ظرفیت اطلاعاتی آمریکا در افغانستان کم است


گروه بین‌الملل: یکی از ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا درباره این مساله هشدار داد که پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان در سال گذشته میلادی ظرفیت اطلاعاتی آمریکا در افغانستان کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا، فرانک مک‌کنزی، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا به شبکه خبری سی.بی.اس گفت: به نظرم ما در حال حاضر توانایی بسیار بسیار محدودی در بررسی اوضاع افغانستان داریم. ما کمتر از دو یا سه درصد از توانایی اطلاعاتی‌ای را داریم که پیش از خروج از این کشور داشتیم. ژنرال مک‌کنزی که فرماندهی مرکزی آمریکا را بر عهده داشت، در آوریل و پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان بازنشسته شد.
وی گفته که به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مشاوره داده بود که ۲۵۰۰ سرباز را در افغانستان باقی بگذارد اما وقتی از وی پرسیده شد چرا وقتی بایدن به دنبال تکمیل خروج بود، استعفا نکرد، پاسخ داد: چنین کاری می‌توانست به منزله یک سیگنال بسیار بد باشد. این ژنرال بازنشسته همچنین ادامه داد: وقتی یک مقام مدنی تصمیمی می‌گیرد، حتی اگر با آن مخالف باشید مسئولیت اخلاقی برای اجرای آن دستور را دارید.
استعفا کاری نیست که در سوابق ما وجود داشته باشد، کاری نیست که افسران آمریکایی به صورت معمول انجام



داده باشند. دولت بایدن تاکید کرده که یک حمله پهپادی باعث کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در ژوئیه ۲۰۲۲ شده که ثابت می‌کند آمریکا می‌تواند به مقابله با "تروریسم" حتی بدون حضور نیروهایش در افغانستان
ادامه دهد.
مک‌کنزی همچنین به این نکته اشاره کرد که الظواهری در مرکز شهر کابل کشته شد و این نشان می‌دهد که طالبان در عمل به تعهد خود در جلوگیری از حضور "تروریست‌ها" در افغانستان ناتوان مانده است. وی به سی‌.بی‌.اس گفت: من در مورد نتیجه‌گیری در مورد توانایی آمریکا برای عملیات موثر ضد تروریسم در افغانستان محتاط خواهم بود.