تدارک دولت برای زیارت اربعین

روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بازدید از پایانه‌های مرزی غرب کشور و روند تجهیز و آماده‌سازی مرزها برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین، با پرواز عادی به استان کرمانشاه سفر کرد و پس از بازدید از پایانه‌های مرزی خسروی و شهید سلیمانی شهر مهران در این استان، از پایانه مرزی چزابه و شلمچه در خوزستان نیز بازدید کرد. این سفر و بازدید محمد مخبر از این پایانه‌های مرزی غرب کشور در دو استان را می‌توان بخشی از کلان‌پروژه دولت، برای تسهیل تردد زائران اربعین دانست، امری که رئیس‌جمهور و دولت از ماه‌ها پیش ظرفیت‌های کشور را برای این آیین جهانی بسیج کردند.

​​​​​​​گروه سیاسی/ روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بازدید از پایانه‌های مرزی غرب کشور و روند تجهیز و آماده‌سازی مرزها برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین، با پرواز عادی به استان کرمانشاه سفر کرد و پس از بازدید از پایانه‌های مرزی خسروی و شهید سلیمانی شهر مهران در این استان، از پایانه مرزی چذابه و شلمچه در خوزستان نیز بازدید کرد. این سفر و بازدید محمد مخبر از این پایانه‌های مرزی غرب کشور در دو استان را می‌توان بخشی از کلان‌پروژه دولت، برای تسهیل تردد زائران اربعین دانست، امری که رئیس‌جمهور و دولت از ماه‌ها پیش ظرفیت‌های کشور را برای این آیین جهانی بسیج کردند.
دستور رئیس‌جمهور برای سفر ارزان اربعین


مخبر در بدو ورود به فرودگاه کرمانشاه، با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه سفر اربعین باید هم ارزان و هم راحت انجام شود گفت: اگرچه اربعین یک حرکت مردمی است و ما باید مردمی بودنش را حفظ و تقویت کنیم، اما دستگاه‌های اجرایی موظف به تسهیلگری برای سفر اربعین هستند و آنچه از دست‌شان ساخته است باید انجام دهند. وی ضمن تقاضای جدی از مردم برای مدیریت زمان سفر اربعین اظهار کرد: در تمام مرزها از جمله مرز خسروی امکانات خوبی فراهم شده، لذا از مردم می‌خواهیم که از این امکانات استفاده و به تناسب جغرافیای کشور از گذرگاه‌ها عبور کنند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه به دلیل گرمای هوا، بهتر است توقف زائران حداقلی باشد، گفت: برای مسائل بهداشتی و سایر موضوعات، ستاد اربعین اقدامات بسیاری هم در داخل و هم بیرون کشور انجام داده و البته خود مردم هستند که باید بتوانند با یک برنامه‌ریزی و تدارک درست از این برنامه استفاده کنند.
بازدید مخبر از مرز خسروی
مخبر در نخستین برنامه این سفر، با حضور در شهرستان قصرشیرین، از پایانه مرزی خسروی بازدید کرد و از نزدیک در جریان زیرساخت‌ها و تمهیدات اندیشیده شده برای تردد زائران در ایام اربعین حسینی قرار گرفت. معاون اول رئیس‌جمهور با تعدادی از مردم و زائرین که در این پایانه حضور داشتند، گفت‌و‌گو کرد و دستورات لازم را برای رفاه حال زائران صادر کرد.
طراحی 58 گیت در مرز خسروی
در جریان این بازدید، مسئولان استان گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای تسهیل سفر اربعین و تردد زائران به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه کردند.
بر اساس این گزارش اکنون ۱۴ هزار متر مربع از ۱۲ هکتار پایانه مرزی خسروی مسقف است و دو سالن جدا با امکانات گرمایشی و سرمایشی برای رفت و برگشت زائران درنظر گرفته شده است. همچنین امکانات بهداشتی در داخل و خارج پایانه فراهم شده و ۵۸ گیت برای عبور زائران تدارک دیده شده است.
راه‌های منتهی به این پایانه به طور کامل آسفالت شده و سیستم ایمنی و خط‌کشی جاده‌ها و همچنین علائم راهنمایی و رانندگی، مبلمان جاده‌ای و خدمات رفاهی تکمیل شده است و نصب سایبان و مه‌پاش در مرزها در دست اقدام است که تا ۱۰ روز آینده تکمیل خواهد شد.
ضرورت اطلاع‌رسانی از امکانات مرز خسروی
معاون اول رئیس‌جمهور پس از این بازدید، در جلسه ستاد مدیریت و ساماندهی زائران اربعین در پایانه مرزی خسروی، با بیان اینکه امکانات خوبی برای تردد زائران در استان کرمانشاه فراهم شده است، گفت: در بازدید از مرز خسروی تصور نمی‌کردم که این حد از امکانات فراهم شده باشد ولی تا کنون اطلاع‌رسانی کافی درخصوص این موضوع انجام نشده است.
وی از رسانه‌ها و رسانه ملی خواست درباره تجهیزات و تمهیدات مستقر در تمام پایانه‌های مرزی از جمله مرز خسروی اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند تا مردم مشارکت و همراهی جدی‌تری در زمانبندی روزهای سفر و انتخاب مرزها برای تردد داشته باشند.
 بازدید از مرز شهید سلیمانی در مهران
مخبر همچنین با حضور در شهر مهران، از بخش‌های مختلف پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی بازدید کرد. در این بازدید که استاندار ایلام و سایر مسئولان استانی حضور داشتند، گزارشی از نحوه ارائه خدمات در حوزه سلامت و ایمنی زائران، احداث جاده، ایجاد سایه‌بان و مه‌پاش در پایانه مرزی، ایجاد پارکینگ برای خودرو، تأمین آب آشامیدنی و برق پایدار و تجهیز امکانات برای اسکان زائران به مخبر ارائه شد. معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در جمع مردم، به گفت‌و‌گو با آنان پرداخت و دستورات لازم برای تسهیل در تردد زائران را صادر کرد.
تأکید بر مردمی‌سازی خدمت به زائران
در ادامه این بازدید، مخبر طی سخنانی در جمع مسئولان استانی و محلی در پایانه مرزی، با بیان اینکه اقدامات خوب و جهادی در این ایام برای تسهیل سفر زائران امام حسین(ع) انجام شده، خطاب به مسئولان گفت: سعی کنید مردم را برای مدیریت و ساماندهی خدمات به زائران به میدان بیاورید چرا که صاحب اصلی این رویداد بزرگ مردم هستند و البته دولت هم تمام تلاشش را می‌کند تا این سفر برای مردم ارزان و راحت باشد.
تقدیر مخبر از اقدامات جهادی در مرزها
مخبر در حاشیه بازدید از این پایانه مرزی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه امکانات رفاهی مطلوبی در پایانه مرزی خسروی و تمرچین مستقر شده، از مردم و زائرین خواست حتی‌المقدور برای آسایش و رفاه حال خودشان سفرشان را طوری مدیریت کنند تا بتوانند از امکانات در مرزها بهره‌مند شوند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در پایانه مرزی شهید سلیمانی در مرز مهران، برای تأمین آب و برق اقدامات خوبی صورت گرفته و شرایط برای توسعه حمل و نقل عمومی فراهم شده، گفت: پس از دو سال محدودیت به دلیل کرونا، امسال مردم انگیزه بالایی برای سفر به کربلا و شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین دارند و امیدوارم ما هم بتوانیم شرایط مطلوبی را برای زوار فراهم کنیم.  وی با قدردانی از استاندار و مسئولان استان و مدیران پایانه مرزی گفت: انصافاً کارهایی که آنان انجام دادند به طور معمول شش ماه تا یک سال طول می‌کشید اما با اقدامات جهادی ظرف چند هفته انجام شده که این به برکت امام حسین(ع) و مجاهدت خادمین زوار است.  مخبر پس از بازدید از پایانه‌های استان کرمانشاه، از پایانه مرزی چذابه و زیرساخت‌های آماده شده در این مرز برای تردد زوار اربعین حسینی نیز بازدید کرد.