شب داغ اوین

آرمان امروز/ گروه سياسي : حدود ساعت 9 شنبه شب خبري مبني بر حريق در زندان اوين تهران در رسانه‌ها منتشر شد . در پي آن رسانه قوه قضاييه در خبري نوشت: در پي درگيري شنبه شب بين برخي از زندانيان بند ويژه سرقت و محکوميت‌هاي مالي زندان اوين و آتش سوزي در کارگاه خياطي اين زندان پيش آمده، منجر به ورود سريع و به موقع نيروهاي انتظامي و امدادي شد و در ادامه تعداد قابل توجهي از زندانيان نجات پيدا کردند و از صحنه آتش سوزي به نقطه امن منتقل گرديدند و متاسفانه 4 زنداني نيز فوت شده و تعدادي مجروح شدند.
بر اساس گزارشات تکميلي رسمي حادثه و طبق آخرين اطلاعات تا کنون 4 نفر از زندانيان درگذشتند و 61 زنداني نيز مجروح شده‌اند. هر 4 زنداني فوت شده جزو محکومين ناشي از سرقت بودند که در زندان اوين دوران محکوميت خود را طي مي‌کردند. طبق خبرهاي منتشر شده اکثر زنداني‌هاي مجروح شده به صورت سرپايي مداوا شدند و تنها 10 نفر از آنان در مراکز درماني بستري هستند که حال 4 نفر وخيم گزارش شده است. پس از وقوع اين حادثه، با ورود به موقع دادستان تهران و رئيس سازمان زندان‌ها در محل زندان اوين و با همکاري مسئولان زندان، نيروهاي انتظامي، آتش نشاني و اورژانس بيش از 70 زنداني که در معرض خطر آسيب ديدگي بودند نجات پيدا کردند.
در جريان اين حادثه تعدادي از زندانيان جرايم خشن و خطرناک، قصد فرار از زندان را داشتند که با توجه به تمهيدات حفاظتي اتخاذ شده موفق به فرار نشدند و در ادامه شايعاتي مبني بر انفجار مين در آخرين مراحل فرار منتشر شده که در ادامه اين گزارش به آن‌ها خواهيم پرداخت. شرايط زندان اوين از نيمه شب حادثه عادي گزارش شده است و امکان تماس زندانيان با خانواده از همان شب و ساعتي پس از اطفاي حريق فراهم گرديده تا نگراني‌هاي احتمالي رفع شود. طبق اعلام مسئولان زندان اوين، هويت زندانيان فوت شده به اطلاع خانواده آنها رسيده و اسامي درگذشتگان متعاقبا و پس از دستور مقام قضائي منتشر خواهد شد.
جزئيات ديگري از آتشسوزي زندان اوين


يک منبع آگاه در ساعات ابتداي اين حادثه در زندان اوين به تسنيم گفت: زندانيان بند 6 و بند 7 که بند مخصوص سارقان و بند محکومان مالي است با يکديگر درگير مي‌شوند اما به‌دليل درگير شدن تعداد قابل‌توجهي از اين زندانيان با يکديگر، وکيل بندها با کمک نيروهاي حراست سعي در متفرق کردن زندانيان مي‌کنند. در اين حين، برخي زندانيان با سوءاستفاده از فضاي پيش‌آمده، انبار لباس را آتش مي‌زنند. مديريت زندان از آتش‌نشاني براي اطفاي حريق کمک مي‌گيرد و بعد از مدتي آتش خاموش مي‌شود و اوضاع تحت کنترل قرار مي‌گيرد. اين مقام امنيتي با بيان اينکه بسياري از اعضاي بند 6 و 7 زندان در اين درگيري مشارکت نداشتند، گفت که به رفتار افراد مؤثر در اين درگيري رسيدگي خواهد شد. در درگيري زندانيان، هيچ زنداني امنيتي دخالت نداشت و اساساً بند مرتبط با زندانيان امنيتي از بندهاي سارقان و محکومان مالي جداست و با آن فاصله دارد.
درگيري زندان اوين ارتباطي با اغتشاشات اخير ندارد
دادستان تهران اعلام کرد که درگيري زندان اوين ارتباطي با اغتشاشات اخير ندارد و اوضاع زندان اوين آرام شده  و آرامش برقرار است.
علي صالحي، دادستان تهران در واکنش به خبر آتش‌سوزي و درگيري در زندان اوين گفت: درگيري روز شنبه 23 مهر 1401 زندانيان هيچ ارتباطي با اغتشاشات اخير ندارد و اساساً بند مرتبط با زندانيان امنيتي از بندهاي سارقان و محکومان مالي، که آتش و درگيري آنجا رخ داده، جداست و با آن فاصله دارد.
انفجار مين تکذيب شد
در برخي از فيلم‌هاي منتشر شده انفجارهايي در تصاوير مشخص است که برخي از رسانه‌ها اعلام کرده بودند اين انفجارها مربوط به انفجار مين‌هايي است که در اطراف زندان کار گذاشته شده است تا مانع فرار زندانيان شود ولي ساعاتي بعد از حادثه اين خبر تکذيب شد.  يک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها ضمن تکذيب خبر انفجار مين در زندان اوين گفت: در جريان اين اتفاقات هيچ زنداني وارد محوطه نشده و خبر روي مين رفتن زنداني‌ها کذب است. اصل ماجرا در بند سرقتي‌ها رخ داده و مربوط به بخش زندانيان امنيتي نبوده است.
مساله اصلي ايجاد حريق و آتشسوزي بود
محسن منصوري، استاندار تهران در گفت‌وگو با بخش خبري ساعت 23 همان شب در خصوص حادثه زندان اوين  نيز  از داخل محوطه زندان اوين گفت: اتفاقاتي در داخل اين مجموعه (زندان اوين) افتاد و يک‌مقدار داخل بخشي از بندهايي مثل بند 7 و 8 شلوغ شده بود، منتها مساله اصلي در بندي بود که اراذل و اوباش آنجا حضور داشتند، با حضور سريع مجموعه نيروي انتظامي، يگان امداد و يگان ويژه، مشکل خاصي نيست و وضعيت زندان کاملا تحت کنترل و آرامش در مجموعه زندان برقرار است. مساله اصلي در حقيقت ايجاد حريق و آتش‌سوزي بود که توسط بعضي از زندانيان در مجموعه زندان اتفاق افتاده بود که آن‌هم با حضور عوامل آتش‌نشاني و انتظامي کنترل و مهار شد.  به دليل شرايط امنيتي، خيابان‌هاي اطراف زندان در حال رصد و تحت کنترل است.
وي از مردم خواست که به فراخوان‌ها و شايعه‌پراکني‌هاي رسانه‌هاي فارسي‌زبان بيگانه توجه نکنند و در عين حال گفت که در ارتباط‌هاي بعدي جزئيات مسايل را بيشتر اعلام خواهد کرد.
خبرگزاري ايسنا که گفت‌وگوي استاندار تهران را منتشر کرده بود در ادامه نوشت : «اين در حالي است که اساسا در زندان اوين، بندي مخصوص اراذل و اوباش وجود ندارد و امکان دارد که در بيان اين مطلب اشتباه شده باشد. بازداشتگاه اوين يکي از مشهورترين و مهمترين زندان‌هاي کشور است که محکومان مالي و امنيتي در اين زندان نگهداري مي‌شوند.»