رشد ۲۵ درصدی تجارت خارجی در میانه تابستان

از ابتدای سال‌جاری تاکنون، روند صعودی تجارت خارجی ایران و به خصوص صادرات غیرنفتی حفظ شده است.
برهمین اساس در مرداد به عنوان دومین ماه فصل تابستان نیز اعداد و ارقام از رشد بیش از 25 درصدی تجارت غیرنفتی کشور حکایت می‌کند.
طبق آمار ارائه شده از سوی گمرک ایران، در مرداد ماه ۱۱ میلیون و ۳۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که نسبت به مرداد سال قبل ۱۰.۶ درصد در وزن و ۲۵.۴ درصد در ارزش افزایش داشته است. 
این در حالی است که درمرداد ماه سال گذشته کل ارزش تجارت غیرنفتی کشور 6 میلیارد و 466 میلیون دلار بود که بدین ترتیب شاهد افزایش نزدیک به 2 میلیارد دلاری تجارت هستیم.


رشد 18 درصدی صادرات
همچنین صادرات کشور در مرداد ماه، هشت میلیون و ۴۱۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مرداد سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۱ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش همراه بوده است. در مردادماه سال گذشته ارزش صادرات کشور اندکی بیش از 3 میلیارد دلار بود.
گفتنی است، چین با خرید دو میلیون و ۲۶۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و رشد یک درصدی نسبت به مرداد ۱۴۰۰، عراق با خرید یک میلیون و ۷۲۳ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار و رشد ۳۸ درصدی، امارات با یک میلیون و ۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۷ میلیون دلار و رشد ۸۹ درصدی، ترکیه با ۳۱۹ هزار تن کالا و کاهش هفت درصدی و هند با خرید ۳۹۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۲ میلیون دلار و رشد ۳۷ درصدی نسبت به مرداد سال قبل، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در مردادماه بودند.
4.3 میلیارد دلار کالا وارد شد
در خصوص میزان واردات کشور نیز دو میلیون و ۹۰۶ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار در مرداد ماه، با ترخیص از گمرکات اجرایی، وارد کشور شد که ۹ درصد از لحاظ وزنی و ۳۲ درصد از لحاظ ارزش بیشتر از مرداد سال قبل بوده است. آمار نشان می‌دهد که ارزش واردات کشور درماه مشابه سال گذشته 3 میلیارد و 352 میلیون دلار بوده است.
برپایه این گزارش، پنج کشور اول تأمین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در مرداد ماه، امارات با فروش یک میلیون و سه هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار و رشد ۲۶ درصدی، چین با ۳۳۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار و رشد ۵۲ درصدی، ترکیه با ۱۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۷۹ میلیون دلار و کاهش هشت درصدی، هند با ۲۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار و رشد ۳۶۲ درصدی و روسیه با فروش ۲۳۳ هزار تن کالا به ایران به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار و رشد ۳۵ درصدی، پنج کشور اول تأمین‌کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در ماه پنجم سال بودند.
این در حالی است که در پنج‌ماهه نخست امسال، ارزش تجارت غیرنفتی کشور به 42 میلیارد و 589 میلیون دلار رسید که 20.2 درصد بیش از پنج ماهه اول سال گذشته است. همچنین مجموع صادرات غیرنفتی ایران از ابتدای سال‌جاری تا پایان مرداد ماه بالغ بر20 میلیارد و 924 میلیون دلار بوده است.
ترانزیت یک میلیون تنی در مرداد
در مرداد ماه امسال، یک میلیون و هشت هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به میزان کالاهای عبوری خارجی در مرداد سال ۱۴۰۰ رشد سه درصدی داشته است.
109 میلیارد دلار تجارت غیرنفتی در دولت سیزدهم
از زمان استقرار دولت سیزدهم در مدت یک سال، میزان تجارت خارجی غیرنفتی کشور با 161میلیون تن رشد به 109میلیارد دلار رسید. براساس اطلاعات گمرک ایران، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم در شهریور سال 1400 تا پایان مرداد سال‌جاری 161میلیون و 64 هزار تن کالا به ارزش 108میلیارد و 868 میلیون دلار، بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که این میزان نسبت به مدت مشابه در دولت گذشته از لحاظ وزنی 3 درصد و از لحاظ ارزش 30 درصد با رشد همراه بوده است.
سهم صادرات کالاهای ایرانی در دولت سیزدهم، 121میلیون و 176 هزار تن کالا به ارزش 52میلیارد و 296 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه بدون تغییر در وزن(کمتر از یک درصد)، 27 درصد در ارزش، افزایش داشته است.
همچنین 39 میلیون و 888 هزار تن کالا به ارزش 56 میلیارد و 572 میلیون دلار، از ابتدای شهریور سال قبل تا پایان مرداد 1401از گمرکات اجرایی کشور ترخیص شده و وارد زنجیره تأمین و توزیع شد که نسبت به مدت مشابه 13 درصد در وزن و 31درصد در ارزش با رشد همراه بوده است.
در یک سال فعالیت دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی نسبت به مدت مشابه، پنج میلیون و 85 هزار تن کالا و 24 میلیارد و 302 میلیون دلار بیشتر، تبادل تجاری صورت گرفته که چهارمیلیون و 683 هزار تن از این میزان و ارزش 13میلیارد و 215 میلیون دلار مربوط به افزایش واردات در دولت سیزدهم بوده و 402 هزار تن از لحاظ وزن و 11 میلیارد و 87 میلیون دلار از لحاظ ارزش نیز مربوط به صادرات بوده است.
میزان ترانزیت کالاهای خارجی از کشورمان در این بازه زمانی یکساله نیز به بیش از 13 میلیون و 850 هزار تن رسیده که این میزان در بازه زمانی یکساله، بالاترین حدنصاب در تاریخ کشور بوده است.