وفاق ملی از مسیر‌گفت‌وگو می‌گذرد

 
آرمان‌امروز: قانونی نانوشته اینطور حکم می‌کند که پیشرفت و  توسعه بدون یک‌صدایی و آرامش محقق نخواهد شد. در شرایطی که کشور با پدیده‌ای مواجه است که گروه‌های سیاسی در تقابل با یکدیگر هستند، ضرورت «وفاق ملی» بیش از پیش احساس می‌شود تا بتوانیم در دوره‌ای که تهدید و تحدیدهای بین‌المللی مشکلات زیادی را پیش‌روی‌مان قرار داده است، بتوانیم با همصدایی و اتحاد برای تلطیف فضای مملو از مانع برنامه‌های لازم را اجرایی کنیم. در همین راستا «آرمان‌امروز» نظرات سید حسین موسوی تبریزی، احمد كریمی اصفهانی و سید رضا اکرمی را در خصوص الزام‌های وفاق‌ملی جویا شده است:
سيد حسين موسوي تبريزي، در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» با اشاره به اينکه «وفاق‌ملي» دشوار نيست اما زمان مي‌خواهد، اظهار داشت: اينکه بخشي از مردم اعتراض دارند و اعتراض‌ها به درگيري و آشوب کشيده شده است، به اين دليل است که بدون فکر و منطق با عصبانيت اقدام مي‌شود. براي جلوگيري از مشکل تصميم‌گيران و مسئولان بايد به حرف حساب مردم گوش کنند و آنهايي را که دنبال هرج و مرج هستند را هم با شيوه مسالمت‌‌آميزي آرام کنند. لازم است، حتي تندترين رفتارها را هم با توصيه علني کنترل کرد و به مردم اطمينان داد ، مشکلات‌شان حل خواهد شد.
دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در ادامه گفت: نکته‌اي که متاسفانه در کشور ما مغفول مانده است، چيزي جز اين نيست که با مردم به زبان خودشان صحبت نمي‌شود و طبيعي است که اين مشکل ايجاد مي‌کند. اگر سيستم بتواند با مردم و گروه‌هاي سياسيِ منتقد به روشي منطقي وارد گفت‌وگو شود، جامعه ديگر احساس بي‌اثري نخواهد کرد. تاکيد مي‌کنم،‌ وفاق‌ملي مهمي است که به‌هيچ وجه نبايد ناديده گرفته شود. البته لازم به ذکر است،‌ اين امر مهم يک‌شبه محقق نخواهد شد. براي اينکه همه طيف‌هاي کشور بتوانند در يک مسير قرار بگيرند، لازم است کارهايي عملي انجام بگيرد و از شعار پرهيز شود. به‌عنوان مثال اگر طيف‌هايي از سياسيون به دولت يا مجلس نقد دارند، سعي شود اقناع از طريق تبادل‌نظر صورت بگيرد.


او افزود: در همان سال‌هاي اول انقلاب هم مشکلاتي داشتيم، اما در بيشتر مواقع با صحبت کردن مساله را حل مي‌کرديم. در قائله خلق‌مسلمان در تبريز يک‌روز شهيد بهشتي با من تماس گرفت و گفت، گروهي از انقلابيون و بسيجي‌ها را براي آرام کردن جو به تبريز اعزام خواهيم کرد که بنده در پاسخ گفتم، اگر مي‌خواهيد تبريز از دست برود، اين کار را انجام بدهيد. شما اجازه بدهيد مردم را با صحبت آرام کنيم.  از آنجايي که ما مسئولين همه آذري‌زبان بوديم، طي يک هفته مشکل به آن بزرگي را با صحبت کردن و تبادل عقيده رفع کرديم. شهيد بهشتي در جلسه‌اي که در تهران داشتيم، از من تشکر کرد و گفت،  از اين به بعد هم همه مشکلات را مي‌توانيم با صحبت کردن رفع کنيم. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح کرد: مهمترين موضوع اين است که اختلاف عقيده را دشمني و عناد ندانيم. يعني با اين ذهنيت که همه گروه‌ها به فکر اعتلاي نظام و پيشرفت کشور هستند تا مردم بتوانند با آرامش زندگي کنند، وارد فضاي گفت‌وگو و تبادل‌نظر شويم و بدانيم، در چنين حالتي اختلافات به هم‌رايي  و يک‌صدايي منجر خواهد شد و در نتيجه، مي‌توانيم مانع‌ها را يکي از پس از ديگري از پيش‌رو برداريم. سيد حسين موسوي تبريزي در پايان گفت: در پايان تاکيد دارم، مسئولان وقتي با گروه‌هاي سياسي يا مردم صحبت مي‌کنند، تحت‌هيچ شرايطي از ادبيات تحريک‌کننده استفاده نکنند و طرف‌هاي مقابل را کساني بدانند که همه تلاش و اظهارنظرهاي‌شان در راستاي آرامش عمومي است.
 
گروهها خود را نسبت به ديگري اصلح نبينند
احمد كريمي اصفهاني، در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» درباره ضرورت دوري از انشقاق و يک‌صدايي اظهار داشت:‌ اينکه در داخل کشور اختلاف سليقه‌ها به تنش و درگيري کشيده شود،‌ اتفاقي ناگوار و ضرر رساني است. به‌همين دليل همه بايد بنا را بر يکصدايي بگذارند تا هم آرامش به جامعه تزريق شود و هم‌اينکه در کنار هم بتوانيم، مشکلات را از پيش رو برداريم. البته گفت‌وگو و همنشيني در شرايط ميصر خواهد شد که در وهله اول آشوب‌ها به پايان برسد و هرج‌ و مرج تمام شود. پس منطقي اين است که اول آرامش را به‌وجود آورد  و پس از آن منتقدين و حتي معرتضين نظرات‌شان را بگويند و سيستم هم عقيده‌هايش را ابراز کند. در چنين حالتي مي‌‌توان به برطرف شدن اختلاف سليقه‌ها اميدوار شد  و در نهايت وفاق ملي را محقق کرد. البته شرط مهم براي گفت‌وگوي تاثيرگذار اين است که گروه‌ها خود را نسبت به ديگري اصلح نبينند و در هنگام تبادل‌نظر روي عقيده‌شان پافشاري نکنند. يعني اگر با پاسخي قانع‌کننده مواجه شوند، بپذيرند که بايد در ديدگاهشان تجديدنظر کنند.
اين فعال سياسي اصولگرا در ادامه گفت: وفاق ملي براي همه جوامع ضرورتي اجتناب‌ناپذير است. چرا که چند دستگي در نهايت به هرج و مرج منجر مي‌شود و هرج و مرج هم ساختار سياسي و اجتماعي را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد.
احمد كريمي افزود: بايد اين موضوع را جدي گرفت،  اولويت همه سليقه‌ها چيزي جز اعتلاي ارزش‌هاي نظام و رضايت مردم نباشد. پس بايد جدل‌هاي سياسي کنار گذاشته شوند تا با بحث و تبادل‌نظر بتوانيم درباره موضوع‌هاي مختلف به فهم مشترکي برسيم و در نهايت فضا را براي کاهش مشکلات فراهم کنيم.
 
همديگر را دشمن يا رقيب ندانيم
سيد رضا اکرمي در گفت‌وگو با آرمان با گفتن اينکه «ايران براي همه ايراني‌ها است» افزود: مردم مالک اصلي کشور و نظام هستند. به‌همين دليل مسئولين بايد خودشان را ملزم به شنيدن صداي‌ جامعه ببينند و همچنين براي برآورده شدن مطالبات عمومي تلاش لازم را انجام بدهند.
عضو جامعه روحانيت مبارز در ادامه گفت: حالا اگر نظر گروهي از جامعه با تصميم‌گيران نظام يکي نباشد، هيچ اشکالي ندارد. در اين شرايط، نظام بايد صحبت‌هاي افکارعمومي را با جديت گوش کند. هر جا که خواسته مردم منطقي است، بپذيرد که بايد کارهاي لازم را براي اصلاح انجام بدهد. اگر هم مردم نظري داشته باشند که در چارچوب منطق نباشد، با دليل و مدرک آنها را نسبت به اشتباه‌شان آگاه کند. اگر بتوانيم اين کار را که سخت هم نيست، انجام بدهيم بي‌شک ديگر شاهد انشقاق و هرج و مرج نخواهيم شد و وفاق لازم در جامعه به وجود خواهد آمد.
نماينده ادوار مجلس افزود: انقلاب در طول اين 43 سال با همراهي مردم از بزنگاه‌هاي سختي گذر کرده است. اکنون هم اگر به همديگر نگاهي خودي و غيرخودي نداشته باشيم و بنا را بر گفت‌وگو بگذاريم، نه تنها ديگر آشوبي را به چشم نخواهيم ديد، بلکه اتحاد و انسجامي مثال‌زدني را تجربه خواهيم کرد. با اين توضيح که الزام گفت‌وگوي سازنده چيزي جز اين نيست که سليقه‌ها همديگر را دشمن يا رقيب ندانند و با اين ذهنيت دور يک ميز بنشينند که قرار است براي اعتلاي کشور همفکري کنند.