کودتای شبانه آبی‌ها، «شوالیه» جانشین «سردار» شد

واکنش فتح ا...زاده به شایعه اختلاس آجرلو: این وصله‌ها به سردار نمی‌چسبد امیر قلعه نوعی باز می گردد؟ آرمان امروز : پرسابقه‌ترين مديرعامل استقلال بعد از انقلاب، بار ديگر روي صندلي مديريت اين باشگاه خواهد نشست. در حالي که از چندي قبل زمزمه‌هايي مبني بر تغييرات در راس مديريت باشگاه استقلال به گوش مي‌رسيد، سرانجام شب گذشته اين اتفاق به صورت رسمي رخ داد و مصطفي آجورلو از سمتش به عنوان مديرعامل باشگاه برکنار شد. جايگزين آجورلو اما چهره‌اي نام‌آشنا براي هواداران فوتبال ايران است: علي فتح‌اله‌زاده!
مديرعامل پيشين باشگاه استقلال، از اواخر دهه‌ هفتاد تا اوايل دهه هشتاد به صورت مرتب در باشگاه استقلال در رفت‌وآمد بود و هواداران استقلال از او خاطرات خوش زيادي دارند. قهرماني‌هاي پرتعداد در ليگ و جام حذفي در کنار بستن تيم‌هاي پرستاره، مهم‌ترين مواردي هستند که آبي‌پوشان از اين مدير باسابقه به خاطر مي‌آورند.
مديرعامل استقلال که همواره با وعده حضور سرمربيان محبوب هواداران از جمله ناصر حجازي و امير قلعه‌نويي در موارد بحراني استقلال به اين باشگاه آمده،  سه عنوان قهرماني در سطح اول فوتبال ايران شامل دو ليگ آزادگان و يک ليگ برتر را در کارنامه دارد و چهار بار هم با سرمربيان مختلف، قهرماني در جام حذفي را تجربه کرده است.
فتح‌اله‌زاده که هميشه در مصاحبه‌هايش از ستاره سوم قهرماني استقلال در آسيا به عنوان يکي از حسرت‌هايش نام مي‌برد، دوبار تا نزديکي فتح اين جام هم پيش رفته و نايب‌قهرماني آسيا با حجازي و رسيدن به نيمه‌نهايي آسيا با قلعه‌نويي را پشت سر گذاشته است. وي به واسطه جذب شاه‌ماهي‌هاي بازار نقل و انتقالات فوتبال ايران در مقاطع مختلف به مرد اول نقل و انتقالات کشور در دوران حضورش معروف بود و اصطلاح بمب‌ترکاندن از عباراتي بود که پس از جذب مهدي هاشمي‌نسب، احمد مومن‌زاده و حتي جواد نکونام با او وارد ادبيات فوتبال ايران شد. اما اين مدير باسابقه حوزه استقلال و فوتبال ايران که به تازگي به عنوان نايب‌رئيس پيشنهادي عزيزاله محمدي در انتخابات فدراسيون فوتبال هم حاضر شده بود، معمولا بعد از دوران مديريتي خودش بدهي‌هايي هم براي مديران بعدي به جا گذاشته که خودش با افتخار در مورد آن‌ها مي‌گويد: «شما هم قهرماني بياوريد، بدهي اشکالي ندارد» به هرحال استقلال در شرايطي که از نظر تيمي و جدولي در موقعيت بسيار خوبي قرار دارد، تغيير در راس مديريت را تجربه مي‌کند و علي فتح‌اله‌زاده در بحبوحه مشکلات مالي باشگاه و در حالي که به نظر مي‌رسد پروژه تبليغات محيطي آبي‌ها آن‌طور که بايد پيش نرفته، سکان مديريت را از مصطفي آجورلو به دست مي‌گيرد. بايد ديد آيا او مي‌تواند استقلال را به ساحل آرامش رسانده و توقعات اعضاي هيئت مديره و وزارت را برآورده کند يا خير؟


او شرافتمند بود
علي فتح‌الله زاده پس از انتخاب به عنوان مديرعامل جديد باشگاه استقلال اظهار کرد: آنقدر که اين جا به جايي ضرب و العجلي شد که من هم مثل شما نمي‌دانم چه اتفاقي افتاده است. ابتدا مي‌خواهم از آقاي آجورلو تشکر کنم که در اين مدت زحمت کشيد. امروز هم در برخي رسانه‌ها اسم اختلاس و چنين مسائلي را آوردند. اين دلايل نادرست گناه است. آقاي آجورلو شرافتمند و دست پاک بود و اين وصله‌ها به او نمي‌چسبد. شايد از نظر مديريتي با هم هم سليقه نبودند و نتوانستند کار کنند. همان‌طور که قبلا هم به من گفتند تو را نمي‌خواهيم و من هم از باشگاه رفتم. هيچ‌کس نمي‌تواند بگويم چه مدت مديرعامل مي‌ماند و براي من هم به همين شکل خواهد بود. هر وقت به من گفتند بيا آمدم و هر وقت گفتند برو رفتم. از همين امروز که آمدم شايعات زيادي شکل گرفته و رقم‌هاي مختلفي درباره بدهي مطرح مي‌شود. شرايط سخت است اما تاکيد مي‌کنم که اين حرف‌هايي که در رابطه با آجرلو زدند گناه است. او زحمت کشيده و انسان شرافتندي است. مديرعامل باشگاه استقلال با بيان اين‌که با شرايطي که وجود دارد شرايط سخت است، گفت: احتمالا شاهد تغييرات در هيات مديره باشيم و به جاي اشخاصي که استعفا مي‌دهند، بايد جايگزين انتخاب شود. مهم ترين کارم اين است که از مربي و تيمم حمايت کنم و دغدغه آن‌ها را کم کنم. بايد پول‌شان را بدهيم و هواداران‌مان به ما کمک کنند تا بتوانيم تيم را قهرمان کنيم. از کساني که هميشه به من کمک مي‌کردند و از افرادي با ايده‌هاي جديد استفاده مي‌کنم. شرايط تغيير کرده است و احتمالا در معاونت هم تغييراتي داشته باشيم. در پايان لازم به ذکر است اين شايعه همچنان حول باشگاه استقلال دست به دست مي شود که با توجه به علاقه فتح الله زاده به امير قلعه نوعي  او مي تواند آلترناتيو ساپينتو در صورت عدم نتيجه گيري باشد باشد
 
او در پاسخ به اين‌که که ديشب (شنبه) اخباري اعلام شد که برخي از کارمندان بايد بروند و قرارداد امضا کنند، گفت: من هم شنيدم و بايد ببينيم چرا اين مساله مطرح شده است. به هر حال بايد بررسي کنيم. فتح‌الله‌زاده در رابطه با مساله بازنشستي‌اش بيان کرد: چندين مدير در ليگ ما هم بازنشسته هستند. من بازنشسته نيستم و دارم بيمه پرداخت مي‌کنم. من مطبوعاتي بودم و سختي کار داشتيم و مي‌توانستم زودتر از موعد بازنشسته شوم اما نمي‌خواهم بازنشسته شوم. مي‌خواهم ادامه دهم. مطمئن باشيد بازنشسته نيستم. من جانبازي و ايثارگري هم دارم و چند جانبه مي‌توانم کار کنم. او اضافه کرد: آقاي دکتر به من گفتند که حمايت مي‌کنند و من هم آمدم چون سرباز استقلال هستم. 95 درصد تيم‌هاي ايران به من پيشنهاد داده بودند اما من نرفتم. استقلالي‌ هستم و فقط مي‌خواهم در اين تيم کار کنم. مگر اين‌که بخش خصوصي آنقدر پيشرفت کند که خودم يک تيم داشته باشم و در تيم خودم مديريت کنم. ‌با استقلال آمدم و با استقلال مي‌روم چون تار و پودم اين تيم است. مديرعامل استقلال در پاسخ به اين سوال که استقلال با شما به جام دست پيدا مي‌کند؟ عنوان کرد: به فرصت بستگي دارد. من نمي‌توانم دو سال جام نگيرم و بايد جام بگيرم. من يک چاشني دارم و هر موقع کبريت مي‌کشم منفجر مي‌شود.
حاشيه بزرگي که دامن مديرعامل استقلال را گرفت
بر اساس پيگيري‌ها در موضوع برکناري مديرعامل باشگاه استقلال مسائل مختلفي مطرح بوده است، اما گفته مي‌شود مهمترين دليل، تقابل و چالش‌هاي پررنگ آجرلو با صداوسيما براي گرفتن حق پخش تلويزيوني است. آجورلو اخيرا با سازمان صدا و سيما و مشخصا رييس اين سازمان بر سر حق پخش، مجادلات زيادي داشت و حتي صدا و سيما در مقطعي در بازي‌هاي استقلال، تبليغات محيطي اين باشگاه را نمايش نمي‌داد. اخيرا نيز دو باشگاه استقلال و پرسپوليس در مقطعي دوربين‌هاي صدا و سيما را تحريم کردند و در نامه‌اي خواستار رعايت حقوق اين دو باشگاه شدند. همچنين بر اساس شنيده‌ها، حاشيه‌هاي اخير اردوي تيم استقلال و چالش ايجاد شده بين مديرعامل و برخي از بازيکنان و محروميت آنها از همراهي تيم نيز در اين روند بي‌تاثير نبوده است.
ساپينتو: شوکه شدهام!
سرمربي تيم فوتبال استقلال از برکناري مصطفي آجورلو از رياست اين باشگاه ابراز تعجب کرد. ريکاردو ساپينتو درباره اين اتفاق گفت: من کاملا از اين وضعيت شوکه شدم. مطلقاً هيچ کس انتظار چنين تصميمي را نداشت. آقاي آجورلو هميشه رئيسي بوده است که تمام تلاش خود را کرده است تا همه شرايط را براي ما فراهم کند تا به موفقيت هايي که داريم برسيم و مهمتر از همه براي قهرماني تلاش کنيم. من شوکه شدم و سعي خواهم کرد بفهمم چه اتفاقي براي رئيس افتاده است.