بوی ماه مهر نیمی از درآمد را پراند

حميد رضا خالدي
نزديک شدن به روزهاي ابتدايي مهرماه براي کارگران و کارمنداني که متوسط خقوق آنها 6ميليون تومان است ، بي شک يکي از کابوس هاي بزرگ کنوني اشان محصوب مي شود. مهرماهي که براي والدين ، به ازاي هر دانش آموزي که داشته باشند ميليون ها تومان آب مي خورد!
گشتي ساده در مغازه هاي لوازم التحرير فروشي و سايت‎هاي فروش آنلاين داخلي نشان مي‌دهد که قيمت لوازم التحرير به طرز عجيبي بالا رفته است . مثلا يک مجموعه 29 عددي شامل مداد، پاک کن، تراش، جامدادي و خطکش براي يک دانش‌آموز 950 هزار تومان تمام مي شود  يا يک مجموعه 5 تايي از يک برند ايراني شامل دفتريادداشت، دفتر، خودکار و جامدادي 415 هزار تومان هزينه روي دست والدين مي گذارد.
اين رويه در مورد تک تک اقلام مورد نياز دانش آموزان نيز وجوددارد . مداد و پاک کن و خودکار و دفتر مسلما ضروري ترين نيازهاي يک دانش آموز براي آغاز کردن سال تحصيلي است. گشتي ساده در بازار حکايت از آن دارد که قيمت يک دفتر 100 برگ ساده در بهترين حالت از 18 هزار تومان شروع مي شود و تا 50 هزار تومان هم مي رسد . دفترهاي فانتزي اما قيمت هايي به مراتب بالاتر و البته نابسامان تري را دارند. مثلا ممکن است قيمت يک دفتر صد برگ فانتزي از 105 تا 200 هزار تومان باشد که البته مشتري هاي خاص خودش را هم دارد. به همين ترتيب قيمت خودکار از 2 هزار تومان تا 20 هزار تومان ؛ قيمت مداد نوکي از 17 هزار تومان تا 250 هزار تومان، قيمت مداد معمولي از 1800 تا از  37 هزار تومان و قيمت پاک کن از 10 هزار تومان تا 200 هزار تومان و جعبه مداد رنگي12 تايي از 28 تا 250هزار تومان ، مداد رنگي چيزي بين25 تا 250 هزار تومان و جامدادي هم بسته به نوع آن از 25 تا 250 هزار تومان متغيير است . بدين ترتيب براي والديني که يک دانش آموزداشته باشند پکيجي شامل 5 دفتر، 3 تا مداد ، 2 خودکار، يک پاک کن، يک بسته 12 تايي مداد رنگي و جامدادي باشد حداقل بين يک تا 5 ميليون تومان  آب مي خورد.


لباس فرم دستي چند؟
براي اطلاع از قيمت لباس هاي فرم دانش آموزان لازم نيست راهي خيابان ها شويد چرا که عيوض خاني  عضو اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک ايران حداقل قيمت لباس فرم دخترانه در مقطع دبستان را 350 هزار تومان عنوان کرده است. ضمن آنکه مدعي شده که قيمت لباس‌هاي سه تيکه با سارافون و جنس‌هاي خاص مثل جين 900 هزار تومان و لباس‌هاي پسرانه مقطع دبستان نيز از حدود 300 هزار تومان شروع مي‌شود و حداکثر قيمت آن حدود 800 هزار تومان مي رسد . با اين حال بسياري از والدين مي گويند که قيمت ها به هيچ عنوان در رنج ياد شده نيست و حداقل   20تا 30 درصد بيشتر از قيمت مصوب ياد شده است.
کيف مدرسه ايراني از 300هزار تومان
کيف هاي مدرسه نيز سرنوشتي مشابه لباس هاي فرم دارند  در سايت‌هاي فروش داخلي قيمت کيف‌هاي مدرسه که توليد داخل است، عموما از 300، 400 تومان شروع شده و تا يک ميليون تومان هم مي‌رسد. در اين ميان تکليف قيمت کيف‌هاي ترک و خارجي هم گاهي حتي تا 4 – 5 ميليون تومان هم مي رسد.
کتاني يا کفش رسمي
قيمت کفش هم بسته به اينکه کتاني باشد يا کفش رسمي و بسته به جنسي که دارد معمولا از 250 هزار تا  4 ميليون تومان (براي کفش هاي کتاني ) و براي کفش هاي رسمي نيز بين 300 هزار تا 3 ميليون تومان آب مي خورد.
اعتراف به گراني
اين وضعيت آشفته بازار در حالي است که رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت افزاربا اعتراف به افزايش بي رويه قيمت نوشت افزار و لوازم التحريراعلام کرد: قيمت کاغذ جديد وارداتي دريک ماه اخير حدود 20 تا 30 درصد گران و به تبع آن قيمت دفتر نيز افزايشي شد دليل اين افزايش قيمت را مي‌توان به افزايش نرخ کاغذ در بازارهاي جهاني و افزايش نرخ حمل و نقل نسبت داد.
موسي فرزانيان با اشاره به افزايش تقاضا براي خريد لوازم تحرير در آستانه بازگشايي مدارس، گفت: در 2 سال گذشته همه‌گيري بيماري کرونا باعث تعطيلي مدارس شد از اين‌رو در اين مدت بازار لوازم تحرير رونقي خاصي نداشت؛ اما بعد از اعلام رسمي بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها درخواست براي خريد اين اقلام افزايش پيدا کرد.
وي با بيان اينکه توليد لوزام تحرير در 2 سال تعطيلي مدارس 70 درصد افت کرد، افزود: سيستم توليد، توزيع و خريد لوزام تحرير فصلي است به اين معنا که توليدکننده بايد در يک بازه زماني مشخص يعني در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت توليد و اين اقلام را انبار کند تا بنکدار و عمده‌فروش بتواند در ماه‌هاي تير و مرداد خريد و در بازار توزيع کند.
اين فعال صنفي ادامه داد: تکليف بازگشايي مدارس در مرداد سال جاري مشخص شد؛ از اين‌رو توليدکنندگان در شيفت کاري اقدام به توليد کردند.
رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت افزار با اشاره به سرمايه‌گذاري مناسب در توليد خودکار، گفت: در داخل کشور خودکار به ميزان نياز توليد مي‌شود از اين‌رو افزايش نرخ اين قلم کالا بنا به تورم موجود در کشور حدود 10 تا 15 درصد افزايش پيدا کرد. اما شرايط براي توليد مداد متفاوت است چراکه بخشي از مواد اوليه آن وارداتي است از اين‌رو قيمت انواع مداد در سال جاري نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد تغيير قيمت را تجربه کرد. فرزانيان بازار کاغذ ايران را در انحصار هندي‌ها معرفي کرد و افزود: ماده اصلي توليد دفتر کاغذ است و از آنجايي‌که کاغذ جزو کالاهاي وارداتي است و دريک ماه اخير حدود 20 تا 30 درصد قيمت آن گران شد به تبع قيمت دفتر نيز 30 تا 35 درصد افزايش قيمت را در بازار تجربه کرد؛ دليل اين افزايش قيمت را مي‌توان به افزايش نرخ کاغذ در بازارهاي جهاني و افزايش نرخ حمل و نقل نسبت داد.
به گفته اين فعال صنفي؛ قاچاق در زمينه خودکار صفر است. اما در بخش مداد و دفتر کالاي قاچاق وجود دارد و مدادهاي قاچاق موجود در بازار همه چيني هستند.
فرزانيان با بيان اينکه کاهش حجم نقدينگي روند ادامه کار را براي توليدکنندگان دشوار کرده است، اذعان کرد: قيمت اجناس گران شده از اين‌روتوليدکننده توان مالي توليد در حجم زياد و انبار کردن آن را ندارد.
بدين ترتيب متوسط هزينه هاي يک دانش آموز در ابتداي مهرماه حدود 3 ميليون تومان خواهد بود. عددي که شايد براي گروهي از والدين رقم قابل توجهي نباشد اما، براي کارمند و کارگري که حدود 3 تا 7 ميليون تومان دريافتي دارد ، اين رقم معادل نيمي از حقوق ماهيانه وي خواهد بود! حالا بدا به حال خانواده هايي که 2 -3 دانش آموز داشته باشند. دانش آموزاني که مسلما هزينه هاي آنها به همان مهرماه محدود نمي شود و ماهيانه سهمي از درآمد پدرو والدين خود را مي بلعد!