کوتاه نمی‌آییم

نخستین نشست خبری سید ابراهیم رئیسی، در مقام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. او در این نشست در خصوص عملکرد یک‌ساله دولتش توضیح داد. از رویکرد‌های متفاوت این دولت گفت. از درآمدزایی برای دولت تا مجبور به استقراض از بانک مرکزی یا برداشت ۲۰ درصدی از صندوق توسعه نشود. او توضیح داد که چگونه در حوزه‌های گاز و برق و انرژی مدیریت کرده‌اند تا مشکل قطعی پیش نیاید؛ و چگونه برای دولت درآمدزایی کرده‌اند.
رئیس‌جمهور در ادامه، به سؤالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ گفت. سؤال در مورد تهدیدات رژیم صهیونیستی، برجام، وضعیت معیشتی، سرعت اینترنت، روابط با چین و روسیه و عربستان و امریکا. او گفت در برجام، از حقوق و منافع ملت ایران کوتاه نمی‌آید و در مورد تهدیدات نظامی اسرائیل هم گفت اگر تصمیمی بگیرند، فرصتی برای اقدام نخواهند داشت، چون قبل آن اسرائیل دیگر وجود نخواهد داشت. جالب آنکه در دولت قبل صرف شعارنویسی علیه اسرائیل را ضربه زدن به برجام می‌دانستند، اما در این دولت، خود رئیس دولت پاسخگوی تهدیدات نظامی اسرائیل است.
شاید بتوان ادعا کرد مشخصه اصلی این نشست، آرامش، منطق و پاسخگویی رئیس‌جمهور بود. او برخلاف دولت قبل، طعنه نزد، دروغ نگفت، شانتاژ نکرد و دیگران را زیر سؤال نبرد. طبعاً همه این‌ها فضایی آرام برای این نشست خبری ساخت. در ابتدای نشست خبری رئیس‌جمهور، مطابق عرف چنین نشست‌هایی، ابتدا سید ابراهیم رئیسی صحبت کرد و توضیحاتی در مورد عملکرد یک ساله دولت خود داد. او تلاش کرد در این توضیحات پاسخگوی برخی سؤالات احتمالی باشد.
رئیسی سخنانش را با تشکر از صبوری مردم و فعالان رسانه‌ای، «حتی کسانی که انتقاد داشتند و از در اصلاح و دلسوزی نکاتی را به دولتمردان گوشزد کردند» آغاز کرد. او سپس از تغییر رویکرد دولت در یک سال گذشته گفت.


تغییر رویکرد با حضور دولت جدید
رئیسی ابتدا از تغییر رویکرد‌های دولت جدید طی یک سال گذشته گفت و مردمی بودن، عدالت محوری، ستیز با فساد، هم‌افزایی و هماهنگی در زیرمجموعه‌های دولت، روحیه جهادی، دوری از حاشیه، نگاه به درون برای حل مشکلات، شکستن حلقه بسته مدیران و مسئولیت‌پذیری و شجاعت را از رویکرد‌های دولت خود برشمرد.
رئیس‌جمهوری در توضیح این رویکرد‌ها گفت: اولین مورد آن ایجاد دولتی مردمی و توجه به مردم و خواست آنان و حضور در میان مردم بود. حضور در میان مردم کشور در شهر‌ها و روستاها، حضور در مجامع کارگری، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در همین راستا بوده است.
وی رویکرد دوم را عدالت محوری دانست و گفت: بودجه ما براساس عدالت تنظیم شد و مسئله عدالت باید به تمامی اقدامات گرایش داشته باشد. ستیز با فساد سومین رویکرد ماست، باید با کسانی که با رشوه و سایر موارد نظام اداری ما را با فساد همراه می‌کنند، مقابله شود. حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم. ساختار‌های فسادزا در دولت باید اصلاح شود تا جلوی تولید پرونده‌های متعدد را بگیریم، البته آنچه شکل بگیرد به آن رسیدگی می‌شود. اما ما باید ساختار‌ها را اصلاح کنیم که اساساً چنین اتفاقاتی نیفتند.
نمی‌خواهیم گرفتار حاشیه شویم
رئیس‌جمهوری در بیان رویکرد دیگر دولت، از هم افزایی نام برد و افزود: همچنین ما تأکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما از ما تأکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.
وی با بیان اینکه حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور هم از تأکیدات دولت است، اظهار کرد: برخلاف وجود موانع ما باید آن موانع را رفع کنیم و بدانیم که به تعبیر رهبری انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. پس ما با روحیه جهادی به دنبال حل مشکلات باشیم. نگاه به درون نه بیرون برای حل مشکلات مدنظر بوده است تا بدانیم بیگانگان برای ما مشکلی حل نمی‌کنند و برای هیچ کس هم حل نکرده‌اند.
حل کسری بودجه بدون استقراض
رئیسی افزود: موضوع کسری بودجه ام‌المسائل کشور است. ولی ما در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم که کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد. اما چطور حل شد؟ چون درآمد ایجاد شد. در مسئله تورمی که قریب به ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ بود کار به جایی رسید که اقدامات دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به کاهشی شدن تورم انجامید و تورم را به حدود ۳۵درصد کاهش داد. بعد از آن با تورم ۱۲ درصدی در خرداد ۱۴۰۱ مواجه شدیم که با اصلاح اقتصادی رخ داد و البته آن تغییری که داده شد تغییر بزرگی بود. چندنرخی بودن ارز را همه کارشناسان اقتصادی غیرقابل قبول می‌دانستند، اما از جنبه‌های اجرایی و مسائل اجتماعی نظر‌هایی داشتند که خدا را شاکرم در نهایت کار به شکلی پیش رفت که تورم به۵/۴۰ درصد رسیده است.
نگرانی‌ای درباره کالا‌های اساسی وجود ندارد
رئیسی اطمینان داد که درباره کالا‌های اساسی امروز هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد: در حالی که در گذشته برخی از آن‌ها در حالت قرمز قرار داشت، اما امروز نگرانی وجود ندارد. همچنین قطعی برق را داشتیم، اما امروز دیگر این اتفاق رخ نداد و حتی قطعی گازی را که در برخی استان‌ها داشتیم، دیگر شاهد نبودیم و در کنارش کار اقتصادی حوزه انرژی و گاز را با همسایگان آغاز کردیم. همچنین تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده است و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه مسئله حقوق و دستمزد از موضوعات مهم دولت است، گفت: در زمانی که دولت را تحویل گرفتیم برای پرداخت حقوق کارمندان با مشکلاتی مواجه بودیم، اما تا امروز یک روز پرداخت حقوق و دستمزد عقب نیفتاده، آن‌هم بدون اینکه استقراض و چاپ پول داشته باشیم، چرا که درآمد ایجاد شد، فروش نفت صورت گرفت و فرار‌های مالیاتی را پیگیری کردیم و نتیجه این شد که هم حقوق پرداخت شد و هم بدهی دولت گذشته را پرداخت می‌کنیم. در کنار حقوق و دستمزد، سررسید‌های اوراقی که وجود دارد می‌رسد و باید پرداخت شود. رئیسی یادآور شد: ما افزایش حقوق و دستمزد‌ها را هم داشتیم و مسئله رتبه‌بندی معلمان را داریم که بعد از ۱۰ سال در حال اجرا است. در ادامه این نشست خبری، خبرنگاران سؤالات خود را مطرح کردند. خبرنگاری پرسید که در زمان انتخابات وعده‌هایی برای بهبود معیشت مردم دادید، سؤال این است که پایان پروژه آواربرداری دولت قبل چه وقت به اتمام می‌رسد؟
رئیسی در پاسخ گفت: ساعتی بر من نمی‌گذرد که معیشت مردم برایم مهم نباشد. نشده در کنار سفره‌ای بنشینم و به این فکر نباشم که مسئولیت من در قبال تأمین سفره مردم است. آیا دست آن‌ها به سفره می‌رسد یا نه؟ منتی بر کسی نیست، این کف جایگاه خدمتگزاری من است. رئیسی خاطرنشان کرد: ما ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اقتصادی یعنی دو برابر گذشته در این مدت داشتیم و تنها در زمان برجام این سابقه بوده است و در مواقع دیگر سابقه نداشته است.
گشت ارشاد مدیران تشکیل شده است
خبرنگار بعدی از ایسنا در مورد یک وعده دیگر رئیس‌جمهور پرسید که قول دادید گشت ارشاد برای مدیران راه‌اندازی می‌کنید، اما گشت ارشاد اجتماعی بیشتر در جامعه منعکس و دیده شده است، برای گشت ارشاد مدیران چه کردید، رئیسی گفت: من به وعده‌ام عمل کردم و زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری این گشت ارشاد برای مدیران تشکیل شد و بعضی از تخلفات به محض گزارش شدن نتیجه اش در حد برکناری بوده است، حتی در سطح معاون وزیر. مورد‌هایی به قوه قضائیه معرفی و تحویل داده شده است. این دستور فقط برای یقه گرفتن نیست، برای این است که اگر دستگاهی توجه نکند، ارشاد و حضور بازرسان آن‌ها را متوجه عمل‌شان کند. وی درباره امنیت اجتماعی و گشت ارشاد در جامعه نیز تأکید کرد: زنان و دختران ما عفت و پاکی را از یک فرهنگ و تمدن بسیار قوی و قدیمی در ایران اسلامی دارند و این انتخاب امروز نیست. الان هم در جامعه مدار قانون است، هیچ کس حق کار سلیقه‌ای یا فراقانونی ندارد. ملاک قانون است و احترام به قانون برای همه ضروری است و معتقدم قانون محوری، همه مسایل را حل می‌کند.
رژیم صهیونیستی تصمیمی علیه ایران بگیرد، مهلتی برای اقدام ندارد
رئیسی در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه واکنش دولت به تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره فعالیت هسته‌ای ایران چیست، اظهار کرد: داشتن فناوری هسته‌ای حق ملت ماست. امروز رژیم صهیونیستی وضع خود را ببیند که با همه حرف‌هایی که می‌زند، آیا می‌تواند امنیت خود را تأمین کند؟ رژیم صهیونیستی امروز حریف موشک‌های نقطه‌زن می‌شود؟ یا دیروز حریف سنگ‌های مردم فلسطین می‌شد؟ آیا امروز در برابر مقاومت مردم غزه می‌تواند بایستد؟ چه برسد به مقاومت در برابر ایران. پس به رژیم صهیونیستی می‌گویم که فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینند که اگر تصمیم به چنین کار‌هایی بگیرند شاید به آنان مهلت داده نشود که دست به اقدامی بزنند و خواهند دید که در این فاصله چیزی از رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند یا نه.
در وعده ساخت مسکن تجدیدنظر نمی‌کنیم
رئیسی در پاسخ به پرسش روزنامه خراسان درباره امکان بازنگری دولت در برخی وعده‌های خود همچون اشتغال‌زایی و ساخت مسکن، اظهار کرد: رفع بیکاری نیاز جدی کشور است، نه یک وعده تبلیغاتی تا دیگران ما را ببینند یا به ما توجه کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد و یک میلیون شغل شکل نگیرد ما شاهد افزایش بیکاری هستیم. از سویی این نیاز کشور است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود. وضعیت امروز در مسکن به دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است که باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشد. مسکن زمین می‌خواهد که در حاشیه شهر زمین دولتی وجود دارد، دوم تسهیلات و سوم مصالح است که مشکلی در آن نداریم و تسهیلات هم در اختیار دولت است و کار آن آغاز شده و در دست ساخت در بخش‌های مختلف کشور است؛ بنابراین ما در این وعده خود تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد.
تأکیدمان در مذاکرات رفع تحریم‌هاست
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه شما درباره فعالیت در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها وعده دادید، با این نرخ تورم بالا در ایران باور دارید خنثی‌سازی تحریم‌ها مؤثر بوده است و آیا به دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها باور دارید، اظهار کرد: خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و قرارگاهی برای آن تشکیل دادیم با معاون اول رئیس‌جمهور. همچنین رفع تحریم‌ها را با وزارت خارجه و از طریق مذاکرات دنبال می‌کنیم. در خنثی‌سازی تحریم‌ها خیلی از تحریم‌هایی که ما را محدود می‌کرد، محقق نشد. رئیسی گفت: نسبت به بلوکه کردن پول‌های ایران که اقدامی ظالمانه و غیرقانونی است برخی پول‌ها را آزاد کردیم و برخی با اقدمات غیرقانونی امریکا در محدودیت است. برای برداشتن تحریم‌هاست که ما میز مذاکره را ترک نکردیم، ما تأکیدمان در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست. ما بر راستی آزمایی اطمینان بخش و تضمین‌های اعتماد آفرین در مذاکرات تأکید کردیم. همچنین تأکید داریم که مسائل پادمانی حتماً حل و فصل شود و این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد. ما از تحقق منافع ملت ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.
سرعت اینترنت تا پایان دولت ۱۰ برابر می‌شود
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال آفتاب یزد که پرسید وعده انتخاباتی شما ارزان شدن اینترنت و افزایش سرعت آن بوده است چه شد، گفت: از ابتدای دولت در یک سال گذشته فیبر نوری که سرعت را تا ده برابر بالا ببرد شاهد بودیم که یک و نیم میلیون محیط خانه یا کسب و کار دسترسی پیدا کردند به آن و تا پایان سال ۵ میلیون امکان دسترسی شان ایجاد می‌شود و تا پایان دولت ان‌شاء الله ۲۰ میلیون خانواده یا محیط کسب و کار دسترسی‌شان فراهم می‌شود و سرعت را حداقل ده برابر می‌کند.
وی ادامه داد: کار‌هایی باید در سنوات گذشته انجام می‌شد برای زیرساخت‌ها که انجام نشده است. حالا ما باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. با همکاری بخش خصوصی تلاش داریم که این کار را پیش ببریم و این پیگیری و تلاش روزانه است و ان‌شاءالله تا آخر دوره نواقص برطرف می‌شود. همچنین دسترسی دهک‌های پایین به اینترنت هم انجام شد و وزیر هم اعلام کردند که نسبت به سه دهک اول دسترسی رایگان شد.
باز هم «خیر» را تکرار می‌کنم
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش رسانه امریکایی سی‌بی‌اس نیوز درباره اینکه آیا وی حاضر است در جریان سفر به نیویورک اگر از او خواسته شود یا امریکا بخواهد با بایدن ملاقات کند یا به صورت غیررسمی حاضر است به بایدن سلام کند یا با او دست بدهد، تصریح کرد: من در نشست قبلی در پاسخ به سؤال مشابه گفتم خیر. بازهم خیر را تکرار می‌کنم. هیچ فایده‌ای مترتب بر ملاقات ما و ایشان نیست، نه برای ملت ایران و نه برای ما و نه برای منافع ملت بزرگ ایران و برنامه‌ای هم برای این ملاقات وجود ندارد و نخواهد داشت.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش تلویزیون قطر درباره نحوه ارتباط جمهوری اسلامی با برخی کشور‌های همسایه و برنامه‌ریزی برای بهبود و اصلاح روابط با کشور‌هایی مثل عربستان سعودی، تصریح کرد: ارتباط با همسایگان و سیاست همسایگی را دنبال می‌کنیم. در سال اول دولت این سیاست تثبیت شد و در سال دوم این روابط دوجانبه به روابط چندجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد انجامید و ما آن را دنبال خواهیم کرد. نکته‌ای که باید بدانیم این است که گفتگو‌های ما درون‌منطقه‌ای و بدون دخالت بیگانگان و درباره مسائل منطقه دنبال می‌شود. ما حضور بیگانگان در منطقه را امنیت‌ساز نمی‌دانیم، بلکه مشکل‌ساز می‌دانیم. وجود امریکا در منطقه ما هیچ امنیتی به همراه ندارد، بلکه مشکل ایجاد می‌کند و امنیت را به خطر می‌اندازد. ما همواره به همسایگان تأکید کردیم که امنیت منطقه باید به دست منطقه باشد و خود منطقه باید آن امنیت را تأمین کند.
شروط ایران برای تحقق برجام
رئیس‌جمهوری در پایان با اشاره مجدد به تأکیدات خود در زمینه توافق هسته‌ای، یادآور شد: ما تأکید داریم که در توافق، اول تضمین‌های اطمینان‌آور و دوم راستی‌آزمایی عینی و عملی و سوم رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته‌شدن ادعا‌های سیاسی درباره پادمان که به نظر ما اساسی هم ندارد، انجام شود.