توافق بر سر آتش‌بس


نخستین دیدار رسمی «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه روز گذشته به گفته خودشان در فضایی «سازنده» و «امیدوارکننده» برگزار شد. آن دو پیشتر با هم دست داده و گفت‌وگویی تلفنی هم داشتند. اما دیدار 2 ساعته آنها چندان مهم بود که بعضی از منابع خبری از آن به عنوان دیداری «تاریخی» یاد کردند . هنوز جزییات این دیدار روشن نیست و خبرهایی نیز از آن به بیرون درز نکرده است. طرفین پس از این دیدار در کنفرانسی خبری شرکت نکردند تا در معرض پرسش‌های بیشمار خبرنگاران قرار نگیرند. به همین دلیل از ابتدای این دیدار تا انتها آنچه به بیرون درز کرد، خبرهای جسته گریخته‌ای بود که از سوی بعضی مقامات شنیده می‌شد. یکی از این مقامات اظهارات «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه بود که گفت، پوتین رئیس‌جمهوری این کشور با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در مورد آتش‌بس در جنوب سوریه به توافق رسیدند. به گزارش رویترز، او همچنین گفت: در مورد بحران اوکراین نیز مذاکراتی شد و قرار شد طرفین برای حل آن تلاش کنند؛ به همین منظور انتظار داریم  2 فرستاده آمریکا به زودی برای بررسی پرونده اوکراین عازم مسکو شوند.
برخی اظهارنظرهای قبل و بعد از این دیدار نیز تا حدوی فضای آن را نشان می‌دهد. برای مثال ولادیمیر پوتین، پس دیدار 140 دقیقه‌ای خود با دونالد ترامپ اظهار داشت: درباره موضوعات مختلفی از جمله اوکراین، سوریه و مسائل دوجانبه رایزنی کردیم. پیش از شروع دیدار چنانکه خبرنگاران روایت می‌کنند در حالی‌که پوتین به رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گفت: از دیدار با شما خرسندم، ترامپ نیز در پاسخ او گفت: دیدار با شما مایه افتخار من است. رئیس‌جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد، دیدار او با همتای روسی‌اش نتایج مثبتی در زمینه روابط دوجانبه و مسایل بین‌الملل داشته باشد. پوتین همچنین گفته بود: من با دونالد ترامپ چندین بار تلفنی درباره مسائل دوجانبه و بین‌المللی بسیار مهم صحبت کرده‌ام اما گفت‌وگوهای تلفنی هرگز کافی نیست. ما دوست داریم تحولات مثبتی میان دو کشور رخ دهد و بتوانیم از طریق همکاری با یکدیگر مشکلات بزرگ بین‌المللی را حل کنیم. قطعا برای این منظور نیاز به دیدارهای شخصی است. من خوشحالم که توانسته‌ام شخصا با شما آقای رئیس‌جمهور ملاقات کنم، امیدوارم همانطور که شما هم گفتید دیدار ما نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.
ترامپ هم درباره دیدار دیروز خود با رییس‌جمهوری روسیه گفت: در این دیدار درباره چند مسئله گفت‌وگو کردیم و مسایل بسیار خوب پیش می‌رود. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: پوتین و من درباره مسائل مختلفی با یکدیگر گفت‌وگو کردیم. فکر می‌کنم گفت‌وگوی ما خیلی خوب پیش رفت و گفت‌وگوهای خیلی خوبی داشتیم. روشن است که این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. ما انتظار داریم اتفاقات بسیار مثبتی برای روسیه و آمریکا و همه، رخ دهد.
پوتین در دیدار با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن، نیز ملاقات کرد و گفت: من گفت‌وگوی بسیار طولانی با رییس‌جمهوری آمریکا داشتم که طی آن مسائل بسیاری چون مساله اوکراین، سوریه، برخی از مسائل دیگر و همچنین تعدادی از مسائل دوجانبه مطرح شد؛ ما همچنین به مسائلی چون مبارزه با تروریسم و امنیت سایبری نیز پرداختیم.


روز گذشته نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان آغاز به کار کرد. دیدار دوجانبه ترامپ و پوتین نیز در حاشیه این نشست و در آلمان صورت می‌گرفت. دیدار روسای‌جمهوری، دو کشور در شرایطی صورت گرفت که یک روز پیش از آن ترامپ با انتقاد تند از روسیه خواسته بود دست از حمایت ایران و دولت بشار اسد بردارد. همچنین این دیدار در شرایطی اتفاق می‌افتد که هنوز ماجرای ارتباط مقامات دولت ترامپ با روسیه هنگام انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا و پس از آن به سرانجام مشخصی نرسیده است. در این ماجرا ترامپ و همکارانش به داشتن ارتباط با روسیه و همکاری‌های خارج از چارچوب قانونی متهم شده‌اند. طبعا دیدار اخیر روسای‌جمهور دو کشور می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای در کاهش تنش‌ها بین روسیه و آمریکا داشته باشد و راه را برای همکاری‌های آینده آن‌ها باز کند. این همکاری‌ها به‌خصوص در بحران سوریه مهم خواهد بود زیرا آمریکا تلاش می‌کند داعش را در سوریه شکست داده و رقه پایتخت این گروه را به کمک نیروهای دموکراتیک کرد آزاد کند.
این در حالی است که دولت سوریه و روسیه با این موضوع مخالف بوده و خواستار خروج نیروهای بیگانه از جمله آمریکایی از سوریه هستند. روسیه بارها دولت آمریکا را به حمایت از تروریست‌ها در سوریه متهم کرده است. برقراری آتش‌بس در جنوب سوریه می‌تواند به معنای همکاری روسیه و آمریکا برای حمله به داعش باشد. همچنین این آتش‌بس می‌تواند به این معنا باشد که از برخوردهای احتمالی بین نیروی هوایی روسیه و آمریکا در خاک سوریه در آینده جلوگیری خواهد شد و ترکیه نیز قادر به عملی کردن تهدیدهای خود علیه کردها نخواهد شد .