طرح ۷ مرحله‌ای پلیس پایتخت در برخورد با جرائم عملیاتی شد

یک روز پس از اینکه عامل زورگیری خشن بزرگراه نیایش در دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه تفهیم اتهام شد، تیم‌های تخصصی پلیس که از یک ماه قبل آماده اجرای گشت‌های ویژه شده‌بودند، فعالیت خود برای اجرای هفت مرحله از طرح برخورد با جرائم را آغاز کردند. گشت‌زنی ۲۱۰ واحد گشت پلیس در بزرگراه‌ها، تمرکز روی نقاط آلوده و عملیات‌های واکنش سریع پلیس آگاهی تهران از جمله این عملیات است. جانشین فرمانده انتظامی فراجا و رئیس پلیس پایتخت در حالی که لباس رزم به تن کرده‌بودند، تأکید کردند برخورد با مجرمان جرائم خشن، سارقان، زورگیران و مقابله با وقاحتی که در مجرمان شکل گرفته‌است، از اهدافی است که پلیس آن را دنبال خواهد کرد.
بر هم خوردن امنیت روانی جامعه همزمان با گسترش جرائم خشن و انتشار کلیپ‌هایی از چند زورگیری در شبکه‌های اجتماعی سبب شد نگرانی‌های ایجاد شده، انسجام دستگاه قضایی و پلیس در برخورد با جرائم را به دنبال داشته باشد. یکی از نگرانی‌های عمده در این‌باره وقاحتی است که مرتکبان در بروز جرائم به کار می‌برند. این روز‌ها نهادینه‌شدن بزه در مرتکبان، آن‌ها را به جایی رسانده که وقتی پلیس را مقابل خود می‌بینند، به جای تسلیم‌شدن، چاقو به قلب وی می‌زنند و حادثه‌ای مثل شهادت امیرکیوانلو اتفاق می‌افتد. براساس آماری که پلیس اعلام می‌کند، بخش مهمی از جمعیت آماری جامعه سارقان، مجرمان سابقه‌دار هستند. این دسته از افراد در جریان رفت و آمد به زندان مدام در حال تولید جرم هستند و همین استمرار بر ارتکاب جرم منجر به تثبیت جرم در آن‌ها شده و بی‌پروایی در عمل مجرمانه را سبب شده‌است. بخش دیگری از مجرمانی که وارد جامعه آماری سارقان می‌شوند، دزد اولی‌ها هستند که سال گذشته آمار آن در تهران به مرز ۴۰۰ هزار نفر رسیده‌است. بر اساس گزارشی که از سوی مراکز نظارتی و انتظامی تهیه شده‌است، میزان سرقت در سال گذشته به طور چشمگیری افزایش داشت که ۵۰ درصد آن از سوی همین دزد اولی‌ها رقم خورده‌است. دزد اولی‌ها این شرایط برایشان مهیاست که بعد از بازداشت وارد دانشگاه سارقان شوند و در زندان‌ها به عضویت شبکه‌های مختلفی که برای ارتکاب جرائم تشکیل می‌شوند در آیند و بعد از آزادی یا مرخصی گرفتن از زندان، امنیت جامعه را با خطر مواجه کنند. با وجود اینکه پلیس همواره در مقابله با مجرمان تلاش خود را به کار گرفته و آن‌ها را بازداشت و روانه زندان کرده‌است، اما این موضوع نتوانسته است به دلیل فقدان توجه به چرایی ارتکاب جرائم، منجر به کاهش این عمل مجرمانه شود.
اهداف اجرای طرح پلیس
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت روز گذشته در مراسم آغاز فعالیت گشت‌های ویژه پلیس که با حضور جانشین فراجا در ستاد مرکزی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد، گفت: «پس از یک ماه برنامه‌ریزی، آماده اجرای گشت‌های ویژه در تهران هستیم و این گشت‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌است. هدف اصلی گشت‌ها هم برخورد با مجرمین جرائم خشن، سارقان، زورگیران و مجرمان گستاخ است. این افراد باید چهره قاطع پلیس را هم مشاهده کنند، چراکه به نظر می‌رسد تا کنون این چهره را مشاهده نکرده‌اند.»


۷ طرح ویژه پلیس پایتخت
رئیس پلیس پایتخت در توضیح فعالیت این گشت‌ها هم گفت: «پلیس هفت طرح ویژه را در تهران اجرا می‌کند. بخش اول، ۲۱۰ واحد گشت‌های پلیس است که در ۲۱۰ محور بزرگراهی تهران فعالیت خواهد کرد. همچنین فعالیت این گشت‌ها در محور‌های فرعی مکمل اقدامات پلیس خواهد بود. در محله‌های آلوده مانند شوش، مولوی و هرندی هم ۳۰۰ مأمور پلیس در ایستگاه‌های دهگانه پلیس فعالیت خواهند کرد. بخش بعدی طرح‌های پلیس هم راه‌اندازی گشت‌های عملیاتی واکنش سریع پلیس آگاهی است که مرکب از تیم‌های ویژه عملیات آگاهی و موتوری است. همچنین راه‌اندازی پلیس‌یار محله و بهره‌مندی از شرکت‌های انتظام پیش‌بینی شده‌است. در کنار این‌ها استفاده سازمان‌یافته از نگهبان محله در محله‌های اقماری نیز در دستور کار است.»
سردار رحیمی در توضیح هفتمین مرحله طرح هم گفت: «بخش هفتم طرح برای برخورد با موتورسواران قانون‌گریز است. برای اینکه بتوانیم تلاش‌هایمان را تکمیل کنیم، در این بخش هم به طور ویژه برنامه‌ریزی کرد‌ه‌ایم. طرح‌های هفت‌گانه برای مقابله قاطع و ارتقای امنیت از امروز با این نمایش اجرا و شروع خواهد شد. امیدواریم بتوانیم در این مسیر گام‌های جدی برداریم.»