درخواست سازمان ملل برای آزادی فعال زن سعودی

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل از مقامات عربستانی خواست فورا بدون هیچ قید و شرطی سلمی الشهاب، فعال زن سعودی را آزاد کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: ما از صدور حکم ۳۴ سال حبس برای سلمی الشهاب، دانشجوی دکترای عربستانی و بعد ممنوع السفر شدنش به دلیل توییت‌هایی درباره پرونده‌های سیاسی و حقوقی در عربستان شوکه شدیم. ما از مقامات عربستان می‌خواهیم فورا این محکومیت را لغو کرده و او را بدون قید و شرط آزاد کنند.
وی گفت: مجازات طولانی غیرعادی سلمی الشهاب تاثیر بسیار منفی بر منتقدان دولت و جامعه مدنی می‌گذارد. این حکم مثال دیگری برای استفاده مقامات عربستانی از قوانین مبارزه با تروریسم و جرایم سایبری به عنوان سلاحی برای هدف قرار دادن و ترساندن و انتقام از مدافعان حقوق بشر و مخالفان است. ما از عربستان می‌خواهیم نه تنها سلمی الشهاب را آزاد کند بلکه در تمام محکومیت‌های مدافعان حقوق بشر به ویژه زنانی که زندانی شده‌اند و همچنین روزنامه‌نگاران و رهبران مذهبی بازنگری کنند.
این سخنگو گفت: دولت عربستان باید چارچوب قانونی قوی را همسو با قوانین بین‌المللی حقوق بشر برای حمایت از حق آزادی بیان و تشکیل جمعیت‌ها و تجمع مسالمت‌آمیز ایجاد کند.
الشهاب در ژانویه ۲۰۲۱ در جریان سفرش به عربستان و چند روز قبل از بازگشت به انگلیس بازداشت شد. وی دانشجوی سال آخر دکتری در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز در رشته تکنیک‌های جدید در پزشکی برای بیماری‌های دهان و دندان است. الشهاب دو فرزند ۶ و ۴ ساله دارد.