بذر امید در دل گندمکاران

قیمت خرید تضمینی گندم برای سال‌ زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ با هدف حمایت از تولید و ترغیب کشاورزان به ازای هر کیلوگرم  11 هزار و ۵۰۰ تومان به اضافه هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کشت، هزینه کود و بذر اعلام شد و بر این اساس نرخ خرید تضمینی گندم 13 هزار تومان تعیین شد. وزارت جهاد کشاورزی یکی از اولویت‌های خود را دستیابی به خودکفایی پایدار در تولید گندم تا سه سال آینده قرار داده است، به همین منظور هم گزاره‌هایی از جمله کاهش 46 درصدی قیمت کود برای افزایش میزان مصرف کود پایه توسط کشاورزان، افزایش 1.5 میلیون تنی کشت دیم در 2.6 میلیون هکتار از اراضی کشور، اجرای کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی، پرداخت 82 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران و تخصیص تسهیلات به کشاورزان را در پیش گرفته است. دولت سیزدهم علاوه بر اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم، منابع مالی خود را برای پرداخت مطالبات گندمکاران به کار گرفته است. درهمین راستا سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید، به پرداخت 82 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران که  5 سال گذشته بی سابقه بوده تأکید و اعلام کرده است تا چند روز آینده تمام مطالبات گندمکاران  پرداخت می‌‌شود. دولت ،نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی با درنظر گرفتن سیاست‌های حمایتی از کشاورزان در نظر گرفته، درحالی که در دولت قبل میزان تأخیر در نرخ خرید تضمینی در سال زراعی 1400-1399  با  8 ماه و سه سال قبل از آن با 7 ماه تأخیر اعلام شده بود. ضمن اینکه دولت قبل در سال‌های 1396 و 1397 با نرخ 1300 تومان و بدون تأخیر درنظر گرفته شد اما دولت سیزدهم با هوشمندی اقدام به افزایش 130 درصدی نرخ خرید تضمینی در سال زراعی 1401-1400 کرد و نرخ آن را از 5500 تومان به 11 هزار و 500 تومان افزایش داد. این اقدام دولت سرآغازی برای تحول در اقتصاد کشاورزی را رقم زد و کشاورزان را مجاب به فروش گندم به دولت کرد و دست دلالان خرید گندم را از این محصول راهبردی و استراتژیک کوتاه کرد. واقعی شدن قیمت گندم توسط دولت در سال‌ زراعی 1401-1400، کشت و فروش آن را برای کشاورز با صرفه اقتصادی همراه کرد و انگیزه گندمکاران را برای فروش سهم عمده محصولشان به دولت افزایش داد.


اقدام دولت تحسین‌برانگیز بود


مهدی سروی
کارشناس کشاورزی و امنیت غذایی

با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی در برخی از مناطق جهان و همچنین  جنگ بین اوکراین و روسیه در سال آینده نیز احتمالاً جهان با بحران امنیت غذایی روبه‌رو باشد. از این‌رو اعلام قیمت 13 هزار تومانی دولت برای هر کیلو گندم اقدامی تحسین‌برانگیز است. با این حال امیدواریم روند حمایت از کشاورزان به مثابه یک سال اخیر تا آخر دولت سیزدهم همین گونه ادامه‌دار باشد. از طرف دیگر اصل مهم پرداخت یارانه کاشت(که ابتکار قابل تحسین و جدیدی است) در اجرای اصولی کشت قراردادی کارخانجات آرد و نان با کشاورزان است.

افزایش حاشیه سود کشاورزان 
عبدالمجید شیخی
کارشناس مسائل اقتصادی

دولت جهت افزایش حاشیه سود کشاورزان با توجه به تورم موجود در کشور راهکارهای مختلفی را اجرا کرد که از مهم‌ترین آنها افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و کاهش هزینه‌های کشاورزی است.
در ابتدای امر دولت سیزدهم با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در دو سال اخیر و رساندن آن به 13 هزار تومان برای هر کیلوگرم به‌ دنبال تحقق این هدف است، از طرف دیگر باید از نرخ نهاده‌های کشاورزی نیز کاسته شود که خوشبختانه با کاهش 45 درصدی نرخ کود و سم و رساندن قیمت آنها از 500 تا600 هزار تومان به 200 تا 300 هزار تومان به نظر می‌رسد به‌دنبال افزایش حاشیه سود کشاورزان است و باید این امر ادامه دار باشد.

قاچاق گندم متوقف می‌شود
علی‌قلی ایمانی
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران
تعیین قیمت 13 هزار تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم از کشاورزان مورد تأیید و رضایت تشکل‌های گندمکاران است به‌طوری که انتظار داریم با این رقم شاهد افزایش تولید در سال زراعی آینده که از مهرماه امسال آغاز می‌شود، باشیم. با این حال در جلسه قیمت‌گذاری، اعضا به‌دنبال تعیین قیمت 13500 تومان برای هر کیلو گندم بودند که با توجه به وضعیت کشور و آنالیز دقیق هزینه‌های تولید و تورم داخلی و همچنین قیمت جهانی گندم به نظر می‌رسد رقم اعلام شده نیز بسیار منطقی باشد و سبب افزایش انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول اساسی شود. از طرف دیگر با افزایش خرید تضمینی گندم باید شاهد آن باشیم که قاچاق این محصول ارزشمند به کشورهای همسایه پایان یابد.

13 هزار تومان رقم معقولی است
ارسلان قاسمی
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران
با توجه به وضعیت امنیت غذایی در سراسر جهان و قیمت جهانی گندم به نظر می‌رسد نرخ 13 هزار تومانی خرید تضمینی هر کیلو گندم اقدامی منطقی و معقول از جانب دولت برای حمایت از کشاورزان باشد.
از طرف دیگر این قیمت سبب افزایش انگیزه کشاورزان برای کشت گندم خواهد شد و از دلسرد شدن آنها برای ورود به چرخه تولید گندم جلوگیری خواهد کرد که همین امر می‌تواند سبب کاهش قابل توجه قاچاق این محصول اساسی به دیگر کشورها شود.

افزایش انگیزه تولیدگندم توسط کشاورزان
داوود داداشی
کارشناس کشاورزی و امنیت غذایی
خوشبختانه دولت با تعیین بموقع نرخ خرید تضمینی گندم و افزایش منطقی قیمت این محصول به‌دنبال افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید این کالای اساسی در کشور است تا بتواند از وابستگی خود به واردات گندم بکاهد.
به همین دلیل به نظر می‌رسد تعیین نرخ 13 هزار تومان برای خرید گندم سبب افزایش انگیزه کشاورزان به تولید این محصول شود و شاهد افزایش ضریب امنیت غذایی در کشورمان باشیم.

خودکفایی با افزایش نرخ خرید تضمینی 
قاسم پیشه‌ور
رئیس نظام صنفی کشاورزی منابع طبیعی ایران
در سال گذشته قیمت گندم از 5 هزار تومان به 7 هزار و 500 تومان افزایش یافت ولی با توجه به وقوع جنگ اوکراین و کاهش شدید امنیت غذایی در سراسر جهان، دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی را جهت افزایش تولید گندم به 10 هزار و 500 تومان رساند. از طرف دیگر در سال‌جاری و پس از عید نوروز نیز هزار تومان به قیمت خرید تضمینی گندم اضافه کرد تا کشاورزان محصول خود را به دولت فروخته و از میزان قاچاق این محصول به دیگر کشورها کاسته شود. با توجه به افزایش قابل توجه تولید گندم در سال‌جاری و خرید بیش از 7 میلیون و 200 هزار تنی گندم از کشاورزان، دولت نرخ خرید تضمینی این محصول اساسی را 13 هزار تومان تعیین کرد که اقدامی پسندیده و منطقی است و می‌تواند به خودکفایی در تولید گندم منجر شود.


رضایت کشاورزان از نرخ خرید تضمینی گندم
عطاءالله‌ هاشمی
رئیس بنیاد ملی گندمکاران
نرخ خرید تضمینی گندم بعد از برگزاری جلسات متعدد تخصصی و دریافت نظرات کارشناسی از سوی متخصصان این حوزه انجام گرفته و مبلغ 13 هزار تومان تعیین شد. این نرخ مورد رضایت کشاورزان است، زیرا قیمت‌های جهانی کاهش داشته‌اند و می‌‌تواند جوابگوی هزینه‌های آنان باشد. قیمت گندم در سال زراعی جاری 1401-1400 به دلیل جنگ اوکراین و بالا رفتن قیمت‌ها در بازار بیش از تورم تعیین شد، اما نرخ امسال  متناسب با تورم موجود در جامعه است. امیدواریم با تعیین به موقع نرخ خرید تضمینی گندم و اجرای سیاست جهش تولید به خودکفایی در تولید گندم دست پیدا کنیم.

اعلام نرخ مناسب برای خرید گندم
اسماعیل اسفندیاری‌پور کارشناس کشاورزی
 تعیین قیمت 13 هزار تومان برای خرید تضمینی گندم در شرایط فعلی انتخاب مناسبی است، زیرا قیمت‌های جهانی نسبت به سال قبل کاهش داشته اند. این در شرایطی است که ما امیدواریم هزینه‌های تولید و تورم تا سال 1402  که زمان برداشت گندم فرا می‌‌رسد افزایش غیرقابل انتظاری پیدا نکنند. باید به کشاورزان  برای افزایش تولید در سطح هکتارکمک شود و اقداماتی همچون آبیاری قطره‌ای انجام بگیرد که به پایداری تولید گندم منجر شود. کشور ما این قابلیت را دارد که با سطح زیر کشت کمتر، نیازهای گندم را در داخل تأمین کند و هیچ وارداتی برای نیاز داخلی به کشور انجام نگیرد.

حمایت از کشاورزان با نرخ خرید تضمینی گندم
قاسم سالاری
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران
ما از قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم رضایت داریم. دولت در سال قبل به دلیل ایجاد بحران روسیه و اوکراین و ایجاد امنیت غذایی در کشور قیمت گندم را افزایش داد و نتیجه آن رسیدن به افزایش 57 درصدی میزان خرید تضمینی نسبت به سال قبل بود. امسال هم شورای قیمت‌گذاری با توجه به اینکه دولت در تلاش برای مهار تورم در کالاهای اساسی است با نرخ 13 هزار تومان موافقت کرده است. دولت 11 هزار و 500 تومان را برای نرخ خرید تضمینی گندم و هزار و 500 تومان برای یارانه کشاورزان در نظر گرفته است و به این واسطه از کشاورزان حمایت می‌‌کند.

تمهیدات دولت برای رسیدن به امنیت غذایی
مصطفی قنبری
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز
​​​​​​​تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1402-1401 نرخ متعادل و قابل قبولی نسبت به سایر نرخ محصولات در بخش‌های دیگر کشاورزی است و رضایت گندمکاران را در پی داشته است. این در حالی است که هزینه‌های مکانیزاسیون کاشت، داشت و برداشت و سموم هم بالاست، اما در این شرایط هم نرخ 13 هزار تومان قابل قبول است. ما امیدوار هستیم با توجه به تمهیدات دولت در جهت رسیدن به امنیت غذایی، خودکفایی در تولید گندم محقق شود، اگرچه این مسأله به شرایط اقلیمی و میزان بارندگی و پشتیبانی‌های فنی و آموزشی از کشاورزان بستگی دارد تا سطح بیشتری از زمین‌های کشاورزی زیر کشت برود و اهداف دولت هم محقق شود.