اعتیاد به جنگ

مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم که در زمینه جنگ مطالعه می‌کند، هزینه ارتش امریکا را بیش از 800 میلیارد دلار در سال برآورد کرده است که آن را تقریباً 40 درصد از هزینه‌های نظامی جهانی (AFP) می‌داند. یک مطالعه جدید در مورد امریکا به این نتیجه رسیده است که مداخلات نظامی ایالات متحده به طور فزاینده خاورمیانه و آفریقا را هدف قرار می‌دهد و بیش از یک چهارم از جنگ‌های این کشور در طول تاریخ را تشکیل می‌دهد.  این گزارش همچنین نشان می‌دهد که از زمان تأسیس کشور امریکا در سال 1776 تا 2019، ایالات متحده تقریباً 400 مداخله نظامی انجام داده است که بیش از یک چهارم آن در دوره پس از جنگ سرد رخ داده است.

 احمد فاضل زاده
دکتری روابط بین الملل




 مطالعات جدیدی که در مورد ماشین جنگی امریکا و اشغالگری کشور‌ها از سوی ایالات متحده صورت گرفته، این نتیجه را داده است که حتی پایان جنگ سرد نیز به جاه‌طلبی‌های نظامی جهانی امریکا پایان نبخشیده و این توسعه طلبی همچنان مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا و منطقه ساحل را به طور فزاینده مورد هدف قرار  داده؛ امری که در دو دهه گذشته شدت پیدا کرده و موجب تبعات فراوانی برای امریکا شده است.
مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم که در زمینه جنگ مطالعه می‌کند، هزینه ارتش امریکا را بیش از 800 میلیارد دلار در سال برآورد کرده است که آن را تقریباً 40 درصد از هزینه‌های نظامی جهانی (AFP) می‌داند. یک مطالعه جدید در مورد امریکا به این نتیجه رسیده است که مداخلات نظامی ایالات متحده به طور فزاینده خاورمیانه و آفریقا را هدف قرار می‌دهد و بیش از یک چهارم از جنگ‌های این کشور در طول تاریخ را تشکیل می‌دهد. 
این گزارش همچنین نشان می‌دهد که از زمان تأسیس کشور امریکا در سال 1776 تا 2019، ایالات متحده تقریباً 400 مداخله نظامی انجام داده است که بیش از یک چهارم آن در دوره پس از جنگ سرد رخ داده است.
اولین مطالعه بزرگ در نوع خود، با عنوان معرفی پروژه مداخله نظامی به صراحت می‌گوید: مجموعه داده‌های جدید در مورد مداخلات نظامی ایالات متحده، 2019-1776 نشان داد که دوران پس ازبهانه 11 سپتامبر منجر به سطوح خصومت بالاتر شد و ماجراجویی‌های نظامی ایالات متحده تبدیل به امر رایج شده است. در این گزارش به نقل از سیدیتا کوشی، استادیار دانشگاه ایالتی بریج واتر در ماساچوست و یکی از نویسندگان این مطالعه آمده است: «تأثیر جمعی آنچه ما از تلاش جمع‌آوری داده‌هایمان کشف کردیم واقعاً شگفت‌انگیز بود.» این استاد می‌گوید: ما انتظار نداشتیم هم کمیت و هم کیفیت مداخلات نظامی ایالات متحده به اندازه‌ای باشد که در داده‌ها فاش شده است. در حال حاضر تعداد نیروهای نظامی امریکا در سطح جهان بیش از تعداد وابستگان غیرنظامی، سفرا و دیپلمات‌های این کشور است.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، ایالات متحده به‌عنوان قدرت نظامی مسلط در سطح جهان ظاهر شد. با این حال، این به کاهش مداخلات نظامی منجر نشد. در پایان این گزارش آمده است: «دوران پس از جنگ سرد، درگیری‌ها و نمونه‌های کمتر قدرت‌های بزرگ را برای دفاع از منافع حیاتی ایالات متحده ایجاد کرده است، با این حال مداخلات نظامی ایالات متحده با سرعت بالا و خصومت‌های بالاتر ادامه یافته است.»
 
بهانه‌ای به نام مبارزه با تروریسم
پس از پایان جنگ سرد، مداخلات نظامی بشردوستانه ایالات متحده به طور فزاینده‌ای تحت عنوان حقوق بشر توجیه شد. مونیکا دافی تافت، استاد سیاست بین‌الملل در مدرسه فلچر، می‌گوید: در طول جنگ جهانی علیه تروریسم، امریکا پس از 11 سپتامبر، استفاده از نیروی نظامی را برای حل مشکلات خود انتخاب کرد که توجیه امریکا بود و نباید تعجب‌آور باشد.
تافت، یکی از نویسندگان این گزارش، در ادامه می‌گوید: جنگ در واقع نمادی از راهی است که ایالات متحده برای حل مشکلات در این دوره آمده است.
این مطالعه نشان داد که پایان جنگ سرد، جاه‌طلبی‌های نظامی امریکا در جهان را رها نکرد. حتی زمانی که رقبای ایالات متحده مداخله نظامی خود را کاهش دادند، واشنگتن شروع به تشدید خصومت‌های خود کرد و در نتیجه شکاف بین اقدامات ایالات متحده نسبت به مخالفانش افزایش یافت. مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم هزینه‌های ارتش امریکا را سالانه بیش از 800 میلیارد دلار اعلام می‌کند که تقریباً 40 درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دهد.
تافت در این زمینه می‌گوید: ایالات متحده همچنان به طور چشمگیری بودجه وزارت دفاع خود را در اولویت قرار می‌دهد و در عین حال بودجه و نقش‌های وزارت امور خارجه خود را محدود می‌کند. مداخلات نظامی ایالات متحده نیز مبهم‌تر شده است. روزهایی که واشنگتن تمام توان ارتش خود را وارد درگیری کرد، همان‌طور که در عراق و افغانستان انجام داد، گذشته است. امروزه، پایگاه‌های نظامی دورافتاده، مانند فرودگاه 110 میلیون دلاری آگادز در نیجر، حملات پهپادی را دور از چشم عموم در بسیاری از مناطق ساحل دریاچه چاد انجام می‌دهند. 
در اوایل سال‌جاری، دولت بایدن ردپای نظامی امریکا در آفریقا را با لغو تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا برای خروج نیروها از سومالی، گسترش داد و در نتیجه یک پایگاه نظامی دائمی در این کشور ایجاد کرد. موضع مداخله جویانه و ردپای نظامی جهانی امریکا ممکن است برای امریکایی‌ها شگفت‌انگیز باشد.
دکتر کوشی تافت هشدار می‌دهد که امریکا در دهه‌های اخیر قدرت تهاجمی خود را بیش از گذشته افزایش داده در حالی که تا قبل از جنگ جهانی اول امریکا به ندرت در جنگی شرکت می‌کرد. این تغییر باعث شده است که احترام زیادی که برای ایالات متحده، حتی در میان متحدانمان وجود داشته است از بین برود.
این مطالعه به‌عنوان یک هشدار عمل می‌کند که ادامه مداخلات نظامی ایالات متحده تأثیر مثبتی بر امنیت ملی امریکا و جهان ندارد. کوشی تافت در ادامه گزارش خود آورده است که اصلاح سریع مسیر توسط نخبگان امریکا که مشروط به دیدن راه حل نظامی برای بسیاری از مشکلات جهانی این کشور است، حداقل در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد. خشونت باعث ایجاد خشونت می‌شود و حتی بازگشت هوشمندانه به یک سیاست خارجی چند عاملی متکی بر خرد متحدان، که ابتدا دیپلماسی، تجارت و کمک‌ها را درگیر می‌کند و در آخر زور را درگیر می‌کند ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به ثمر بنشیند.
کشورهایی که ایالات متحده با آنها دشمنی می‌کند در طول مدت اخیر رشد قابل توجهی داشتند و این می‌تواند در آینده زنگ خطر برای امریکا و متحدانش باشد بخصوص آنکه متحدان امریکا به طور ویژه در دسترس کشورهای مخاصم قرار دارند، امری که در دو دهه گذشته تجربه خود را نشان داده است. کوشی تافت در آخر گزارش خود به دولتمردان ایالات متحده هشدار می‌دهد که با توجه به چشم‌انداز کنونی مداخلات ما [امریکا] انتظار داریم که شاهد ادامه روند صعودی مداخلات ایالات متحده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و جنوب صحرای آفریقا باشیم.