خداحافظی با چک برگشتی

 
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در موضوع چک‌های برگشتی و سامانه‌ای که از چک‌هایی که پرداخت نشدند و مسدودی حساب‌ها رفع سوء اثر می‌کند، دو محور کاملاً تعیین کننده برای رفع مشکل اقتصادی هم مردم و هم فعالان اقتصادی است. با اجرای این قانون به مردم و کسانی که با چک کار می‌کنند، این اطمینان را می‌دهیم که چک‌ها دیگر برگشت نخواهند خورد یا حساب‌هایی که مسدود می‌شوند تضمین پرداخت این چک‌ها است.
محمدرضا یزدی در ادامه اظهار داشت: شاید در زمانی که عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت مطرح شد با نیت خیری اتفاق افتاده باشد، اما متأسفانه مسیر خیلی سریع و به سرعت به سمت انحراف رفت. این انحراف هم حاکی از یک به هر حال امتیاز ویژه ساختاری بود که به یک عده‌ای داده شد. عده زیادی از کسانی که به نوعی فعال اقتصادی نبودند از این ارز استفاده کردند و در آوردن کالا هم تعلل کردند.
او افزود: ما امروز با بدهکاران بزرگ بانکی روبرو هستیم که امروز می‌توانم من بگویم حداقل ۵۵ تا از آن‌ها را که ما بررسی می‌کنیم در دستور کار ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی است. این افراد بالای ۵۰ میلیون یورو ارز ترجیحی گرفتند و هنوز نتوانستند تسویه کنند.
یک مشکلی هم در نوع تسویه آنها است که اگر وقت شد به آن اشاره خواهم کرد. ستاد مبارزه مفاسد اقتصادی در نحوه این تسویه هم ورود کرده که بحمدالله جلوی ویژه خواری بعضی‌ها گرفته شده، اما در حقیقت می‌توانیم بگوییم که اصلاح این پرداخت ارز ترجیحی می‌تواند فعالین اقتصادی ما را امروز با آرامش خاطری در رقابت یکسان وارد یک فضای سالمی کند.


رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند صادرات داشته باشند، با آرامش بیشتری این اقدام را انجام می‌دهند و از اینکه به نوعی بخشی از منابع کشور از بین برود جلوگیری می‌شود. امیدواریم ما در سال ۱۴۰۲ طعم شیرین بازگشت ارز ترجیحی و برخورد با متخلفان آن را به مردم خود بچشانیم و مردم این را احساس خواهند کرد.
 ما برای برخورد با بدهکاران بزرگ بانکی ورود کردیم. این افراد از سال‌های ۸۹، ۹۰ ارزی را برای وارد کردن گرفته بودند و اقدام نکرده بودند یا کالا‌هایی را وارد کرده بودند، ولی با بانک‌ها تسویه نکرده بودند. در حقیقت از حساب ذخیره ارزی استفاده‌هایی کرده بودند که برای مردم ما آن تسهیلات نتوانسته بود در رفع مشکلات پاسخگو باشد.
محمدرضا یزدی در پایان گفت: در بررسی اولیه که صورت گرفت، ما حدود ۵۵ بدهکار بزرگ بانکی را که بالای ۵۰ میلیون یورو بدهکار بودند، احصا کردیم. در بانک مرکزی، هر هفته برای تسویه این‌ها جلسه گذاشتیم. در حقیقت ما در کارگروه فرا قوه‌ای معوقات غیر جاری بانک‌ها که هر هفته با حضور اعضای کارگروه اعم از قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه مجریه و خود مسئولان بانک مرکزی انجام شد، این مسائل را رسیدگی کردیم.