درباره درخواست لغو دیدارهای مردمی

در روزگذشته در رسانه ها عنوان شد که عزت الله یوسفیان ملا رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس از تصمیم نمایندگان مبنی بر لغو دیدارهای مردمی در محل مجلس و محدود کردن آن به ملاقات های استانی خبر داده است.
با این حال بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به انتشار خبری مبنی بر متوقف شدن ملاقات مردمی نمایندگان محتوای این خبر را تکذیب کرد و با بیان این نکته که شاید این تصمیم برخی نمایندگان باشد اظهار داشت نمی توان درب مجلس را به روی مردم بست.
ملاقات‌های مردمی مجلس مدتی با مشکل مواجه شد اما به هر حال نمایندگان نمی توانند
بی ارتباط با موکلین‌شان باشند و قطعا و یقینا نیاز به این است که ملاقات ها از سرگرفته شده و مجددا دیدار ها انجام شود. به هر حال نماینده نیاز به گرفتن اطلاعات و نظارت بر اجرای قانون دارد که برای این کار ارتباط با موکلین ضرورت ویژه ای دارد تا اصلاحات و تغییرات لازم از مردم به نمایندگان و از ایشان به مجلس منتقل شود. به همین خاطر نماینده ناگزیر از دیدار و ملاقات است.


از طرفی نمایندگان در هر ماه یک هفته مجلس را تعطیل می کنند تا به حوزه های انتخابیه بروند و آن جا از نزدیک مشکلات و مسائل مردم را رصد کنند. نماینده ها در حوزه های خود دارای دفاتری هستند ...
... که از طریق آن دفاتر این کار را انجام می‌دهند. به هر حال بر اساس آیین نامه داخلی مجلس هم هیئت رئیسه موظف شده است
زمینه ارتباط نمایندگان با موکلین را برقرار کند. به همین خاطر به هر نماینده هزینه ای داده می‌شود تا دفتر تاسیس کرده و در منطقه خود ارتباط با مردم را حفظ کرده و مسایل را پیگیری کند. بدیهی است که بخش قابل توجهی از ارتباط نیز در همین حوزه های انتخابیه دست می دهد و اگر این فرهنگ رواج پیدا کند که موکلین بیشتر در حوزه های انتخابیه با نمایندگان ملاقات کنند از همه جهت بهتر است؛ چون معمولا زمانی که به مجلس مراجعه می کنند اذیت می شوند و به هر حال نماینده ها فرصت کمتری دارند و مشغول جلسات و پیگیری ها و کمیسیون های مرتبط با خود هستند.
اما مواردی نیز اتفاق می افتد که موکلین نمی‌توانند صبر کنند تا آن زمانِ یک هفته در ماه نمایندگان از راه برسد. به همین دلیل معمولا این
مراجعات علی رغم سختی هایش، ناگزیر از انجام است و نباید بحث محدود شدن ملاقات های مردم با نمایندگانشان در محل مجلس طولانی تر شود. این اتفاق نیز با توجه به رویداد اخیر مجلس نیازمند بهبود شرایط است. اصلا در همین حادثه بخش قابل توجهی از شهدا و آسیب دیدگان ما مردمی بودند که برای ملاقات با نمایندگانشان به مجلس آمده بودند. بدیهی است که تامین امنیت نمایندگان و مردم ضروری است و مجلس هم در این مدت مشغول به روز رسانی و افزایش تدابیر امنیتی بود و من فکر نمی کنم محدودیتی برای موکلین و نمایندگان ایجاد شود و قطعا این دیدار ها از سر گرفته خواهد. البته یک ساختمان خاصی هم در خیابان کناری مجلس برای ارتباط مردم و نمایندگان در حال ساخت است که ظاهرا در آینده ای نزدیک دفاتر نمایندگان به این محل منتقل خواهد شد تا دیدارها آسان تر محقق شود. من شخصا امروز و روزهای گذشته به مجلس مراجعاتی داشتم و به نظر می رسد تدابیر امنیتی بهتر و موثرتری از سوی مسئولین لحاظ شده و در کل من فکر می کنم اتفاقی که افتاد تلنگری بود به مسئولان کشور به‌خصوص در مجلس شورای اسلامی تا ساز و کارهای موثرتری را درنظر بگیرند.
به هر حال با توجه به آن چه که پیش آمده و از آن جا که بنا بر ضرورت ایجاد امنیت نمایندگان و به خصوص موکلین و مردم است، این وقفه نمی‌تواند بیشتر از این طولانی شود و لغو آن نه تنها امکان پذیر است بلکه بر خلاف وظایف نمایندگی است. یقینا وقفه پیش آمده همان‌طور که آقای نعمتی هم گفتند موقتی است و به زودی رفع خواهد شد.