بخش خصوصی واقعی

دنبال فساد نمی رود
تا زمانی که فساد و رانت وجود داشته باشد بخش خصوصی شکل نمی‌گیرد. فساد حاصل زد و بند بخش خصوصی و دولت است
**
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در بیست و یکمین همایش روز ملی صنعت و معدن در جمع صنعت‌گران با اشاره به رای مردم در اردیبهشت ماه ابراز داشت: مردم با انتخاب رییس‌جمهور در روز ۲۹ اردیبهشت جهت‌گیری اصلی و مطالبات را روشن کردند. ‌این‌که رییس‌جمهور چه کارهایی باید برای رسیدگی به مطالبات انجام دهد و دولت دوازدهم را چگونه باید تشکیل دهد بسیار مهم است.


معاون اول رئیس جمهور با طرح این نکته که در چند دهه گذشته ما با تعداد زیادی از کشور‌ها در شرق آسیا و آمریکای لاتین همزمان تصمیم گرفتیم صنعتی شویم؛ چرا ایران آن‌طور که باید پیشرفت نکرد و دیگران پیشرفت کردند، بیان کرد: این قطعا به سیاست‌گذاری ما برمی‌گردد. در مسائل سیاست‌گذاری سیاست‌هایی که باید برای صنعتی شدن تدوین می‌کردیم مطابق سیاست‌های بین‌الملل نبود یا تغییر سیاست‌ها خیلی زیاد بود. او اضافه کرد: سیاست‌هایی بوده که با تغییر دولت‌ها تغییر می‌کرد. آنجایی که موفق بوده که سیاست عالمانه داشته باشد؛ در شرایطی که حتی کودتا شده و با کودتا تغییر کرده یا با انتخابات این سیاست‌ها تغییر نکرده گاهی یک دولت که سر کار می‌آید ما فکر می‌کنیم باید همه سیاست‌ها تغییر داده شود. این‌ها ضعف‌هایی است که باید جبران شود.
**
یک سال و نیم روی قرارداد‌های نفتی
کار شده است
جهانگیری با اشاره به تخریب‌ها و انتقادهایی که نسبت به الگوی جدید قراردادهای نفتی مطرح می‌شود، بیان کرد: برخی انتقاد می‌کنند که این قرارداد‌ها چنین است و چنان است. یک سال و نیم روی این قرارداد‌ها کار شد. همه کار‌شناسان درباره آن صحبت کردند. درباره این قرارداد‌ها ساعت‌ها کار شد و بنده شخصاً در ستاد اقتصاد مقاومتی ساعت‌ها برای این قرارداد‌ها وقت گذاشته و درباره آن کار کردیم.
او با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه مطلوب نیازمند سرمایه انسانی، اجتماعی و اقتصادی لازم هستیم، گفت: ما این قرارداد را برای رئیس مجلس فرستادیم تا با قوانین کشور تنقیح شود که آن‌ها نیز اعلام کردند هیچ گونه مغایرتی با قوانین و منافع ملی ندارد. این هنر ما بود که در قرارداد ذکر کردیم که باید از تجهیزات ساخت کشور استفاده شود.
**
اگر خودمان قرار بود پول پرداخت کنیم
شاید اولویت دیگری داشتیم
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه ما همین کار را برای خرید هواپیما‌ها نیز انجام دادیم، اظهار داشت: اگر خودمان قرار بود پول پرداخت کنیم شاید اولویت دیگری داشتیم اما تمام آن‌ها به صورت فاینانس انجام شده و قرار است پول قسط خودشان را از بلیت‌فروشی درآورند. ما در اینجا دعواهای سیاسی با یکدیگر می‌کنیم و فکر می‌کنیم هیچ تصویری در اقتصاد کشور ندارد اما فعالان اقتصادی ما باهوش هستند و می‌دانند این دعوا‌ها چه پیامی دارد و آیا دولت را ضعیف یا قوی می‌کند. در انتخابات این دعوا‌ها طبیعی است اما بعد از آن همه باید به فکر اعتلای کشور و پیشرفت باشند.
جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم ریشه‌کن شدن فساد در کشور گفت: تا زمانی که فساد و رانت وجود داشته باشد بخش خصوصی شکل نمی‌گیرد. فساد حاصل زد و بند بخش خصوصی و دولت است. این در حالی است که بخش خصوصی واقعی به دنبال فساد نمی‌رود. فساد توسعه یافته امروز به عامل جدی برای توسعه کشور تبدیل شده است و جز با شفافیت و انگشت‌نما کردن چهره‌های استفاده کننده از رانت نمی‌توانیم در اقتصادی سالم قرار بگیریم.
به گزارش ایلنا، جهانگیری با بیان اینکه من بار‌ها اعلام کردم برخی از افراد که معوقه بانکی دارند به دلایل شرایط محیطی است، عنوان کرد: سیاست‌های دولت از جمله افزایش تورم و سه برابری نرخ دلار در یک شب باعث شده که این اتفاق صورت بگیرد. باید به آن‌ها کمک کرد تا دوباره فعالیت خود را آغاز کنند. من در همین جا اعلام می‌کنم افراد و نهادهایی که کار بنگاه‌داری می‌کنند باید از مدیران حرفه‌ای استفاده کنند، این دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.