعی، اتمام بومی ‌سازی ۴۱۹ قلم از اقلام کلیدی مواد، قطعات و تجهیزات از زمان استقرار دولت سیزدهم از جمله این موارد است.
وی گفت: وزارت دفاع با عملکرد عنوان شده به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کاهش آثار تحریم‌ها بر صنایع پیشرفته نظامی و غیرنظامی، ایجاد اشتغال و زمینه ‌سازی برای توسعه پایدار و فرصت ‌سازی برای صادرات، جلوگیری از خروج ارز و کمک به تولید ملی و ارزآوری برای کشور نقش ویژه‌ای داشته است.
همکاری وزارت دفاع با حدود ۳۵۰۰ شرکت
در بخش خصوصی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان داشت: افزایش تولید موشک‌های بالستیک سوخت مایع و جامد، افزایش تولید موشک‌های پدافندی، افزایش ۷۰ درصدی تولید شناورهای تندرو، افزایش صددرصدی تولید انواع تسلیحات دریایی اعم از انواع اژدر، موشک، سامانه‌های موشکی ساحلی، مین رونده و تجهیزات جانبی، ارتقای قابلیت و اشراف اطلاعات الکترونیک، بهره‌برداری از هواپیمای ترابری سبک سیمرغ برای اولین بار در کشور، همکاری با حدود ۳۵۰۰ شرکت در بخش خصوصی با حجم همکاری حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان که از میان این شرکت‌ها ۷۷۵ شرکت دانش بنیان هستند و حجم همکاری با آنها ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
امیر سرتیپ آشتیانی خاطرنشان کرد: امروز حیرت و نگرانی دشمنان جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت‌های شگرف ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی و توانمندی‌های دفاعی کاملاً مشهود است. ما تحریم‌ها را که یک چالش بزرگ محسوب می‌شد، به فرصت تبدیل کردیم و شرایط لازم را برای دستیابی به فناوری‌های جدید، خودکفایی و خوداتکایی فراهم کردیم، به گونه‌ای که منجر به قطع کامل وابستگی به خارج شد.
نهضت بازگشت به مسجد
به گزارش شبستان، حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس‌ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در آستانه روز جهانی مسجد، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: وقتی رویکرد مقام معظم رهبری و نگاه رئیس‌جمهور را مرور می‌کنیم، درمی‌یابیم نگاه آنها به مسجد در حکمرانی ویژه و متفاوت است؛ امروز وزیر مکتبی و انقلابی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز شعار «نهضت بازگشت به مسجد» را سر می‌دهد نهضتی که اگر محقق شود مساجد برقرار و تراز شکل می‌گیرند و آن‌گاه درمی‌یابیم مسجد انقلابی و محل ذکر مسلمانان نمی‌تواند سکولار و بی‌خاصیت باشد بلکه باید اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه مسجد باید محل ذکر و عبادت باشد، ابراز داشت: نگاه تمدنی به مسجد یعنی مسجد محور ارتقای فرهنگ عمومی، محور توسعه دیانت و معنویت، محور جهاد تبیین و کادر‌سازی برای انقلاب باشد؛ تعبیر امام خمینی(ره) از مسجد به کارخانه انسان‌‌سازی است.
حجت‌الاسلام خداداده تاکید کرد: امروز تمام نهادهای فرهنگی نظام دوباره به بحث مهم مسجد مراجعه کرده‌اند؛ هم سازمان تبلیغات اسلامی در بنیاد هدایت، هم بسیج در گفتمان محله اسلامی و نیز سازمان اوقاف و امور خیریه؛ حوزه‌های علمیه نیز نگاهی کلان به مساجد دارند. لطمه‌هایی که به نرم‌افزار مدیریتی مسجد خورده باید جبران شود. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز با همه این دستگاه‌ها هم‌افزایی دارند و نگاه تحولی دولت را در پیشخوان فرهنگی‌ای که باید در مسجد قرار بگیرد و بتواند با همکاری بسیج برای جوانان نشاط لازم را ایجاد کند، دنبال می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه