اربعین، کانون همصدایی با فلسطین

لاله مهرزاد/ همزمان با فراخوان گروه‌های مقاومت برای محوریت مسأله فلسطین و آزادی قدس در راهپیمایی‌های اربعین، نظامیان رژیم صهیونیستی فشارها بر کرانه باختری را تشدید کردند. این در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطین نیز در واکنش به این فشارها بر میزان حملات خود به صهیونیست‌ها افزوده‌اند.
به گزارش المنار، سایت شبکه خبری وابسته به حزب‌الله لبنان جایگاه محوری مسجدالاقصی و آزادی آن در اربعین امسال، در جریان کنفرانس الاقصی با حضور بیش از 200 چهره اسلامی و لیبرال تعیین شد. بر این اساس نمایشگاهی نیز در شهر نجف برگزار شده که در آن تصاویری از دردهای فلسطینیان و شهدای فلسطینی که به دست نظامیان اسرائیلی شهید شده‌اند، به نمایش در خواهد آمد. همبستگی مقاومت عراق با مقاومت فلسطین که در جایگاه ویژه مسأله فلسطین در راهپیمایی‌های اربعین نمود یافته است، در شرایطی رقم خورده که رژیم صهیونیستی در 9 ماهی که از آغاز سال میلادی می‌گذرد، بر فشارهای خود بر مردم فلسطین افزوده و باعث ایجاد تنش‌های بیشتر در سرزمین‌های اشغالی شده است؛ تنش‌آفرینی‌هایی که مانند یک بومرنگ اثر منفی آن به سوی صهیونیست‌ها برگشته است.
عملیات در ایست بازرسی الجمله
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، در جدیدترین اقدامات مقاومت فلسطین، صبح دیروز 2جوان مبارز فلسطینی که اسامی آنها احمد ایمن عابد 23 ساله و عبدالرحمان هانی عابد 22 ساله اعلام شده است و بنا بر اطلاعات این شبکه خبری از مبارزان شمال غربی جنین بودند، در عملیاتی در ایست بازرسی «الجمله» به نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی حمله کردند. آنان بعد از کمین زدن در نزدیکی ایست بازرسی الجمله به سمت نظامیان حاضر در این ایست بازرسی آتش گشودند که منجر به تبادل آتش بین آنان شد.


ارتش اسرائیل تأیید کرده، در این عملیات یکی از نظامیان صهیونیست کشته شده است. با این حال برخی منابع تصریح کرده‌اند، شمار نظامیان کشته شده رژیم صهیونیستی بیشتر است. دو جوان فلسطینی نیز در این عملیات به شهادت رسیدند. با این حال پیکر این شهدا هنوز در دست نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل نیز فلسطینیان ساکن جنین دیروز مراسم تشییع نمادینی را برای آنان برگزار کردند. مطابق با آماری که وزارت بهداشت فلسطین منتشر کرده است، با شهادت این دو جوان شمار شهدای کرانه غربی در سال 2022 به 97 نفر رسید. وزارت بهداشت فلسطین همچنین آمار شهدای سراسر سرزمین‌های اشغالی دراین سال را 151 نفر اعلام کرده است.
موج دستگیری‌ها در کرانه غربی
در پی عملیات دو مبارز جنین در ایست بازرسی الجمله و کشته شدن حداقل یک نظامی صهیونیست، نیروهای امنیتی اسرائیل با یورش به مناطق مختلف کرانه باختری به این عملیات واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری وفا، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در این یورش‌ها 14 نفر را بازداشت کردند که 4 نفر از بازداشت‌شدگان اعضای یک خانواده و برادر هستند. این 4برادر ساکن جنین در جنوب نابلس بودند. به جز آنها 2نفر در روستایی در جنوب نابلس، یک نفر در نابلس و بقیه در رام‌الله و روستاهای اطراف آن بازداشت شدند. در حالی که این دستگیری‌ها، احتمال تشدید تنش‌ها در کرانه غربی را افزایش می‌دهد، ایسنا به نقل از شبکه عبری زبان کان فاش کرد، تعدادی از مسئولان رژیم صهیونیستی و ماجد فرج، مدیر اطلاعات کل فلسطین و حسین الشیخ، دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) دیدار محرمانه‌ای برگزار کردند تا با دستیابی به توافق‌هایی درباره از سرگیری فعالیت‌های دستگاه‌های امنیتی فلسطین در شهرهای شمال کرانه غربی بویژه در نابلس و جنین که مقاومت مسلحانه در آنها رو به افزایش است، مانع تنش‌های بیشتر دراین مناطق شوند.
اعتراض حقوق بشری‌ها
تهاجم و روی آوردن اسرائیل به سیاست ارعاب و تهدید و بازداشت در حالی است که دیروز نهادهای حقوق بشری فلسطین، از مجامع و سازمان‌های جهانی خواستند، با ورود به مسئله فلسطین، تل‌آویو را از رویه جدیدی که بر اساس آن اجازه ورود و اقامت در کرانه غربی را سخت می‌کند، بازدارند. به گزارش وفا این نهادهای حقوق بشری تصریح کرده‌اند، اسرائیل با این اقدام مانع از ورود فلسطینیانی به کرانه باختری می‌شود که در جست و جوی کار خواهان ورود به این منطقه هستند. ضمن آنکه شماری از آنان نیز بستگانی در کرانه غربی دارند که بنا به هر دلیلی تمایل دارند، در کنار آنان باشند. نهادهای حقوق بشری فلسطین تأکید کرده‌اند که این اقدام رژیم صهیونیستی ناقض قوانین بشردوستانه و اعلامیه جهانی حقوق بشر است و حاکمیت فلسطینیان و دولت خودگردان بر این مناطق را نیز نادیده می‌گیرد.