آب‌شدن یخ ارتباط میان بازی‌سازان ایرانی و بین‌المللی

شرق: نخستین رویداد تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران Tehran Game Convention، روز پنجشنبه و جمعه با حضور بیش از دو ‌هزار نفر از فعالان داخلی و بین‌المللی این صنعت، برگزار شد. در این رویداد، 40 فعال معتبر صنعت بازی‌های رایانه‌ای از کشورهای فرانسه، استرالیا، سوئد، آمریکا، کانادا، روسیه، آلمان، اسپانیا، پرتغال، انگلستان، لهستان، صربستان، ژاپن، ترکیه و امارات و 20 نفر از بازی‌سازان باتجربه ایرانی، در سخنرانی‌هایی تجربیات خود را در اختیار بازی‌سازان ایرانی قرار دادند. علاوه بر این سخنرانی‌ها، پنج کلاس تخصصی یک‌روزه نیز برگزار شد و در آنها مدرسان بین‌المللی به صورت فشرده، به تدریس موضوعات مختلف در حوزه بازی‌سازی برای علاقه‌مندان پرداختند. در بخش تجاری نمایشگاه نیز 126 شرکت و بازی‌ساز مستقل ایرانی و خارجی از کشورهای کانادا، اتریش، روسیه، فرانسه، ژاپن، استونی، پرتغال، آلمان، لهستان، هلند، فنلاند، قبرس، اردن، ترکیه، چین و مالزی حضور یافتند. به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، 99 درصد شرکت‌های خارجی حاضر در این رویداد، ناشر و خریدار بازی بوده و بازی‌های خوب ایرانی را برای عرضه در بازارهای بین‌المللی انتخاب کردند. 
نمایشگاه TGC با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت گیم کانکشن فرانسه (برگزارکننده بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های B2B صنعت بازی‌های رایانه‌ای در اروپا، آمریکا و چین) برپا شد و حضور دو ‌هزار فعال ایرانی و خارجی بازی‌های ویدئویی در نمایشگاه، این رویداد را بالاتر از نمایشگاه Gist ترکیه و نمایشگاه بازی دوبی، قرار داد و به بزرگ‌ترین گردهمایی تجاری بازی‌سازان در منطقه بدل کرد. حضور ده‌ها ناشر و خریدار بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای در TGC، این فرصت را در اختیار بازی‌سازان ایرانی قرار داد تا با معرفی‌ خود به این شرکت‌ها، راه خود را برای حضور در بازارهای بین‌المللی هموار کنند. 
پیگیری اخذ عوارض از بازی‌های خارجی در هیئت دولت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازدید از این نمایشگاه، در جمع خبرنگاران گفت: «با دیدن نمایشگاه TGC احساس غرور کردم؛ چراکه همه کسانی که در این فضا حضور دارند، جوان هستند و این جوانی خلاقیت، نشاط و امید تولید می‌کند». به گفته صالحی‌امیری، بازی‌های رایانه‌ای در کشور هنوز ناشناخته است و باید آن را بیش از پیش به جامعه معرفی کنیم. بازی‌های رایانه‌ای هم جنبه اقتصادی دارد؛ به این معنا که هم باعث اشتغال، تولید و گردش مالی می‌شود و هم بار فرهنگی دارد؛ چراکه فرهنگ، معرفت و اخلاق را به خانواده‌ها معرفی می‌کند. او ادامه داد: «در همین نمایشگاه شاهد مجموعه‌هایی بودم که بازی‌هایی با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم تولید کرده‌اند و حتما باید از بازی‌سازان کشور حمایت شود». او گفت: «مهم‌ترین نیاز بازی‌سازان کشور، حمایت‌های مالی است و ما در وزارت ارشاد هم به صورت مستقیم و هم از طریق بانک‌ها، به حمایت از آنها خواهیم پرداخت». بر اساس اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد، 10 تا 15 درصد بازار داخلی در اختیار بازی‌های ایرانی است و همکاران ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در حال تدوین برنامه‌ای هستند تا در پنج سال آینده، نیمی از بازار داخلی را در اختیار بگیریم. 


او بر لزوم ایجاد بستری برای ایجاد رقابت میان بازی‌سازان داخلی و خارجی تأکید کرد و افزود: «یکی از اهداف نمایشگاه TGC نیز ایجاد همین فضای رقابتی است و خوشحال هستیم که بازی‌سازان ایرانی از بازارهای بین‌المللی درآمد داشته‌اند. برای مثال، یکی از بازی‌های ایرانی سال گذشته 150‌هزار دلار فروش در بازارهای بین‌المللی داشته است». او تصویب قانون مالکیت معنوی را برای توسعه بازی‌های ایرانی و ورود به بازارهای خارجی ضروری دانست و ادامه داد: «برای تصویب لایحه مالکیت معنوی، با کمیسیون قضائی مجلس جلسه داشته‌ام و رئیس کمیسیون نیز قول داده است این لایحه در اولویت دستور کار مجلس قرار گیرد. ما امیدواریم قانون مالکیت معنوی تا پایان سال تصویب شود».
به گفته او، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیش‌نویسی در‌این‌باره تهیه کرده و این پیش‌نویس در شورای برنامه‌ریزی وزارتخانه مطرح شده است. این موضوع به‌زودی به دولت پیشنهاد می‌شود تا مباحث مربوط به صنعت بازی‌های ویدئویی از‌جمله اخذ عوارض از بازی‌های خارجی، در صورت تصویب هیئت دولت، عملیاتی شود. 
لغو محدودیت ارائه وام وجوه اداره‌شده به بازی‌سازان 
محمود واعظی نیز در جریان این بازدید به بازی‌سازان قول داد محدودیت‌ها در ارائه وام کم‌بهره وجوه اداره‌شده به آنها، برای سال جاری برداشته شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «نمایشگاه TGC مزیت‌های زیادی برای صنعت بازی‌سازی کشورمان دارد از جمله اینکه در کنار نمایشگاه تجاری، بیش از 60 کنفرانس و کلاس علمی نیز برگزار می‌شود». او افزود: «ما در وزارت ارتباطات وظیفه خود می‌دانیم به حمایت‌های فنی و مالی از بازی‌سازان کشورمان بپردازیم. در این راه، در هشت ماه گذشته حدود پنج ‌میلیارد تومان وام کم‌بهره وجوه اداره‌شده به شرکت‌هایی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای معرفی کرده، پرداخت شده است. امروز هم به غرفه‌داران و بازی‌سازان قول دادم محدودیت‌ها در تخصیص این وام برداشته شود و به هر پرونده‌ای که بنیاد ملی بازی‌ها تأیید کند، وام پرداخت کنیم».
به گفته او، اکنون بازی‌هایی در کشور وجود دارند که در 77 کشور جهان کاربر دارند. این موضوع نشان می‌دهد جوانان ما استعداد زیادی در بازی‌سازی دارند و باید از آنها حمایت شود. 
او افزود: «باید از بازی‌سازان در حوزه فنی حمایت کرد. در این راه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مذاکره کرده‌ایم تا امکاناتی را از جمله آزمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای، در اختیار بازی‌سازان قرار دهند. در بخش آموزشی نیز در دانشکده پست و مخابرات با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دوره‌هایی برگزار شده است».
وزیر ارتباطات در بخشی از صحبت‌های خود به بازی کلش آو کلنز اشاره کرد و گفت: «شما دیدید بلافاصله پس از فیلتر این بازی، وزارت ارتباطات وارد عمل شد تا مشکل آن رفع شود. ما نمی‌خواهیم محدودیتی برای مردم در این حوزه ایجاد کنیم و آنها به سراغ فیلترشکن بروند؛ اما در مقابل، امکاناتی به وجود آورده‌ایم تا در شبکه ملی اطلاعات، وقتی بازی ایرانی در سرور ایرانی عرضه شود، مردم کشور بتوانند با سرعت و کیفیت بالا و قیمت پایین از این بازی استفاده کنند».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله تعرفه ترافیک اشاره کرد و ادامه داد: «اکنون تعرفه ترافیک بیش از 500 سایت ایرانی که سرورشان در داخل کشور است، نیم‌بها شده و تا دو هفته دیگر این موضوع شامل تمام سایت‌های ایرانی می‌شود. به‌این‌ترتیب، مردم برای استفاده از بازی‌های ایرانی آنلاین نیز تعرفه ترافیک نیم‌بها پرداخت خواهند کرد».