«بُز» حاضر شد!

جمع‌شان دوباره جمع شده است؛ تاج به ریاست رسید و ساکت هم دوباره به هیئت رئیسه، پس منتظر بقیه باشید، اما در این میان جای یک نفر عجیب خالی است، همانی که تاج قبل از انتخابات با اطمینان از اینکه رئیس می‌شود، گفت که او را برمی‌گرداند و آن یک نفر کسی نیست جز کارلوس کی‌روش.
کی‌روش این روز‌ها با وسواس زیاد اخبار فوتبال ایران را رصد می‌کند. مردی که بعد از جدایی از ایران هرگز نتوانست ثبات کاری لازم را به دست آورد و بدتر از آن اینکه هر جا رفت بازنده بود، از مصر گرفته تا کلمبیا. حالا، اما با آمدن مهدی تاج و وعده‌ای که داده، این مربی هوایی شده تا باز هم به ایران برگردد. در این میان فقط یک نکته باقی می‌ماند و آن اینکه این کارلوس کی‌روش با آن کی‌روشی که دو سال پیش ایران را ترک کرد زمین تا آسمان متفاوت است.
مرد رند پرتغالی شرایط فوتبال ایران را خیلی خوب می‌شناسد. حضور نزدیک به هشت سال در ایران، او را با جو فوتبال ایران چنان آشنا کرده که اغراق نیست اگر بگوییم ما را بهتر از خودمان می‌شناسد. کی‌روش خوب می‌داند که الان بهترین زمان برای بازگشت است. چند ماه مانده به جام جهانی، یک تیم چند شقه شده که زمام امورش از دست سرمربی خارج شده و فدراسیونی که حالا پرحاشیه‌تر از گذشته به دست کسی افتاده که می‌خواهد او را برگرداند، پس چه زمانی بهتر از الان. دلیل روی آوردن به سمت کی‌روش هم که کاملاً مشخص است؛ می‌گویند او به کسی باج نمی‌دهد و می‌تواند از پس بازیکنان زیاده‌خواه و حاشیه‌ساز تیم ملی بربیاید. این می‌شود که کی‌روش تنها منجی تیم ملی معرفی می‌شود.
البته بحث حضور دوباره کی‌روش بعد از ماجرای ویلموتس جدی شده بود. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم هم به دنبال بازگرداندن او بود، اما خواسته زیاد مرد پرتغالی مذاکرات را به بن‌بست کشاند. کی‌روش آن زمان و در گفتگو با مدیران فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود که دستمزدی به مراتب بیشتر از مارک ویلموتس می‌خواهد. سرمربی سابق تیم ملی که کاملاً بر اوضاع فوتبال ایران مسلط است، اعلام کرد چیزی حدود ۵۰۰‌هزار دلار بیشتر از قرارداد ویلموتس می‌خواهد. همین موضوع باعث شد مذاکرات جدی نشود و همانجا حضور کارلوس در فوتبال ایران منتفی شود، اما حالا اوضاع متفاوت است و دوستان دوباره دور هم جمع شده‌اند برای دست کردن در جیب بیت‌المال و سرکیسه کردن مردم.


کی‌روش از کنار فوتبال ایران کم سود نبرد و در زمان خود کم پول نگرفت، اما حالا می‌خواهد بیشتر کسب درآمد کند. بهانه خوبی هم دارد برای سرکیسه کردن فوتبالی که دستش دائماً در جیب بیت‌المال است. او می‌گوید باید بیشتر از ویلموتس پول بگیرد. البته طرف حسابش را هم خوب می‌شناسد؛ مهدی تاج، کسی که به کی‌روش «نه» نمی‌گوید. کسی که یک‌بار از زبانش شنیدیم کی‌روش عقل ترسیدن ندارد، بنابراین باید با او کنار آمد.
مهدی تاج می‌خواهد کی‌روش را برگرداند و کی‌روش هم پولی بیشتر از ویلموتس می‌خواهد. وضعیت کاملاً روشن است، باید بگردیم ببینیم کدام بخش کارگری، فرهنگی یا کدام صندوق اعتباری برای محرومان پول‌شان آماده‌تر و بی‌دردسرتر از بقیه است برای سرازیر شدن به جیب کی‌روش و دلال‌هایی که می‌خواهند او را دوباره به فوتبال ایران برگردانند.
«بز» بیت‌المال آماده است!
گفتیم دلال‌ها، شک نکنید که پای یک دلالی بزرگ در میان است. هرچند این‌بار خود فدراسیون فوتبال و خود سرمربی دست‌کمی از باند‌های بزرگ دلالی ندارند، اما به هر حال خوب که نگاه کنیم، به‌وضوح پای دلال‌ها را در این میان می‌بینیم. فقط در این بین یک مسئله باقی می‌ماند و آن اینکه پول کی‌روش از کجا و چگونه قرار است تأمین شود؟!
تأسف‌بارترین بخش ماجرا، اما مربوط می‌شود به همان نهاد‌های نظارتی و امنیتی و مدیران بالادستی ورزش کشور. همان‌ها که در جریان تأیید صلاحیت و انتخاب دوباره تاج به سمت ریاست فدراسیون فوتبال سکوت کردند. این سکوت همچنان ادامه دارد و این روز‌ها سنگین‌تر هم شده، فقط به این دلیل که ترس از خطر تعلیق وجود دارد. خطری که به واسطه دوستی صمیمانه تاج، شیخ سلمان و اینفانتینو جدی‌تر از هر زمان دیگری است. سکوت مرگباری که این روز‌ها وجود دارد عاقبتی جز حراج بیت‌المال ندارد، آن‌وقت دوباره شاهد خواهیم بود که حرف از محاکمه به میان می‌آید و از برخورد با مسببان که باید پول را از جیب خودشان بدهند. همان حرف‌های خنده‌داری که به قول خداداد عزیزی، آدم را یاد تماشای فیلم‌های کمدی می‌اندازد، همان فیلم‌هایی که با دیدن‌شان نمی‌توان جلوی خنده را گرفت.