« ابتکار» روند بازار سرمایه در هفته جاری را ارزیابی کرد پایان دوره رکود در بورس سردرگم؟

کیمیا نجفی
محمد غفوری، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: روشن شدن تکلیف برجام در کوتاه‌مدت خیلی برای بازار مهم است چراکه در میان‌مدت و بلندمدت بازار راه خود را پیدا می‌کند و با توجه به ارزندگی و جذابیتی که برخی سهم‌ها دارند بازار روند مناسبی را نسبت به بازارهای موازی خواهد داشت.
اخیرا بازارهای اقتصادی گوش به زنگ اخبار در خصوص برجام بوده‌اند و با بلاتکلیفی روزها را پشت سر می‌گذرانند. برخی‌ها امیدوار به احیای برجام بوده و دست از فعالیت در بخش‌های مختلف کشیده‌اند، عده‌ای هم با طولانی شدن روند مذاکرات نسبت به پایانی خوب برای گفت‌وگوها دلسرد شده‌اند. در این میان رسانه‌ها به بررسی وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد در صورت احیا و یا عدم احیا برجام می‌پردازند، ما هم در این گزارش قصد داریم به سراغ بازار سرمایه برویم و اما و اگرهای وضعیت بازار را در روزهای آتی با توجه به مسئله برجام بررسی کنیم.
بررسی بازار سرمایه در روزهای آینده


بازار سرمایه همانند سایر بازارها چشم‌انتظار مشخص شدن نتیجه برجام است و مهم‌ترین پرسشی که برای سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود این است که با توجه به طولانی شدن روند مذاکرات بازار در روزهای آتی چه سمت‌وسویی را در پیش خواهد گرفت؟ سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفته است: «پول‌های پارک شده ‌زیادی وجود دارد که همگی منتظر خبرهای برجام هستند و هنوز جرات ورود به بازار را پیدا نکردند. با این حجم کم از نقدینگی صرفا صنایع کوچک می‌توانند رشدهای موقتی و کم داشته باشند. همین پول مدام در حال دست به دست شدن است و هنوز اثری از جنس پول جدید در بازار دیده نمی‌شود. ارزش معاملات خرد سهام بیانگر ورود پول‌هایی جدید است و هر زمان به بالای حداقل پنج تا شش همت برای چند روز متوالی برسد با اطمینان می‌توانیم بگویم که پول جدید وارد بازار شده است.»
فلاح در پیش‌بینی هفته جاری گفته است: «اوایل هفته مثبت و نیمه دوم هفته آینده شدت عرضه‌ها بیشتر می‌شود.»
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به طولانی شدن روند مذاکرات به «ابتکار» گفت: بازار بورس دماسنج اقتصاد بوده و شوک‌های سیاسی و اقتصادی می‌تواند اثر مستقیمی بر بازار داشته باشد. این روزها رسیدن به یک نتیجه برای برجام خیلی طولانی شده است اما به جز برجام یکی از مسائلی که در بازار وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که بازار سرمایه دارای 2 سال رونق و 2 سال رکود است. از 20 مرداد سال 99 تا 20 مرداد امسال سیکل رکود بازار بوده و پس از آن باید بازار وارد دوره رونق شود. پس چه با برجام و چه بی برجام بازار در ماه‌های آتی به رونق خواهد رسید اما با برجام سرعت رونق بیشتر خواهد بود.
وی به اقبال برخی گروه‌ها در هفته‌های آینده اشاره کرد و در این‌باره گفت: اینکه کدام گروه‌ها اقبال بیشتری داشته باشند به برخی اتفاقات بستگی دارد، مثلا اگر واگذاری خودروها انجام شود؛ خودرویی‌ها رشد می‌کنند. برجام توافق شود اقبال بانکی‌ها بیشتر می‌شود و نفت گران شود پالایشگاه‌ها رشد می‌کنند.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در مجموع روند بازار سرمایه را در هفته‌های پیش‌رو مثبت ارزیابی می‌شود.
بازار سرمایه بیزار از تردید و بلاتکلیفی
محمد غفوری، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با ابتکار به تاثیرگذاری برجام بر بازار بورس اشاره کرد: بازار سرمایه با توجه به اینکه نقدشوندگی بالایی دارد از حساسیت بیشتری هم برخوردار است. بازار همیشه از شرایط تردید بیزار است چراکه در شرایط تردید خریداران بزرگ تصمیم خرید نمی‌گیرند و خریداری هم وجود نخواهد داشت. اکنون نیز بازار در حال تردید است چراکه برجام هنوز به نتیجه نرسیده و این ریسک سیستماتیک می‌تواند تاثیر مثبت و منفی بسیاری بر بازار سرمایه بگذارد و پس از آن نیز بازارهای موازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: روشن شدن تکلیف برجام در کوتاه‌مدت خیلی برای بازار مهم است چراکه در میان‌مدت و بلندمدت بازار راه خود را پیدا می‌کند و با توجه به ارزندگی و جذابیتی که برخی سهم‌ها دارند بازار روند مناسبی را نسبت به بازارهای موازی خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اگر در گفت‌وگوها اتفاق مثبتی رخ دهد و رفع تحریم‌ها را داشته باشیم در ابتدا سهم‌های ریالی ما شرایط مناسبی را تجربه خواهند کرد و پس از مدتی هم صنایع دلاری ما وضعیت خوبی را خواهند داشت چراکه من معتقدم هیچگاه دلار زیر 20 هزار تومان را نخواهیم داشت. محمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت بازار در هفته آینده گفت: مدتی است ارزش معاملات در بازار سرمایه تقویت شده و چهارشنبه هفته گذشته نیز ارزش معاملات 3 هزار و 800 میلیارد تومان به ثبت رسید بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم که هفته جاری شرایط مثبت و با ثباتی را داشته باشیم.
این تحلیلگر بازارهای مالی ادامه داد: من گمان نمی‌کنم بازار در هفته‌ها جاری منفی شدید را تجربه کند. صنایعی هم که می‌تواند مورد اقبال قرار بگیرند صنایع دلاری همچون فلزی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها باشند گرچه این‌ گروه‌ها چهارشنبه هفته گذشته هم مورد اقبال بودند.