تولید نفت ایران در بالاترین رقم سه سال اخیر

گروه اقتصادی/ برخی منابع از جمله منابع ثانویه گزارش ماهانه اوپک و همینطور شرکت بین‌المللی کپلر در تازه‌ترین گزارش‌های خود از افزایش حجم صادرات نفت ایران خبر می‌دهند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش اعلام می‌کند که ایران در ماه اوت ۲ میلیون و ۵۷۲ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۵ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئیه (تیرماه - مردادماه) بوده است. این افزایش تولید که به منظور افزایش صادرات انجام شده، رکورد جدیدی از صادرات را برای نفت خام ایران طی 3 سال اخیر (پس از خروج امریکا از برجام) به ثبت رسانده است. بررسی داده‌های اوپک نشان می‌دهد که ایران در ماه‌های ژوئن و ژانویه به ترتیب 2.565 میلیون بشکه در روز و 2.567 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است. این درحالی است که میانگین تولید نفت ایران در سال 2020 روزانه 1.991 میلیون بشکه و در سال 2021 حدود 2.392 میلیون بشکه در روز بوده است. به این ترتیب رکورد تولید نفت خام ایران و به تبع آن صادرات نفت بعد از 3 سال در ماه اوت شکسته شد.
در همین حال، طبق آخرین گزارش سالانه اوپک در سال 2021، توان عملیاتی پالایشگاه‌های ایران یک‌میلیون و 691 هزار بشکه در روز است که بخشی از نفت تولیدی ایران در آن مصرف می‌شود. با احتساب این موضوع میانگین صادرات نفت خام ایران در هر روز ماه اوت، 881 هزار بشکه برآورد می‌شود. البته با توجه به صادرات نفت ایران در بازار خاکستری این آمار دقیق نیست و ممکن است کمتر از میزان واقعی صادرات برآورد شود. اما با در نظر گرفتن این اطلاعات که در حال حاضر تنها داده‌های در دسترس از میزان صادرات نفت خام ایران است، می‌توان گفت که صادرات نفت ایران (نفت خام+میعانات گازی) بیش از یک میلیون بشکه در روز است. چراکه مجموع صادرات میعانات گازی و نفت خام را به عنوان رقم صادرات نفت کشور در نظر می‌گیرند و وزیر نفت در هفته‌های اخیر اعلام کرد که «صادرات میعانات گازی ایران از 7 هزار بشکه در روز در دولت قبل به رکورد روزانه 230 تا 240 هزار بشکه در سال 1401 رسیده است.»
فروش نفت بیشتر به چین از ذخایر
آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها از اوج‌گیری صادرات نفت و کاهش حجم ذخایر نفت بی‌مشتری جمهوری اسلامی برای سومین ماه متوالی خبر می‌دهد. به این ترتیب که ایران در سه ماه گذشته حجم قابل‌توجهی از ذخایر نفت انبار شده خود در تأسیسات خشکی و نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس و آب‌های آسیایی را به فروش رسانده و حجم صادرات خود را بشدت افزایش داده است. یک مقام رسمی شرکت اطلاعات داده کپلر در این باره گفته است: «ذخایر نفت ایران در تأسیسات خشکی با افتی 6 میلیون بشکه‌ای به ۵۰ میلیون بشکه رسیده و ذخایر نفت روی آب ایران نیز از ۱۰۷ میلیون بشکه به ۹۳ میلیون بشکه کاهش یافته است.» به گفته وی، «متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سه ماه گذشته (ژوئن-‌اوت) به ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.»


شرکت تحلیل امور کشتیرانی «وُرتکسا» نیز روز دوشنبه با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران در سه ماه گذشته گزارش داد که «ذخایر دریایی نفت ایران به ۹۵ میلیون بشکه رسیده که کمترین میزان طی سال‌های گذشته است.» یک مقام آگاه در وزارت نفت در گفت‌و‌گو با «ایران» کاهش ذخایر نفت خام و میعانات گازی از جمله ذخایر روی آب را تأیید کرد.
ناظران بازار می‌گویند که ایران در فروش نفت بیشتر به چین از راهکارهای بازاریابی و بازارسازی متداول از جمله رقابت قیمتی با نفت سایر عرضه کنندگان به بازار استفاده کرده و این ترتیب بازار را از دست نداده است. قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه ۵ دلار و ۳۹ سنت معادل ۵ درصد کاهش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اوت ۱۰۲ دلار و ۲۴ سنت ثبت شد، در حالی که این رقم در ماه ژوئیه ۱۰۷ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه بود. البته ناگفته نماند که قیمت نفت در یک ماه اخیر روندی نزولی داشته و روز گذشته معاملات آتی نفت خام در نرخی در محدوده 93 دلار در بشکه انجام می‌شد. مقامات وزارت نفت، تخفیف‌های نفتی ایران به چین را تأیید نمی‌کنند.