الو 112؛ عراق

سیمین برادران| جمعیت بسیاری برای زیارت بارگاه اباعبدالله‌الحسین(ع) به عراق آمده‌اند. حضور شیعیان سراسر جهان در عراق تا این لحظه بیش از حد انتظار بوده است. جمعیتی که به عشق حسین(ع) «مشایه» را در هوای بسیار گرم پیمودند و برخی در میانه راه با بیماری و سختی مواجه شدند، اما از بیماران پرستاری شد. امدادگران هلال احمر با حضور در جای‌جای مسیر و شهرهای زائرپذیر خدمات درمانی تخصصی ارائه دادند؛ از خدمات سرپایی تا عمل جراحی و خدمات دندان‌پزشکی. چند روز دیگر سیل جمعیت به کربلا می‌رسد و روزهای سختی در انتظار امدادگران است، اما زائران چه امکاناتی می‌توانند دریافت کنند و جمعیت هلال احمر تا چه اندازه آمادگی دارد؟

ارائه خدمات جدید برای اولین‌بار به زائران اربعین
سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» به برخی اقدامات جمعیت هلال احمر در مراسم پیاده‌روی اربعین در عراق اشاره می‌کند: «امسال تیم‌های عملیاتی، امکانات و تجهیزات را نسبت به سال 98 که 3 میلیون و 200 هزار نفر زائر از ایران مشرف شده بودند، افزایش دادیم. کارهای جدیدی انجام دادیم که در سال 98 وجود نداشت. این خدمات را بر اساس آسیب‌شناسی سال 98 و برخی به دلیل اقتضائات و نیازهایی که وجود داشت در نظر گرفتیم.»

افزایش امکانات در اربعین 1401
او با اشاره به امکاناتی که طی سال جاری جمعیت هلال احمر به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) ارائه داده است، می‌گوید: «از جمله مواردی که امسال برای اولین‌بار انجام شد، در نظر گرفتن بیمارستان 120 تختخوابی برای بیماران گرمازده در عمود 244 است که این بیمارستان کاملا مجهز است. وزارت صحه عراق این بیمارستان را برای بیماران کرونایی تجهیز کرده بود که در حال حاضر 120 تخت را در اختیار ما قرار داده است.»
مرعشی ادامه می‌دهد: «بیمارستان 240 تختخوابی فوق تخصصی برای اولین‌بار به عنوان مرکز پشتیبانی اربعین فعال شده است. دستگاه‌های تصویربرداری فعال شده و یک بخش برای بستری بیماران در نظر گرفته شده است.»



مرعشی می‌افزاید: «همه امکانات در این بیمارستان وجود دارد و اگر گرمازده شده باشید، می‌توانید خوب سرویس دریافت کنید. نکته دیگر گذاشتن تونل هوای سرد است که در خیلی از درمانگاه‌های بین راه وجود دارد. در مرزهای مختلف هم این تونل هوای سرد را قرار دادیم.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره امکانات اورژانسی عنوان می‌کند: «تعداد آمبولانس‌ها را به 50 عدد رساندیم و 6 عدد اتوبوس‌ آمبولانسی هم تدارک دیده شده است. برای اولین‌بار مجوز استفاده از هلیکوپتر در صورت بروز اتفاقی گرفته شده است. همچنین به دلیل شلوغی مرز، تعدادی از پزشکان و پرستاران را با هلیکوپتر به کربلا منتقل کردیم.»

خریداری 2 میلیون سرم از عراق برای درمان زائران
مرعشی با بیان اینکه تعداد نیروها در اربعین 1401 دو و نیم برابر سال 98 بوده است، عنوان می‌کند: «نزدیک 3 هزار نیرو برای بحث بهداشت و درمان برای خدمت به زائران اعزام کرده‌ایم. 120 نفر کارشناسان وزارت بهداشت که کارشناس مبارزه با بیماری‌ها و کارشناس بهداشت محیط هستند هم حضور دارند. حدود 200 موکب درمانی مردمی هم در حال فعالیت هستند که برخی از آنها نتوانستند دارو بیاورند و تنها پزشک و پرستار دارند، یعنی کادر حضور دارند، ولی امکانات ندارند که این موکب‌ها را هم تغذیه می‌کنیم.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر  بیان می‌کند که امسال برای اولین‌بار 2 میلیون سرم در عراق خریداری شده است  که 300 هزار سرم تحویل شده و نزدیک به 200 هزار سرم مورد استفاده قرار گرفته است. بقیه آنها وارد انبار می‌شود که تا پایان عملیات دچار مشکل نشویم.

هیچ کمبود دارویی نداریم
این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تاکنون 20 تریلی دارو از داخل کشور منتقل و در بین موکب‌های درمانی تقسیم شده است، معتقد است که هیچ کمبود دارویی تا پایان عملیات اربعین وجود ندارد.

ارائه خدمات درمانی رایگان به همه زائران اباعبدالله‌الحسین(ع)
او درباره ارائه خدمات به زائران غیر ایرانی بیان می‌کند: «عراقی‌ها در اربعین تمام خدمات را رایگان ارائه می‌دهند و برایشان ایرانی، پاکستانی و عرب فرقی ندارد و به همه زائران با اصرار غذا، نوشیدنی و اسکان می‌دهند. ما هم خدمات‌مان برای همه زائران بیمار رایگان است.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به سایر خدماتی که امسال به صورت گسترده ارائه می‌شود، می‌گوید: «رئیس جمعیت هلال احمر، دکتر کولیوند، شعاری دارند که این است: «هر جا باری زمین مانده باشد هلال احمر برمی‌دارد». ما مسئول انتقال اجساد فوت‌شدگان نیستیم و آنها را بیمه منتقل می‌کند، ولی در حادثه اخیر آتش‌سوزی پمپ بنزین و فوت 11 نفر، آنها را با اتوبوس‌آمبولانس به مرز منتقل کردیم و تحویل پزشکی قانونی دادیم. جزو شرح وظایف ما نیست، ولی انجام می‌دهیم.»

ارائه خدمات تخصصی با همکاری کشور عراق
او به همکاری و هماهنگی میان همه نیروهای امدادی اشاره می‌کند: «همکاری خوبی با حشدالشعبی، صحه نجف، صحه کربلا و هلال احمر عراق داریم و خیلی از درمانگاه‌ها مشترک است و با هم کار می‌کنیم. همکاری با بیمارستان ابومهدی مهندس که برای حشدالشعبی در اول شهر کربلاست هم داریم.» مرعشی اضافه می‌کند: «بیمارستان الحسین را مانند سنوات قبل در اختیار ما قرار دادند و تیم هزار نفره از پرستاران و پزشکان متخصص حضور دارند. همچنین بخش بستری در اختیار ماست و بیماران را عمل می‌کنند. زائران عراقی هم به این درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند. یک زائر عراقی در درمانگاه ما وضع حمل کرد و پس از وضع حمل، او را به بیمارستان منتقل کردیم.»

گرمازدگی، تاول پا و مشکلات گوارشی بیشترین دلیل مراجعه به درمانگاه‌هاست
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر بر نحوه استقبال مردم از خدمات جمعیت هلال احمر تاکید دارد: «بیشترین موارد مراجعه به دلیل درجاتی از گرمازدگی است. هوا گرم است و در پیاده‌روی‌ها مراعات نمی‌کنند و پیاده‌روی را در روز انجام می‌دهند. بیشتر مراجعات در این رابطه است. در درجه بعد به دلیل عدم آمادگی برای پیاده‌روی و کفش نامناسب در این مسیر تاول پا، مشکلات عضلانی و خستگی دیده می‌شود. در درجه بعد مشکلات گوارشی که اسهال استفراغ است وجود دارد. این سه مورد بیشترین دلایل مراجعه است.»

انجام 75 هزار ویزیت بیمار توسط جمعیت هلال احمر
«بالغ بر 75 هزار ویزیت در روز در مجموعه کربلا، نجف، بین راه، سامرا، سید محمد و کاظمین از سوی درمانگاه‌های تحت نظارت جمعیت هلال احمر انجام شده است.» مرعشی با بیان این موضوع ادامه می‌دهد: «کمبود دارویی وجود ندارد. دارو به اندازه کافی هست و متخصصان با همه توان به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهند.»

برپایی 5  مرکز دندان‌پزشکی برای زائران اربعین
او به حضور دندان‌پزشکان اشاره می‌کند: «یک سال دو یونیت دندان‌پزشکی آوردیم، ولی تجربه خوبی نبود. امسال گروه‌های جهادی که با ما همکاری می‌کنند، با ما هماهنگ شدند و نیروها و مواد درمانی‌شان را منتقل کردیم و در حال حاضر 5  مرکز خدمات دندان‌پزشکی داریم.»
مرعشی ادامه می‌دهد: «حدود 80 یونیت دندان‌پزشکی در کربلا مشغول ارائه خدمات‌اند.»

توصیه به زائران اربعین
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر توصیه‌ای به زائران اربعین می‌کند: «همیشه اولویت با پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی است که هموطنان باید به آن توجه کنند. پیشگیری با کارهای ساده می‌تواند جلوی گرفتاری سنگین و خطرناک را بگیرد. رعایت موارد بهداشتی، استفاده از آب و مایعات فراوان در روز و حرکت در ساعات خنک توصیه می‌شود.»

نماینده مجلس: هلال احمر وظیفه خود را به درستی انجام داد

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در جریان بازدید از مراکز درمانی جمعیت هلال احمر  در گفت و گو با «شهروند» از خدمات این مجموعه تقدیر و تشکر کرد: «جمعیت هلال احمر خدمات قابل قبول و موفقی داشت. با تعدادی از زائران صحبت کردم. آنان از نحوه خدمات راضی بودند. طی بازدیدی که داشتم کارها خوب پیش می‌رود. امیدواریم مورد قبول درگاه الهی باشد، چرا که خدمات در این شرایط سخت انجام می‌شود و اجر و پاداش اخروی دارد. به نوبه خودم از این عزیزان تشکر می‌کنم.» او با اشاره به امکانات جمعیت هلال احمر برای زائران اربعین می‌گوید: «امسال استثنایی بود، چرا که تعداد زائرانی که اعزام شدند بیش از انتظار بود و از نظر لجستیک در این سوی مرزها امکانات کمی وجود داشت، اما هلال احمر وظیفه خود را به درستی انجام داد.»
تقدیر از جمعیت هلال احمر در اولین جلسه ستاد کرونا
«امسال نسبت به سال‌های گذشته مشکلاتی برای عزیزان هلال احمر پیش آوردند.» او با بیان این مطلب می‌افزاید: «سیستم هوایی کشور امسال همکاری لازم را برای اعزام به‌موقع انجام نداد و برای اولین‌بار نیروها زمینی منتقل شدند و علی‌رغم این مشکلات پایگاه‌های زیادی در نجف، جاده مشایه و کربلا ایجاد کردند و خدمات خوبی به زائران ارائه دادند.»
به گفته شهریاری، بناست از جمعیت هلال احمر در اولین جلسه ستاد کرونا در شنبه آینده تقدیر و تشکر شود.