صنعت جراحي زيبايي و اختلال خودزشت پنداري

شريفي‌يزدي گفت: بين گروه اندکي از پزشکان هم اين موضوع باب شده و به دليل جذابيت مالي به اين تبليغات دامن مي‌زنند، چراکه شايد درآمد اين دست عمل‌ها بيش از ساير حوزه‌ها باشد.
عليرضا شريفي‌يزدي روانشناس اجتماعي درخصوص دلايل گرايش افراطي افراد به عمل‌هاي زيبايي به ويژه جراحي‌هاي مربوط به لاغري گفت: عوامل مختلفي براي گرايش افراد به سمت عمل‌هاي زيبايي وجود دارد، برخي از آن‌ها فردي و رواني بوده و برخي در حوزه روانشناسي اجتماعي مورد بحث قرار مي‌گيرد؛ افرادي که دچار اختلال خودزشت پنداري هستند بيشتر به سمت عمل‌هاي جراحي زيبايي از جمله پيکرتراشي که اين روزها باب شده است، مي‌روند. اين افراد معمولا پايه‌هاي وسواسي دارند و ايرادهاي کوچک بدن خود را بزرگ مي‌بينند و اين ذهنيت را دارند که ديگران هم آن‌ها را اينگونه مي‌بينند. به کرار افرادي را مي‌بينيم که به واسطه اين اختلال تن به عمل جراحي مي‌دهند اما از نتيجه عمل راضي نيستند.
او افزود: ما به همکاران پزشک توصيه مي‌کنيم که حتما فردي را که مدام براي عمل جراحي زيبايي مراجعه مي‌کند به روانشناس ارجاع دهند تا فرد از نظر ابتلا به اختلال وسواس بررسي شود، چون يقينا نتيجه کار هرچه که باشد فرد ناراضي خواهد بود.
شريفي يزدي با اشاره به اينکه انسان‌ها به ويژه نوجوان‌ها و جوانان گروه‌هاي مرجعي دارند و براي سبک زندگي، شيوه آراستگي و ارزش‌ها و هنجارهايي که برپايه آن زندگي مي‌کنند، از آن‌ها الگو مي‌گيرند، عنوان کرد: بيشترين گروه‌هاي مرجع معمولا هنرمندان، بازيگران سينما  و بازيکنان ورزشي هستند. سبک زندگي اين افراد، شکل بدن و نحوه آراستگي آن‌ها مي‌تواند الگوي ديگران باشد.


او ادامه داد: مسئله شاخص‌سازي‌هاي کاذب شکل گرفته در دنياي سرمايه‌داري هم عامل سوم است. صنعت عمل جراحي زيبايي يکي از پردرآمدترين حوزه‌هاي پزشکي است و افراد ذي نفع سعي مي‌کنند که با هزينه‌هاي بسيار و تبليغات اينگونه به مردم تفهيم کنند که اگر اين شکل ظاهري را نداشته باشند، نقيصه‌اي دارند و ممکن است در جامعه مورد تمسخر قرار گيرند و به اين واسطه تحت تاثير اين تبليغات هزينه‌ها و سختي‌هاي زيادي را تقبل مي‌کنند تا با انجام عمل جراحي به رضايت از خود برسند.
اين روانشناس اجتماعي درخصوص نقش رسانه در گرايش افراد به انجام جراحي‌هاي زيبايي بيان کرد: صنعت در حوزه پزشکي و پولساز بودن عمل‌هاي جراحي زيبايي در همه جاي دنيا مطرح است و هميشه گروهي از افراد در رسانه به عنوان نمونه و الگو معرفي مي‌شوند و در بسياري از موارد از تکنيک‌هاي مختلف براي زيباتر جلوه دادن آن‌ها  بهره مي‌برند تا مخاطب تحت تاثير قرار گيرد. مجموعه تشکيلات تبليغاتي زمينه‌اي را براي نوجوانان و جوانان فراهم مي‌کند که به اين سمت و سو کشيده شوند چراکه يکي از ويژگي‌هاي دوران نوجواني و جواني توجه به بدن و ظاهر است.
او بيان کرد: اکثر روانشناسان پرونده‌هاي متعددي از کساني دارند که مبتلا به اختلال خودزشت پنداري بوده و علي رغم انجام عمل‌هاي زيبايي متعدد به رضايت نرسيده‌اند که معمولا اين افراد بعد از گذراندن مراحل درمان وسواس خود ديگر تمايلي براي انجام عمل ندارند. اين اختلال براي روانشناسان آشناست و مراجعان متعددي دارند.
شريفي‌يزدي با بيان اينکه بين گروه اندکي از پزشکان هم اين موضوع باب شده و به دليل جذابيت مالي به اين تبليغات دامن مي‌زنند، توضيح داد: اين افراد با تبليغات وسيع سعي در جذب مخاطبانشان براي انجام عمل‌هاي زيبايي دارند چراکه شايد درآمد اين دست عمل‌ها بيش از ساير حوزه‌ها باشد. اين جذابيت باعث مي‌شود که افراد زنجيروار و سازمان‌يافته در اين تبلغات مشارکت کنند و اينجا ديگر بيمار به عنوان مشتري محسوب مي‌شود. اگر جراحي زيبايي نياز نيست و صرفا براي کسب درآمد است از اخلاق حرفه‌اي دوراست.
او تاکيد کرد: عوامل فردي و خانوادگي مانند فشار اجتماعي و محيطي، تمسخر ديگران، فشار اجتماعي و محيطي و خواست‌هاي غيرواقعي همسر هم باعث مي‌شود که فرد علي رغم رضايت دروني تن به عمل زيبايي دهد. اين عمل‌ها حتما آثار و پيامدهايي دارند و در بسياري از موارد ضرورتي ندارند و بسياري از افراد بودند که بعد از پيکرتراشي به شرايط اوليه بازگشته‌اند.