خزعلی : زیرساخت‌های حضور زنان در ورزشگاه مناسب است

مهسا قوی قلب
خبرنگار




معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تبریک فرارسیدن هفته دولت گفت: در بحث عدالت جنسیتی از دستگاه‌های اصلی که عهده‌دار مسئولیت بودند، گزارش کار خواستیم، ولی به دلایل مختلف از جمله مشخص نبودن شاخص‌ها جواب‌های مناسبی نگرفتیم، لذا شاخص‌ها را تعدیل کردیم.
انسیه خزعلی در نشستی که با اصحاب رسانه برگزار شد، درباره حضور زنان در ورزشگاه توضیح داد: در بازدیدی که از ورزشگاه داشتم، تمامی تمهیدات برای حضور امن زنان سنجیده شده بود و برای چندمین بار زنان در ورزشگاه حضور پیدا کردند. خوشبختانه زیرساخت‌ها مناسب است و به هیچ عنوان مسبب ورود زنان به ورزشگاه فیفا نبوده بلکه تصمیم وزارت ورزش مطرح بود. با این همه، درباره تداوم این راه و حضور مجدد بانوان در استادیوم، وزارت ورزش و جوانان  باید پاسخ دهد.
خزعلی با بیان اینکه در یک سال گذشته  درباره طرح جوانی جمعیت و بحث ازدواج سعی کردیم سنگ‌اندازی‌های دریافت وام را مرتفع کنیم، توضیح داد: یکی از انتقادها در حوزه وام ازدواج، پرداخت دیرهنگام وام و ضمانت‌های سخت بود که خوشبختانه به طور مستقیم رئیس جمهور به این مسأله ورود کرد و به بانک مرکزی اعلام کرد، زمان مشخصی، از زمانی که تقاضا داده می‌‌شود تا دریافت وام، قرار داده شود. در جلسه ستاد ملی جوانان، مقرر شد ظرف یک ماه پرداخت‌ها انجام شود و ضمانت‌ها نیز در این حوزه به حداقل ممکن برسد.
او با اشاره به اینکه در این دولت بحث سیاست‌زدگی و تشریفاتی بودن در معاونت مطرح شد، بیان کرد:  یک سال برای رفع این آسیب کم است، ولی گام‌های مؤثری در این راستا برداشته شد و در حوزه‌های خانواده، سلامت، نشاط و جمعیت به صورت ویژه‌تری کار شد. ارتباطات مردمی و دیدار با نخبگان و متخصصین امر، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را تقویت کردیم و توانستیم بسیاری از دستگاه‌های اجرایی را وادار به تحرک کنیم و تأثیر روی کار آوردن قوانین از کاغذ به میدان را پیاده‌سازی کردیم.
خزعلی درباره گشت ارشاد و برخی برخورد‌های نامناسب با زنان در سطح خیابان توضیح داد: بسیاری از برخوردها ناپسند است. اینکه شیوه کار چگونه است و به چه شکلی اجرا می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد و نظرات کارشناسی در آن اعمال شود. امیدوارم قانون به بهترین نحوی که کرامت زنان حفظ شود و نیز محیط جامعه از امنیت کامل برخوردار باشد، اجرا شود. آنچه اهمیت دارد امنیت خانواده‌ها است، در کل  ۲۷ دستگاه متولی حجاب و عفاف هستند و اجرای این حوزه فقط مربوط به معاونت زنان نیست. این معاونت می‌تواند در بحث سیاست‌گذاری حجاب و عفاف که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی  انجام می‌شود، مشارکت داشته باشد و در حوزه اجرا مسئولیتی ندارد.
معاون رئیس جمهور در حوزه زنان و خانواده درباره روند طولانی شدن لایحه منع خشونت علیه زنان نیز توضیح داد: درخصوص این لایحه با نمایندگان مجلس جلساتی داشتیم، این لایحه در حال حاضر با دو فوریت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.