طرح صیانت صداوسیما از هک!

آرمان ملي – مطهره شفيعي: باز هم صدا و سيما هک شد! اين اتفاق در حالي رخ داد که رئيس صداوسيما در ارديبهشت سال‌جاري گفته بود: « بررسي‌هايي درباره هک سامانه‌هاي پخش اتفاق افتاد، خوشبختانه صداوسيما با آمادگي و توانمندي خوب همکاران ما در حوزه فني حداقل ضربه ممکن را خورد. بررسي‌ها ادامه دارد.» آنچه در شنبه رخ داد نشان داد بررسي‌ها به نتيجه‌اي نرسيده که منتهي به صيانت صداوسيما در برابر هکرها شود!
چرا باز هک شد؟
روز شنبه شبکه خبر براي چند ثانيه از دسترس خارج و توسط يک گروه هکري هک شد و اخبار ساعت 21 صداوسيما که از شبکه‌هاي اول و خبر صداوسيما پخش مي‌شود براي چند لحظه هک شد. خبرگزاري رسمي دولت نوشت: يک منبع آگاه در سازمان صدا و سيما درباره نتايج اولين بررسي‌ها پيرامون هک اخير صدا و سيما، گفت:«بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد پخش فايل آلوده در اخبار ساعت 21 روز شنبه ناشي از هک پلي‌اوت شبکه خبر بوده است.» ايرنا در ادامه نوشت: «پشت صحنه برخي خبرسازي‌ها و شايعات منتشر شده و اکانت‌هاي سازماني، برخي گروه‌ها و جريان‌ها هستند که تضعيف مديريت سازمان صداوسيما را دنبال مي‌کنند.» اين هک نخستين بار نبود که رخ داد و در گذشته هم شاهد هک برنامه‌هايي در صداوسيما بوديم مانند 7 بهمن سال گذشته برخي شبکه‌هاي راديو و تلويزيوني در صداوسيما براي لحظاتي هک شدند و خبرگزاري صداوسيما در توضيح اين اتفاق نوشته بود: «افراد يا گروهي ناشناس تلاش کردند تا چند شبکه صداوسيما را هک کنند.» ايرنا ديروز به اين هک هم اشاره کرد و به نقل از همان منبع مطلع نوشت: « بعد از هک 7 بهمن 1400 هيچ کدام از نهادهاي مسئول حتي يک ريال نيز به امن‌سازي شبکه سازمان کمک نکردند. بررسي‌هاي فارنزيک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه 1400 در شبکه سازمان حضور داشته و فرايند امن‌سازي شبکه‌هاي سيما موفق بوده است. اما شبکه خبر به واسطه ماهيت خبري خود دسترسي‌هاي ويژه‌اي داشته که بعد از رخداد اخير در حال امن‌سازي است.» عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز ضمن توصيه به تمامي مسئولان حاکميتي براي مقابله با جريان نفوذ در صدا و سيما گفت: مسئولان صدا و سيما بايد متوجه باشند که دشمن با ابزارها و عوامل نفوذي خود همواره سعي در خرابکاري در کشور دارد. مجيد انصاري با تأکيد بر لزوم افزايش ايمني در تمامي نهادهاي حاکميتي و حساس مي‌گويد؛ بايد تمامي مسئولان مراقب باشند تا لحاظ سخت افزاري و نرم افزاري کمترين آسيب به داده‌هاي اطلاعاتي کشور وارد شود.
نقش عوامل داخلي چه بود؟


در همين راستا حسن نجفي سولاري که تا سال‌ 1386 به عنوان رئيس مرکز توليد و فني سيما در سازمان صدا و سيما مشغول بوده، به ايسنا مي‌گويد: «کادر رسمي که به اين مجموعه تعلق دارد، چطور ممکن است دست به چنين کاري بزند؟ فکر مي‌کنم اين اتفاق از جاي ديگري رخ داده است. در زمان خود ما يک کارمند که مي‌خواست وارد سازمان شود، از چند جا کنترل و گزينش مي‌شد. بنابراين از افراد در داخل سيستم بعيد است که اين کار را انجام دهند.» او مي‌افزايد: «اگر يادتان باشد، چند ماه پيش نيز از سران گروهک منافقين چيزهايي روي آنتن رفته بود و بعد ظاهرا مشخص شد که روي سيگنال ماهواره صدا و سيما رفته و ماهواره را از خارج از کشور يک لحظه هک کرده بودند. البته اين موضوع را بايد يک متخصص ماهواره دقيق شرح دهد. کل ماجرا را هم کارشناسان امنيتي بايد بررسي کنند که آيا سازمان صدا و سيما الان ترکيب نيروي انساني و ساختارش به نحوي است که افرادي دست به چنين اقدام‌هايي بزنند؟» سولاري ادامه مي‌دهد: «زماني که من در سازمان بودم، افرادي که آنجا مشغول به فعاليت بودند، همه بچه‌هايي بودند که قبل و بعد از انقلاب مبارز بودند و درگير زندگي سازمان که مي‌شدند، شب و روزشان را مي‌گذاشتند و زحمت مي‌کشيدند و همه‌ تعلق خاطرشان به مردم بود. خود من اوايل انقلاب چند شبانه روز خانه نمي‌رفتم و خب تعلقاتي داشتيم. نمي‌دانم ترکيب نيروي انساني موجود صدا و سيما با اين همه تغييرات که کرده آيا روال‌هاي گذشته را رعايت مي‌کنند؟ آيا واقعا نيروها از انسان‌هاي توانا انتخاب مي‌شوند که تعلق سازماني داشته باشند؟» وي مي‌گويد:«من به عنوان يک متخصص معتقدم که رسانه بايد روايت اول را خودش انجام دهد تا جلوي شايعات هم گرفته شود.»
هشدارها را جدي بگيريد
چندي پيش با هک شدن دوربين‌هاي مدار بسته زندان اوين، محمد ‌سرافراز، رئيس اسبق صدا و سيما در مورد نفوذ به اين زندان هشدار داده ‌بود. او در آن زمان در صفحه شخصي خود در توئيتر گفته بود که اين نوعي نفوذ است همراه هک! سرافراز بر مساله نفوذ تاکيد کرده بود که احتمال دارد اين نفوذ در ساير نهادها هم صورت گرفته باشد.
برکناري يک مجري
ديروز هم خبر آنلاين نوشت:«مجتبي پوربخش که به عنوان مجري و تهيه‌کننده برنامه «فوتبال يک» شناخته مي‌شود، در پي اظهاراتي درباره‌ حوادث هفته‌هاي اخير، از آنتن کنار گذاشته شد. پس از اين تصميم، ابتدا از محمد سيانکي که بيشتر به عنوان گزارشگر مسابقات فوتبال شناخته مي‌شود، به عنوان مجري جايگزين نام برده شد اما در نهايت با روي آنتن رفتن برنامه «فوتبال يک»، مشخص شد که سازندگان و شبکه فعلا به اجراي پوريا خسروي رضايت داده‌اند. مجتبي پوربخش مجري گيلاني صداوسيماست که کارش را در شبکه باران شروع کرده بود. پوريا خسروي هم فوتباليست نهاوندي و گوينده و مجري صداوسيماي مرکز همدان است. پخش برنامه «فوتبال يک» که به صورت هفتگي روزهاي پنجشنبه روي آنتن مي‌رود، بعد از دو هفته توقف با تغيير مجري از سر گرفته شده است.»