خرس روسی در تیررس سلاح های غربی

مرتضی مکی در گفت و گو با «آرمان امروز» آرمان امروز|پورحسين: در روزهاي اخير مسئولين اوکراين ضمن اعلام پيشروي ده‌ها کيلومتري نيروهاي نظامي خود در جبهه جنوب مدعي شدند که کنترل يک شهر کليدي واقع در شرق اين کشور را بار ديگر در دست گرفته است. ارتش روسيه اما گفته است به منظور دستيابي به اهداف عمليات نظامي ويژه، تصميم به سازماندهي مجدد نيروها در مناطق شرقي گرفته است. وزارت دفاع روسيه اعلام کرد که به منظور دستيابي به اهداف اعلام شده از عمليات ويژه نظامي براي آزادسازي دونباس، تصميم به سازماندهي مجدد نيروهاي روسي مستقر در مناطق بالاکليا و ايزيوم براي ايجاد تلاش در جهت دونتسک گرفته شد. براي اين منظور، ظرف سه روز، عملياتي براي محدود کردن و سازماندهي انتقال نيروهاي گروه ايزيوم-بالاکلي به قلمرو جمهوري خلق دونتسک انجام شد. در اين عمليات تعدادي از فعاليت هاي منحرف کننده و نمايشي با تعيين اقدامات واقعي نيروها انجام شد. در اين ميان سخنگوي فرماندهي نظامي نيروهاي مسلح اوکراين در جبهه جنوب به رسانه‌هاي محلي گفته است که سربازان ما در خطوط مقدم چندين منطقه از جبهه‌هاي جنوبي از دو تا چند 10 کيلومتر در حال پيشروي هستند.  وزارت دفاع روسيه خروج نيروها از چندين منطقه در سراسر منطقه خارکيف اوکراين را تاييد کرده است. اوکراين همچنين مدعي است که کنترل شهر کوپيانسک در شرق اين کشور را که در مسير تدارکاتي ارتش روسيه واقع شده بازپس گرفته است. در بيانيه وزارت دفاع روسيه آمده است که در راستاي دستيابي به اهداف عمليات نظامي ويژه، تصميمي براي بازتجمع نيروها در مناطق بالاکليا و ايزيوم براي تقويت تلاش‌ها به سوي دونتسک اتخاذ شده است. وزارت دفاع روسيه اضافه کرد که نيروهايي که در منطقه مستقر شده‌اند طي سه روز گذشته در مناطق جمهوري خلق دونتسک مستقر شده‌اند. در راستاي بررسي اين تحرکات و چرايي عقب نشيني ارتش روسيه، آرمان امروز گفت و گويي با مرتضي مکي، تحليلگر ارشد مسائل بين الملل داشته است که در ادامه مي خوانيد.
روايت کدام يک از طرفين جنگ در خصوص تحولات ميداني به واقعيت نزديک است؟
تحولات در عرصه ميداني اوکراين در روزهاي اخير به گونه اي از سوي طرفين گزارش مي شود که گويا هر کدام برگ برنده اي در اختيار دارند. در اين ميان دو روايت وجود دارد. نخست اين که اوکراين مي گويد توانسته بر ارتش روسيه غلبه کند و برخي مناطق را بازپس گيرد اما روسيه مي گويد اين يک تاکتيک است تا در دنباس مواضع خود را تقويت کند. واقعيت اين است که عرصه جنگ در اوکراين به قدري پيچيده شده است که ترکيبي از اتفاقات در اوکراين رقم مي خورد. روسيه مشخصا تلاش مي کند تا شهرهاي مهم تر را حفظ کند و مناطقي که کم تر براي آن ها اهميت دارد، به طرف مقابل واگذار کند. مشخصا روسيه با توجه به اين که ارتش اوکراين از سوي تعداد زيادي از کشورها حمايت مي شود، زير فشار ارتش اوکراين قرار گرفته و ذيل همين فشارهاست که روس ها تلاش مي کنند تا مناطق مهم تر را حفظ کنند و از برخي مناطق کم تر حائز اهميت عقب نشيني مي کنند. آمريکا و اروپا سلاح هاي پيشرفته خود را امروز در اختيار اوکراين قرار مي دهند و علاوه بر آن کم هاي مالي متفاوتي به شکل هاي مختلف در اختيار اوکراين قرار مي گيرد. کار به جايي رسيده است که آمريکا پيشرفته ترين سلاح هاي خود را به اوکراين ارسال مي کند تا روسيه را در اوکراين زمين گير کند. نبايد فراموش کرد که اوکراين امروز به نيابت از غربي ها در حال جنگيدن با روسيه است و حتي اگر غربي ها نيروي آنچناني اعزام نکرده باشند اما تلاش مي کنند با کمک تسليحاتي و مالي پشت اوکراين را خالي نکنند.
چه مولفه هايي سبب شده تا اروپا با وجود مشکلاتي که دارد، از اوکراين بيشتر حمايت کند؟


روسيه امروز بيش از ساير کشورها در تنگنا قرار گرفته است و سلاح هاي غربي فضا را در عرصه هوايي نيز بر روسيه تنگ کرده اند. دو اتفاق در اين ميان رخ داده است که سبب شده تا اروپايي ها به راحتي از اوکراين حمايت کنند. نخست اين که افکار عمومي نيز از حمايت از اوکراين طرفداري مي کنند و در اين مساله در کنار دولت هاي خود هستند و دوم اين که برخلاف ساير پناهندگان، رفتار خوبي با آوارگان اوکرايني دارند. دقيقا از زماني که تسليحات غربي به دست ارتش اوکراين رسيده است، پيشروي هاي ارتش روسيه بسيار کند شد و زماني که روس ها متوجه مي شوند که اوکراين به يک انبار عظيم اسلحه غربي متصل است، روحيه آن ها نيز تضعيف مي شود و به همين علت اروپا تلاش مي کند تا روسيه را در همان منطقه مهار کند. از سوي ديگر بايد توجه داشت که آنالنا بائربوک، وزير امور خارجه آلمان به اوکراين براي ابراز حمايت از اين کشور در نبرد با نيروهاي ارتش روسيه سفر کرده است. سفر وزير امور خارجه آلمان به کي‌يف دومين سفر وي به پايتخت اوکراين پس از تهاجم نيروهاي روسي به اوکراين در فوريه گذشته است. اين سفر يک هفته پس ازعزيمت دنيس شميگال، نخست وزير اوکراين به برلين انجام مي شود. شميگال در اين سفر بار ديگر از مقامات آلماني خواسته بود که با ارسال سلاح به کشورش کمک کنند. وزير امور خارجه آلمان پس از ورود به پايتخت اوکراين تاکيد کرده است که به کي‌يف سفر کرده تا نشان دهد که مي‌توان بر حمايت و کمک ما تکيه کرد. آلمان تا زماني که اين جنگ طول بکشد با تحويل سلاح و حمايت هاي بشردوستانه و مالي به اوکراين کمک خواهد کرد. اين اظهارات همچنين نشان مي دهد که مواضع کشورهاي اروپايي در خصوص جنگ اوکراين به يکديگر نزديک تر شده و همين امر به عاملي عليه روسيه در عرصه ميداني بدل مي شود.
روسيه ممکن است از اين پس جنگ را فقط در شرق و جنوب اوکراين ادامه دهد و به صورت کلي از شمال اوکراين عقب نشيني کند؟
روسيه زماني که پشت دروازه هاي کيف متوقف شد، سياست خود در رابطه با تغيير رژيم در اوکراين را تغيير داد و تلاش کرد تا سرزمين هاي شرقي و جنوبي را به خاک خود اضافه کند تا دسترسي زميني به کريمه مهيا شود. امروز روسيه هدف خود را تجزيه اوکراين قرار داده است و از اين پس در اين مسير مي جنگد. با اين وجود نبايد فراموش کرد که روسيه در زير فشار به اين جمع بندي رسيده است که بايد تغيير تاکتيک بدهد و نيروهاي خود را به سمت شرق و جنوب سوق دهد. امروز روسيه ديگر توان اين را ندارد تا شهر خارکيف را حفظ کند و بيشتر تلاش مي کند تا مواضع خود را در جنوب و شرق تثبيت کند.