هوای چِشم نیازمندان را داریم

هرازگاهی تصاویری از کارهای نیکوکارانه بعضی هموطنان‌مان برای اقشار ضعیف جامعه، مورد توجه قرار می‌گیرد و کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با کامنت‌هایی همچون «چه خوبه که هوای همدیگه رو داریم»، «آفرین به غیرتش» و... آن‌ها را تحسین می‌کنند. صاحب یک عینک فروشی‌ در رشت هم روی یک برگه که داخل مغازه‌اش روی شیشه نصب کرده، نوشته: «از افرادی که بضاعت مالی ندارند، وجهی از بابت عینک دریافت نمی‌شود». شماره تلفن این مغازه را پیدا کردیم و با آن تماس گرفتیم اما صاحب اصلی آن در مغازه نبود و چون نمی‌خواست اسمی از او بیاید، حاضر به گفت‌و‌گو هم نشد اما همکارش در این مغازه، نکات جالبی درباره این برگه دارد که در ادامه خواهید خواند.

 از 3 سال پیش این برگه را نصب کرده ایم
«رحیمیان» می‌گوید: «مالک این مغازه خودم نیستم، من همکارشان هستم. آقای «ایران‌زاد» که سن‌شان کمی بالا رفته و این روزها خیلی کمتر به مغازه می‌آیند، صاحب این مغازه هستند اما همچنان گفته‌ا‌ند که باید این برگه روی شیشه این جا باشد. تقریبا سه سالی می‌شود که این کار را انجام می‌دهیم و این برگه را روی شیشه مغازه نصب کردیم».


 ما این تصویر را رسانه‌ای نکردیم اما...
او درباره انتشار تصویر این برگه در شبکه‌های اجتماعی هم می‌گوید: «بعد از انتشار تصویر این برگه در شبکه‌های اجتماعی، بعضی‌ها گفتند که این برای تبلیغات است اما باور کنید که اصلا ما این تصویر را رسانه‌ای نکردیم و نمی‌دانم کدام یک از مشتری‌ها، آن عکس را گرفته و منتشر کرده است. بعد از آن به همین دلیل، آقای «ایران‌زاد» اصلا راضی نشده که با رسانه‌ای در این باره گفت‌و‌گو کند تا برداشت اشتباهی درباره نیت اش به وجود نیاید».
 تا ماهی 20 عینک به نیازمندان تقدیم می‌کنیم
او درباره مشتری‌هایی که با کمک این برگه، صاحب عینک می‌شوند هم می‌گوید: «بیشتر مشتری‌های این چنینی، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و اشخاصی هستند که دوست یا آشنا معرفی می‌کنند یا خودمان درباره‌شان تحقیق می کنیم. تا جایی که برای‌مان از لحاظ مالی مقدور باشد، انجام وظیفه می‌کنیم. البته الان ما هم یک مقدار مشکل داریم چون جنس‌های‌مان خیلی گران شده و قدرت خریدها کاهش پیدا کرده است. در ضمن، افرادی را که بهزیستی معرفی می‌کند، نمره عینک‌شان معمولا خیلی بالاست بنابراین شیشه‌های‌شان هم گران‌تر است. قبلا که قیمت‌ها کمتر بود، تا ماهی 15 تا 20 عینک هم به نیازمندان تقدیم می‌کردیم. الان هر عینکی که با نمره بالا بخواهیم به این افراد تقدیم کنیم، بیش از 1.5 میلیون تومان است و تا سه میلیون تومان هم برای ما هزینه دارد ولی بیشترشان یا شیشه را خودشان دارند که به آن‌ها فریم می‌دهیم یا کمک می‌کنیم تا به هرشکلی شده، هوای چِشم نیازمندان را داشته باشیم. این جمله را بار ها آقای «ایران‌زاد» به من گفته که باید هوای چشم نیازمندان را داشته باشیم.»
 لذت کامل‌شدن دید نیازمندان تماشایی است
«بعضی افراد قبل از این‌که به ما مراجعه کنند چون قدرت خرید نداشتند، مدتی را بدون عینک سپری کردند و خیلی اذیت شدند». «رحیمیان» ادامه می‌دهد: «وقتی عینک را به آن‌ها می‌دهیم و روی چشم‌شان می‌گذارند، برای چند دقیقه همین جا می‌نشینند و هر دعایی را که بلدند برای ما و خانواده‌مان می‌کنند. این رضایت و خوشحالی از نظر ما، ارزش زیادی دارد و هر ایرانی که از دستش برمی‌آید، باید برای آسوده خاطر شدن بقیه هموطنان، چنین گام‌هایی بردارد. لذت کامل‌شدن دید نیازمندان تماشایی است.»
 برای‌مان سخت است نیازمندی را ناامید کنیم
از او می پرسم که آقای «ایران‌زاد» به خاطر شرایط اقتصادی و گرانی‌ها، تا حالا نگفته که باید این برگه را برداریم که می‌گوید: «او اصلا به این چیزها فکر نمی‌کند و بارها گفته برای کمک به این افراد، تا جایی که امکان دارد کسی را رد نکنیم و برایش خیلی سخت است که نیازمندی، ناامید از این عینک‌فروشی بیرون برود. حتی گاهی فردی نقدی هم نیاز داشته و او کمک کرده و کمک حال دیگران بوده است. در این 25 سالی که من در کنارش بودم، این طور بوده است. این مغازه 50 سال قدمت دارد و جزو عینک فروشی‌های قدیم رشت است. آقای «ایران‌زاد» با این که وضع مالی‌اش خوب است اما به‌شدت آدم خاکی است و اصلا خودش را دست بالا نمی‌گیرد».