قفل ترخیص نهاده‌های دامی باز شد

امین محمودی
 خبرنگار

چندی پیش رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از حرکت 34 کشتی نهاده دامی به مقصد ایران خبر داد که موجی از خوشحالی را در بین تولیدکنندگان مواد غذایی خصوصاً دامداران به همراه داشت. به طوری که محمد جواد عسکری گفته بود که 24 کشتی در لنگرگاه‌ها قرار داشته و در حال پرداخت دموراژ هستند و به داخل کشور وارد نمی‌شوند. همچنین 14 کشتی نهاده در حال حرکت به سمت بنادر و 20 کشتی در حال بارگیری برای حرکت به ایران داریم. وی در بخش دیگری از صحبت خود البته به این نکته اشاره کرده بود که مشکلی در قوانین برای ورود هر چه سریع‌تر این نهاده‌ها به کشور وجود دارد به طوری که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاورزی این آمادگی را دارد که قوانین را بسرعت اصلاح کنیم تا مشکلی برای تولید کشور ایجاد نشود.


عسکری خاطر نشان کرد: ۱۵ فروند کشتی نیز به وزن ۹۲۰ هزار تن در راه است که نیمه دوم مهرماه به بندرگاه‌های کشور می‌رسند و ۱۴ فروند کشتی دیگر به وزن ۳۸۹ هزار و ۵۰۰ تن نیز منتظر بارگیری به مقصد بنادر ایران هستند که ظرف ۳ ماه آتی می‌آیند. 2000 تن نهاده نیز از کشتی خالی شدند و در بندر امام خمینی(ره) هستند. 
آغاز ترخیص نهاده‌های دامی رسوبی در بنادر از آخر هفته
حال اما با گذشت یک هفته محسن سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید بعد از مذاکره با دستگاه‌های اجرایی قرار است با اخذ تعهد مالی، ترخیص نهاده‌های دامی رسوبی در بنادر از آخر هفته آغاز شود. به طوری که در پی مشکلات دامداران و عشایر برای تأمین نهاده‌های دامی به‌دلیل کمبود و گرانی این نهاده‌ها و انباشت نهاده‌های دامی در بنادر به‌دلیل تأمین نشدن مالی، سلامی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: این تعهدات مالی باید تا پایان سال تسویه شود.
واردات یک میلیون و 500 هزار تن نهاده دامی تا آخر هفته
محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی نیز درباره انباشت نهاده‌های دامی در بنادر گفت: حدود 24 کشتی با یک‌میلیون و 430هزار تن بار منتظر تخلیه در بنادر حضور دارند.
قربانی افزود: این نهاده‌های واردشده هزینه‌هایی از قبیل هزینه ترخیص، انبار، تخلیه و آزمایش دارند که با کمک سازمان برنامه و بودجه و تأمین مالی ترخیص می‌شوند.از طرف دیگر عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به صدمات رسوب نهاده‌ها در بنادر به تولید گفت: این مشکل در تولید اخلال ایجاد می‌کند. عسکری هشدار داد و گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی این مشکل را برطرف نکنند مجلس از اهرم‌های قانونی استفاده می‌کند. 
واردات 2.5 میلیارد دلاری نهاده‌های دامی در نیمه نخست سال‌جاری
آن‌طور که محسن سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به «ایران» می‌گوید: واردات همه نهاده‌های دامی از جمله ذرت هیچگاه متوقف نشده است.
 براساس آمارهای گمرک در نیمه نخست سال‌جاری 5 میلیون تن نهاده دامی به ارزش 2 میلیارد و 465 میلیون دلار وارد کشور شده، به‌طوری که طبق این آمار بیشترین میزان واردات مربوط به ذرت دامی بوده است. در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های دامی مورد نیاز اکثر دامداران ذرت است به همین دلیل در سال‌جاری 2 میلیون و 948 هزار تن ذرت به ارزش یک میلیارد و 170 میلیون دلار وارد کشور شده که عمده مبادی وارداتی این محصول روسیه، سوئیس، امارات، اسلواکی، ترکیه، مجارستان، عراق، عمان، انگلیس، آلمان و برزیل بوده است. دانه سویا نیز یکی دیگر از نهاده‌های دامی است که سهم زیادی در واردات بخش کشاورزی طی 5 ماه نخست سال داشته، به طوری که طی این مدت یک میلیون و 168 هزار تن دانه سویا به ارزش 877 میلیون دلار وارد کشور شده که عمده مبادی واردات این محصول انگلیس، ترکیه، سوئیس، امارات و عمان بوده است. همچنین 411 هزار تن کنجاله سویا نیز از روسیه، انگلیس، سوئیس، اتریش، آذربایجان، امارات، قزاقستان و هلند به ارزش 240 میلیون دلار وارد کشور شده است. از طرف دیگر 474 هزار تن جو نیز به ارزش 178 میلیون دلار برای تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران به کشور وارد و در بین دامداری‌های صنعتی توزیع شده است که مبادی عمده واردات این محصول نیز روسیه، اسپانیا، امارات، انگلیس، هلند، مجارستان، قزاقستان، سوئیس، آذربایجان، ترکیه، آلمان و عمان بوده است. 
سهم 54 درصدی نهاده‌های دامی از واردات محصولات کشاورزی
براساس آمار گمرک در نیمه نخست سال‌جاری 10 میلیون و 937 هزار و 269 تن و 835 کیلوگرم مواد غذایی و محصول کشاورزی به ارزش 8 میلیارد و 29 میلیون و 809 هزار و 37 دلار به کشور وارد شده است.
بنابراین با توجه به اینکه در نیمه نخست سال‌جاری 5 میلیون تن نهاده دامی به ارزش 2 میلیارد و 465 میلیون دلار وارد کشور شده است می‌توان گفت که نهاده‌های دامی سهم 54 درصدی از واردات کل محصولات کشاورزی و مواد غذایی دارند.  
اعتبارات تخصیص‌یافته برای واردات نهاده‌های دامی
در مجموع حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای واردات نهاده‌های دامی لازم است حال آنکه به نظر می‌رسد اعتبار کافی برای واردات این محصولات وجود ندارد. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی به‌دنبال آن است که از اهرم‌های نظارتی خود برای رفع این مشکل استفاده کند تا دامداران و سایر تولیدکنندگان با مشکل روبه‌رو نشوند.