قهرمانی طلسم‌شکن

فشار زیادی روی همه اعضای تیم‌ملی کشتی آزاد بود؛ عملکرد ضعیف فرنگی‌کاران حساسیت رقابت‌های آزاد قهرمانی جهان را افزایش داد. پژمان درستکار دیروز و درست قبل از فینال‌های عموزاده و عطری و رده‌بندی محمدیان، استرس زیاد کار دستش داد و زیر سرم رفت. کادر فنی و ملی‌پوشان کشورمان تا لحظه آخر رقابت‌ها برای کسب بهترین نتایج و خوشرنگ‌ترین مدال‌ها جنگیدند و در نهایت با یک پله ارتقا نسبت به جهانی نروژ، سکوی نایب‌قهرمانی را از آن کشتی آزاد ایران کردند. قهرمانی جهان نیز به امریکایی‌ها رسید.
کاکس فراری شد
فینالیست وزن ۹۲ کیلوگرم برای تکرار قهرمانی سال گذشته‌اش مصمم بود تا جایی که نه تنها ترسی از رویارویی با جی‌دن کاکس نداشت، بلکه با اجرای یک‌خم دو‌خم، توانایی‌هایش در اجرای زیبای فنون را به رخ حریف پرمدعای امریکایی کشید. قاسم‌پور با شایستگی برای دومین سال متوالی روی سکوی قهرمانی ایستاد و مدال ارزشمندش را به مردم ایران هدیه کرد: «امیدوارم این طلای من روحیه مردم ایران را که چند روزی از شروع مسابقات در انتظار مدال طلا بودند بالا برده باشد. حریفم، حریف بسیار تکنیکی و زرنگی بود. من حتی یک امتیاز هم به او ندادم که می‌توانست من را در خطر از دست دادن طلا قرار دهد. خوشحالم که آمادگی من برای این مسابقه باعث شد مدال طلا را به دست آورم.» کاکس ۲۷ ساله بعد از دو سال فهمید برای گرفتن مدال طلا و فرار کردن از دست قاسم‌پور مجبور است از ۹۲ کیلو به ۹۷ کیلو تغییر وزن بدهد تا شاید سال آینده رؤیایش به واقعیت نزدیک شود: «رفتن به یک وزن بالاتر، یعنی ۹۷ کیلوگرم از امروز شروع می‌شود. احساسی مدام به من می‌گوید برای مبارزه با قاسم‌پور برگرد، اما فکر می‌کنم برایم بهتر و هوشمندانه‌تر است که به وزن ۹۷ کیلوگرم بروم.»
برنز کمترین حق یونس امامی بود. آزادکار ۷۰ کیلو بعد از قلع‌وقم رقبا به سد محکم کال دیک خورد و در نهایت نتیجه را به حریف امریکایی واگذار کرد. در رده‌بندی رقیب هندی را مقتدرانه برد و مدال برنز را به گردن آویخت.


شکست امریکایی‌ها با زیرگیری
علیرضا دبیر گرفتن هشت مدال جهانی را اتفاقی تاریخی برای ورزش ایران خواند. رئیس فدراسیون کشتی پس از قهرمانی قاسم‌پور به نحوه پیروزی او بر حریف امریکایی‌اش اشاره کرد: «خدا را شکر روز خوبی برای کشتی ما بود. یادمان نرود جمع مدال‌های ما در کشتی آزاد به عدد ۸ رسیده و کسب هشت مدال در رقابت‌های قهرمانی جهان اتفاقی تاریخی برای ورزش ایران است. همین که مردم کشورمان خوشحال می‌شوند خدا را شکر می‌کنیم. هر کس که ایرانی است ان‌شاءالله لذتش را ببرد. همه بدانند کشتی گرفتن سخت است و همه دنیا برای گرفتن نتیجه سخت کار می‌کنند.»
درخشش‌های آتی عموزاده
حمید سوریان عملکرد آزادکاران در بلگراد را رضایت‌بخش عنوان کرد. نایب‌رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به طلای قاسم‌پور گفت: «خدا را شاکریم و کسب این موفقیت را به هموطنان خود تبریک می‌گویم. شرایطی رقم خورد که نتوانیم نتایج جهانی سال گذشته را تکرار کنیم و البته برخی نتایج ناراحت‌کننده بود، ولی با طلای قاسم‌پور این خستگی از تنمان درآمد. کشتی‌گیران تیم ملی کشتی آزاد به نسبت ۱۰ وزن نتایج قابل قبولی داشتند.  یک چهره جوان به نام عموزاده در عرصه ملی معرفی شد که مطمئن باشید او سال‌های سال خواهد درخشید و با مدال‌های او، اطری و محمدیان کلکسیون افتخارات در بلگراد تکمیل شد. مردم برای موفقیت‌های بیشتر کشتی ایران دعا کنند.»
احیای کشتی ایران
پیروزی کامران قاسم‌پور مقابل کاکس شگفتی همگان را به همراه داشته است. درحالی‌که کشتی‌گیر امریکایی برای حریف ایرانی کری می‌خواند در نهایت این نماینده ما بود که سکوی قهرمانی را تصاحب کرد و طلای وزن ۹۲ را به چنگ آورد. عملکرد قاسم‌پور و فنونی که او روی کاکس پیاده کرد، موجب شد سایت اتحادیه جهانی در گزارشی ویژه به این فینال ایرانی – امریکایی اشاره کند. این سایت مبارزه قاسم‌پور و کاکس را اینگونه تحلیل کرد: «نماینده ایران شاهد دو باخت هموطنان خود در فینال به امریکایی‌ها بود، به همین خاطر در فینال برای احیای کشتی ایران تلاش کرد. کامران به روند ناکامی ایران در کسب مدال طلا در مسابقات جهانی صربستان پایان داد. او در فینال وزن ۹۲ کیلوگرم به دنبال بازگرداندن اقتدار کشتی کشورش بود، زیرا در روز دوم مسابقات نظاره‌گر شکست دو هموطن خود در مصاف با رقیبان امریکایی بود. در فینال چهار وزن نخست محمد نخودی و حسن یزدانی به ترتیب برابر جردن باروز و دیوید تیلور شکست را پذیرفتند.»