عضویت ایران در شانگهای قطعی می‌شود

سید ابراهیم رئیسی که روز چهارشنبه به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود برای حضور در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به سمرقند سفر کرده است، در نشست کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان که در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند برگزار شد،  با تبریک سالگرد استقلال ازبکستان به شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور این کشور، گفت: «روابط ایران و ازبکستان بدون تردید در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته، به ویژه در دوران ریاست جمهوری شما روابط تهران با تاشکند روابط همسایگی و منطقه‌ای نیست بلکه تمدنی، عمیق و فرهنگی است. »

ملت ایران تهدید تحریم را به فرصت‌ها تبدیل کرد
رئیس‌جمهور افزود: «جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی در این سال‌ها داشته و ملت با اراده تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل کرده است. امروز ما در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داریم و ظرفیت‌های بسیاری در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است. »
رئیس‌جمهوری کشورمان همچنین در دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهوری ازبکستان گفت: «روابط ما با ازبکستان، روابط عمیق فرهنگی و تمدنی است که بین ملت دو کشور وجود دارد.»
شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان، دیروز چهارشنبه، 23 شهریورماه، در دیدار رسمی با ابراهیم رئیسی، ‌رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: «از دیدن جنابعالی در شهر تاریخی سمرقند خوشحالی خودم را ابراز می‌کنم، البته در یک سال برای سومین‌بار با هم دیدار می‌کنیم و سفر جنابعالی به ازبکستان سفری تاریخی است.»



او افزود: «با استفاده از این فرصت سی‌امین سالگرد برقراری ارتباط میان دو کشور ایران و ازبکستان را تبریک می‌گویم. سلام من را به رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران برسانید.»
رئیس‌جمهوری ازبکستان گفت: «حضور جنابعالی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، همچنین امضای سند عضویت کامل ایران در این سازمان را تبریک می‌گویم.»
سید ابراهیم رئیسی نیز در این دیدار گفت: «حضور در شهر سمرقند و در جمع دوستان و برادران عزیزمان و ریاست جمهوری ازبکستان که کشوری دوست و برادر است، توفیقی برای بنده و همکارانم  به شمار می‌رود.»
او افزود: «سالگرد استقلال ازبکستان را به شما و همکاران‌تان تبریک می‌گویم. بدون تردید ازبکستان در این سال‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته است، به ویژه در دوره نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری جنابعالی. روابط ما با ازبکستان روابط عمیق فرهنگی و تمدنی است که بین ملت دو کشور وجود دارد.»
رئیسی تشریح کرد: «پیشرفت‌های شما را پیشرفت‌های خودمان می‌دانیم و برای توسعه روابط بین دو کشور هیچ مانعی را نمی‌شناسیم. برخلاف تحریم‌های جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. ملت ما اراده کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داریم و ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده است. ظرفیت خوبی برای افزایش مناسبات به ویژه در حوزه‌های اقتصادی فراهم شده است.»

استقبال رسمی در مجموعه راه ابریشم
سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه،  ۲۳ شهریور، به دعوت رسمی همتای ازبکی در صدر هیأتی بلندپایه و برای سفری سه روزه وارد سمرقند شد و در بدو ورود از سوی «عبدالله نعمتوویچ عارف اف» نخست‌وزیر ازبکستان، «ابراهیم عبدالرحمان اف» وزیر نوآوری، «فاضل اف» معاون وزیر امور خارجه، استاندار سمرقند، سفیر و جمعی از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال رسمی از سید ابراهیم رئیسی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و روسای جمهوری دو کشور از نیروهای نظامی حاضر در میدان سان دیدند؛ سپس اعضای هیات‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور به یکدیگر معارفه شد. قرار شد مذاکرات دوجانبه تهران و تاشکند به ریاست روسای جمهوری دو کشور در مجموعه جاده ابریشم برگزار شود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از همراهان رئیسی در این سفر سیاسی و اقتصادی هستند.
رئیس‌جمهوری همچنین علاوه بر سخنرانی در این دوره از اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در روزهای پنجشنبه و جمعه - ۲۴ و ۲۵ شهریور - در سمرقند برگزار می‌شود، در حاشیه نشست با سران کشورهای شرکت‌کننده دیدار و گفت‌وگو می‌‌کند.

ایران به دنبال نقش‌آفرینی و حضور فعال در منطقه است
همچنین سید ابراهیم رئیسی پیش از سفر به ازبکستان برای شرکت در اجلاس شانگهای در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: «درباره اجلاس شانگهای بحمدالله در اجلاس گذشته عضویت جمهوری اسلامی ایران تایید شد، اما لازم بود اسناد ما مورد بررسی وزارت امور خارجه قرار بگیرد که این اسناد مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب دولت هم رسیده و مراحل قانونی آن در حال طی شدن است.»
او اضافه کرد: «از اقدامات مهم در این سفر قطعی شدن این اسناد است که مسیر حقوقی آن باید طی شود و به امضای وزیر امور خارجه کشورمان و کشورهای عضو برسد.»
رئیس دولت سیزدهم همچنین درباره اهداف دیگر سفر به ازبکستان عنوان کرد: «این سفر به دعوت رئیس‌جمهوری ازبکستان انجام می‌شود که هم برای دیدار دوجانبه رسمی و هم برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای است. هدف از این سفر تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و چندجانبه‌گرایی است.»
او ادامه داد: «بدون تردید در سیاست‌ همسایگی توانستیم در گام اول اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنیم و در گام دوم نقش‌آفرینی ایران و حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کنیم.»
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ایران و ازبکستان روابط دوجانبه بسیار خوبی با هم دارند، یادآور شد: «روابط ما به ویژه در موضوعات تجاری و اقتصادی خوب است، اما به اندازه کافی نیست. الان روابط تجاری ما با ازبکستان در مرز 500 میلیون دلار است که در سه دهه اخیر به بالاترین سطح خود رسیده، اما از نظر دو طرف این میزان کافی نیست و می‌تواند افزایش بیابد.»
او اضافه کرد: «ما می‌توانیم در حوزه‌های تجاری و اقتصادی، ترانزیت، حمل و نقل و فرهنگی و در حوزه تمدنی ارتباطات خوبی با ازبکستان داشته باشیم، ضمن اینکه برای این سفر تفاهم‌نامه‌هایی هم تهیه شده که با صحبتی که با بخش‌های مختلف فرهنگی و تجاری دو کشور صورت گرفته به امضای دو طرف خواهد رسید.»
رئیسی در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های خود در ازبکستان اظهار کرد: «در حاشیه این سفر دیداری با سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس شانگهای برنامه‌‌ریزی شده که این دیدارها حتما به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه کمک خواهد کرد و ما حتما در نشست‌های دوجانبه دیدگاه‌های منطقه‌ای خود را مطرح خواهیم کرد.»
او گفت: «جمهوری اسلامی ایران باید بتواند بیش از گذشته در منطقه نقش‌آفرینی کند و امیدواریم این سفر گامی در جهت توسعه و تقویت هر چه بیشتر روابط ایران با کشورهای منطقه باشد.»

تهران و تاشکند ۱۷ سندهمکاری امضا کردند
دیروز همچنین مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و تاشکند در حضور رؤسای جمهور و بین وزرای دو کشور ایران و ازبکستان در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند برگزار شد و دو کشور ۱۷ سند همکاری در زمینه های انرژی، صنعت، کشاورزی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.