چین: یک سال پس از خروج از افغانستان، هنوز اثرات مخرب حضور آمریکا پابرجاست

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، افغانستان یک نمونه حی و حاضر از ستیزه‌جویی آمریکاست و تاثیرات مخرب تهاجم آمریکا به افغانستان یک سال پس از خروج واشنگتن هنوز پابرجاست.
به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه گلوبال تایمز، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، تصرف ۲۰ ساله افغانستان به دست آمریکا این کشور را نابود کرده، آینده یک نسل کامل از افغان‌ها را از بین برده، جان ۱۷۴ هزار تن - از جمله ۳۰ هزار غیرنظامی - را گرفته و ده‌ها میلیون را آواره کرده است. گرچه نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند، اما این کشور هنوز در سایه وسیع حمله قرار دارد.
وانگ گفت: میلیون‌ها افغان با خطر مرگ روبرو هستند. حدود سه میلیون کودک افغان توانایی مالی رفتن به مدرسه را ندارند. ۱۸.۹ میلیون تن با کمبود شدید مواد غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آمریکا مسئول همه این‌هاست.
ژو یونگ‌بیائو، رئیس مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه لانژو این اظهارات وانگ ونبین را منعکس کرد و گفت، آمریکا مسئول اقتصاد معیوب و مصرف افسارگسیخته مواد مخدر در افغانستان است.


این محقق گفت: توسعه افغانستان هرگز هدف اصلی آمریکا نبود، بلکه واشنگتن از این کشور به عنوان «یک مکان آزمایشی» استفاده کرد و علت اصلی مشکلات افغانستان همین است.
او گفت: مشکلاتی که افغانستان با آنها مواجه است «جامع و سازمان‌یافته» هستند، اما دلیل ریشه‌ای این مشکلات به تصرف ۲۰ ساله افغانستان به دست آمریکا باز می‌گردد.
به گفته وانگ ونبین، افغانستان نمونه حی و حاضر شکست برنامه «تحول دموکراتیک» آمریکاست. جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان به از بین رفتن دو تریلیون دلار بودجه، جان بیش از ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی و مجروح شدن ۲۰ هزار تن از نیروهای آمریکا منجر شد و تنها خروجی آن مفتضحانه‌ترین شکست آمریکا از زمان جنگ ویتنام بود. برخی «سقوط کابل» را با «سقوط سایگون» مقایسه می‌کنند.
او گفت، بر اساس آمار سازمان‌های غیردولتی آمریکا، جامعه این کشور نیز بهای اقدامات کاخ سفید را پرداخته است، زیرا از سال ۲۰۰۱ حدود ۱۱۴ هزار کهنه‌سرباز آمریکایی (یعنی روزانه ۱۸ تن) خودکشی کرده و حدود ۴۰ هزار تن بی‌خانمان شده‌اند.
وانگ بیان کرد که آمریکا، به‌رغم شکست در افغانستان، هنوز سیاست مداخله‌جویانه‌اش را رها نکرده است. به گفته وانگ ونبین، واشنگتن هنوز تحت پوشش دموکراسی و حقوق بشر، در امور دیگر کشورها مداخله کرده و همچنان روایت «دموکراسی در برابر استبداد» خود را جار می‌زند تا در سرتاسر جهان جدایی و تقابل ایجاد کند.