ریاست به خسروی «وفا» کرد

مهری رنجبر/ رئیس جدید کمیته ملی المپیک از پارالمپیک آمد. کسی که بسیاری پیش‌بینی حضور او در این سمت را می‌‌کردند. محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در حالی با 28 رأی و یک رأی بیشتر از رقیبش مهدی علی نژاد، به عنوان رئیس جدید کمیته ملی المپیک انتخاب شد که سیدرضا صالحی امیری، رئیس سابق کمیته ملی المپیک از او اعلام حمایت کرده بود. خسروی وفا که با تکیه کلام «کارگر شما هستم» معروف است، بعد از تجربه موفق 25 ساله در کمیته ملی پارالمپیک، حالا قرار است المپیکی‌ها را هم زیر بال و پر خودش بگیرد. اما این انتخابات، آبی روی آتش حاشیه‌های چند ماهه کمیته ملی المپیک بود. انتخاباتی که بعد از همه حاشیه‌های ریز و درشت، به رغم شائبه‌هایی که برای تعویق آن به وجود آمده بود، برگزار شد. حتی رؤسایی که گفته بودند به مجمع نمی‌آیند هم خودشان را به سالن فارسی آکادمی رساندند. مجمع حتی دو مهمان ویژه هم داشت. برخلاف دوره‌های قبلی، این بار حیدر فرمان مدیر بازی‌های شورای المپیک آسیا که شنبه شب به تهران آمده بود، دیروز در مجمع حاضر شد و صالحی امیری بعد از انتخاب خسروی وفا گفت: «انتخابات در حضور نماینده شورای المپیک آسیا انجام شد و درخواست داریم این پیام را به شورای المپیک منتقل کنید که روند دموکراتیک انتخابات، همین انتخابات کمیته ملی المپیک ایران بود، برخلاف تبلیغات سوئی که انجام شد.»
دبیر و بحث‌های تمام نشدنی‌اش
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی دیروز هم مثل مجمع قبلی با اعضای هیأت اجرایی شروع به بحث کرد. او این بار بعد از پیشنهاد محمد علیپور برای انتخاب ناظر از بین سجاد گنج‌زاده و نصرالله سجادی و طاهریان، با طعنه پرسید علیپور بابت عضویت در هیأت اجرایی صحبت می‌‌کند یا عضو مجمع؟ چون در جایگاه هیأت اجرایی اختیاری ندارد و عملکرد هشت ساله هیأت اجرایی برای همه مشخص است و عملکرد خود را پس داده است.» علیپور در واکنش به صحبت دبیر گفت: «شما نمی‌توانید تعیین تکلیف کنید.» دبیر هم پاسخ داد: شما چهار سال حرف زدید الان قدرت با ما است.» و علیپور هم گفت: «من پیشنهاد دادم.» دبیر باز هم عنوان کرد: «من هم به مجمع پیشنهاد می‌‌دهم پیشنهاد شما را گوش نکنند چون 4 سال حرف زدید.» ولی با دخالت صالحی امیری و صلوات اعضا مشاجره تمام شد.
انصراف شایسته بعد از بحث با صالحی امیری


مجید شایسته دیگر کاندیدای پست ریاست کمیته ملی المپیک، با شروع مجمع درخواست صحبت داد که با مخالفت صالحی امیری مواجه شد که به او اعلام کرد بعد از او، بقیه هم اجازه صحبت می‌‌خواهند. شایسته در ادامه با گفتن اینکه با چه منطقی اجازه صحبت داده نمی‌شود در حالی که 3 کاندیدای دیگر موافق هستند، با عصبانیت گفت: «به نشانه نبود اخلاق در ورزش، خداحافظی می‌کنم.» صالحی امیری هم از فرصت استفاده کرده و پرسید: «این خداحافظی به منزله انصراف است؟» که شایسته جواب مثبت داد و صالحی امیری خواست تا فرم انصراف را به او بدهند تا به همین راحتی یکی از کاندیداهای ریاست کنار برود و رقابت بین خسروی وفا، فضل‌الله باقرزاده و مهدی علی‌نژاد برای صندلی ریاست شکل بگیرد.
انتخاب خسروی‌وفا در دور دوم
با شروع رأی‌گیری از ۵۳ عضو مجمع، ۲۸ عضو المپیکی و ۲۵ غیرالمپیکی حضور داشتند که بعد از شمارش آرا، رأی خسروی وفا و علی‌نژاد هر کدام  ۲۴ رأی بود و باقرزاده هم 5 رأی کسب کرد. با این شرایط رقابت خسروی وفا و علی نژاد به دور دوم کشید. در این دور رأی‌گیری 2 عضو غیرالمپیکی دیگر به مجمع اضافه شدند و تعداد اعضا ۵۵ نفره شد. در پایان رأی‌گیری خسروی وفا ۲۸ رأی و علی‌نژاد ۲۷ رأی گرفت تا خسروی وفا با یک رأی بیشتر برای 4‌سال آینده سکان کمیته ملی المپیک را هم به دست بگیرد. خسروی وفا بعد از انتخابش در حالی که همه اعضای مجمع برایش کف می‌‌زدند با سلام نظامی به حاضران در سالن استاد فارسی ادای احترام کرد تا به این ترتیب ریاست به او «وفا» کرده باشد.
اعضای هیأت اجرایی
مهین فرهادی زاده تنها کاندیدای زن با 54 رأی نایب رئیس بانوان شد و از بین 6 کاندیدا هم غلامرضا نوروزی با 29 رأی نایب رئیس شد . مهرداد علی قارداشی، مهدی پاکدل ، علیرضا سهرابیان ، داورزنی ، غلامرضا شعبانی بهار ، مهدی گودرزی و حمید عزیزی  به ترتیب با 42 ،38 ، 30 ، 29، 28 ،30 و 20 رأی عضو هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک شدند.

در حاشیه
کناره‌گیری سرپرست کاروان ایران قبل از انتخابات کمیته ملی المپیک
فخری: از ورزش می‌روم!

​​​​​​​دیروز و چند ساعت مانده به انتخاب رئیس جدید کمیته ملی المپیک، پیمان فخری از ریاست مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک و سرپرستی کاروان ایران در بازی‌های آسیایی کناره‌گیری کرد تا پس‌لرزه‌ای غیرمنتظره قبل از زلزله در کمیته ملی المپیک رخ دهد. البته او که مدیرفنی تیم‌های ملی شمشیربازی نیز هست، دیروز به‌عنوان نماینده مربیان، یکی از اعضای مجمع کمیته ملی المپیک بود. فخری درباره دلیل انصرافش به خبرنگار روزنامه ایران می‌گوید:« به علت مشکلات شخصی ترجیح دادم کناره‌گیری کنم تا رئیس بعدی، سرپرست کاروان را انتخاب کند. این مسئولیتی بود که رئیس و هیأت اجرایی دوره قبلی به من داده بودند اما با تعویق یک ساله بازی‌ها، امکان همراهی کاروان را ندارم.»او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد:« تصمیمم را گرفته‌ام و حتی در جلسه‌ای شفاهی آن را به اطلاع سید رضا صالحی‌امیری رساندم. البته نه تنها از سرپرستی کاروان بازی‌های آسیایی که از ریاست مرکز نظارت بر تیم‌های ملی هم می‌روم. بهتر است بگویم می‌خواهم از ورزش بروم. به نظرم، آمدنم اشتباه بود!»