ايران نبايد گرفتار دام انگليس شود

حميدرضا غلامزاده کارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با آرمان امروز در خصوص اظهارات نسنجيده اخير سفير انگليس در تهران درباره نوع نگرش منفي مردم انگليس نسبت به مردم ايران در حالي که مذاکرات وين در شرايط حساسي به سر مي‌برد و انگليس هم از اعضاي مشارکت کننده است، اظهارداشت: فکر نمي‌کنم که اين قبيل اظهارات هرچند که تند و زننده هم بيان شده، تاثير خاصي بر روند مذاکرات وين داشته باشد چرا که در اين مذاکرات دو طرف اصلي ايران و آمريکا هستند و کشورهاي ديگر تاثيرگذاري چنداني بر اين روند نخواهند داشت.
وي گفت: نقش کشوري چون انگليس در مذاکرات وين در قالب سه کشور اروپايي حاضر در اين مذاکرات نقش وساطت بوده که آن را هم ايفا کرده و نقش و تاثير گذاري خاص ديگري ندارد.
اين کارشناس مسائل بين الملل تصريح کرد: سفير انگليس در تهران به زبان فارسي کاملاً مسلط است و مي‌تواند جلسات رسمي خود را به زبان فارسي هم برگزار کند، بنابراين از آنچه که مطرح کرده و تبعات آن به خوبي آگاه است.
غلامزاده افزود: ما بايد براي تحليل بهتر اين موضوع يک مسئله را مد نظر قرار بدهيم و آن اين است که بريتانيايي ها از يک غرور نسبي کاذبي برخوردار هستند که يادگار ايام استعمارگري آنها است و طبيعي هست که همچنان آن خصلت را دارند و به نوعي از خودبرتر بيني برخوردار هستند.


وي ادامه داد: از طرف ديگر بايد اين نکته را هم مد نظر قرار داد که سفيري که تا به اين اندازه به فارسي مسلط است و جامعه ايراني را به خوبي مي شناسد، بعيد است که چنين حرفي را ناآگاهانه مطرح کرده باشد و حتماً با شناختي که از جامعه ما دارد اين اظهارات را بيان کرده است. اين کارشناس مسائل بين الملل گفت: شايد حتي سفير انگليس بدش نيايد که با اين قبيل اظهارات بخواهد فضا را به سمت تنش با ايران ببرد و مقامات تهران را وادار به واکنشي تندکند.
وي تصريح کرد: اين احتمال وجود دارد که انگليس بخواهد بر اساس واکنش تند احتمالي از سوي ايران، از اين موضوع استفاده کرده و در روند مذاکرات وين اختلال ايجاد کند.
غلامزاده افزود: بنابراين بايد اقدامات مقامات ايران در قبال اظهارات نسنجيده و اشتباه سفير انگليس کاملاً پخته، صبورانه و هوشمندانه باشد.
اين کارشناس مسائل بين الملل با بيان اينکه ما نبايد هيجان زده به اين اظهارات واکنش نشان دهيم و دستگاه ديپلماسي بايد باوقار، متين و آنگونه که شان يک ايراني هست پاسخ طرف انگليسي را بدهد، عنوان کرد: نوع واکنشي که ناصر کنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه به اظهارات سفير انگليس داشت هم در همين راستا است و فکر نمي کنم که واکنش ديگري در اين خصوص لازم باشد.
وي گفت: مشابه چنين اقدامي را در ايام امضاي برجام از سوي فرانسوي ها شاهد بوديم به نحوي که همزمان با سفر وزير خارجه فرانسه که به تهران آمده بود مانوري سمت درياي خليج فارس برگزار کردند و در مهماني ضيافت سفارت فرانسه، وزير خارجه فرانسه با تبختر و غرور در پاسخ به يکي از حاضرين که از وي پرسيد آيا همزماني مانور نظامي در شرايطي که در آستانه امضاي برجام هستيم تاثير منفي نخواهد داشت؟ گفت که نه، ايراني ها به اين قرارداد نياز دارند و اين اقدام مي تواند دست ما را پُرتر هم کند، در واقع فرانسه با رويکرد چماق و هويج به موضوع نگاه کرده‌بود.
غلامزاده در پايان خاطرنشان کرد: بنابراين شايد اظهارات اخير سفير انگليس در تهران نيز بر همين اساس باشد که فضا را به سمت انگليس ببرد و و به نوعي آنها ميخواهند بگويند حال که ديگر برجام در حال احيا شدن است و تحريم ها لغو خواهد شد، آنها با حالتي از منت خواهان خريد نفت ايران و تبادلات تجاري با ما خواهند بود.