وكلاي پدر و مادر مهسا اميني به نظريه كميسيون پزشكي قانوني اعتراض كردند

مهدي بيك‌اوغلي| وكلاي اولياي دم مهسا در لايحه خود خطاب به بازپرس ويژه قتل دادسراي جنايي تهران ضمن اعتراض به گزارش كميسيون پزشكي قانوني اعلام كرده‌اند در اين گزارش علت مرگ مهسا صريحا روشن نشده است. وكلا درخواست كرده‌اند پرونده جهت بررسي مجدد علت مرگ به هياتي ديگر از پزشكان قانوني ارجاع و با دعوت 5 نفر از 10 نفر پزشك متخصص جراحي مغز و اعصاب و نورولوژي و يك پزشك قلب و عروق و يك روانپزشك معرفي‌شده توسط اولياي دم به انتخاب بازپرسي موضوع رسيدگي شود.  به گفته نيكبخت در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد» درخواست حضور پزشكان متخصص مغز و اعصاب و نورولوژي و قلب و روانپزشك معتمد خانواده از طرف اولياي دم از آن جهت است كه آنان و وكلا فاقد اطلاعات پزشكي تخصصي هستند و حضور پزشكان معرفي‌شده به عنوان مستشاران و امين والدين در جلسه پزشكي قانوني مي‌تواند موجب جلب اطمينان اولياي دم از دقت و شفافيت رسيدگي به علت مرگ مهسا شود. علت معرفي اين پزشكان غير از دانش و تخصص آنان كه در سطح ملي و بين‌المللي شناخته شده‌اند، عدم فعاليت كنوني آنان در مراجع پزشكي دولتي و خصوصي و سابقه مستمر تدريس و آموزش رشته مغز و اعصاب و جراحي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران و مراكز استان‌هاي بزرگ چون تبريز، مشهد، اصفهان، شيراز و كرمانشاه است. دعوت از اين پزشكان موجب اعتبار و اتقان بيشتر نظريه پزشكي قانوني و اعتمادسازي در جامعه و تسكين درد و رنج پدر و مادر مهسا از مرگ دلخراش فرزندشان خواهد بود. 
مهدي بيك‌اوغلي| وكلاي اولياي دم مهسا در لايحه خود خطاب به بازپرس ويژه قتل دادسراي جنايي تهران ضمن اعتراض به گزارش كميسيون پزشكي قانوني اعلام كرده‌اند در اين گزارش علت مرگ مهسا صريحا روشن نشده است. وكلا درخواست كرده‌اند پرونده جهت بررسي مجدد علت مرگ به هياتي ديگر از پزشكان قانوني ارجاع و با دعوت 5 نفر از 10 نفر پزشك متخصص جراحي مغز و اعصاب و نورولوژي و يك پزشك قلب و عروق و يك روانپزشك معرفي‌شده توسط اولياي دم به انتخاب بازپرسي موضوع رسيدگي شود. 
به گفته نيكبخت در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد» درخواست حضور پزشكان متخصص مغز و اعصاب و نورولوژي و قلب و روانپزشك معتمد خانواده از طرف اولياي دم از آن جهت است كه آنان و وكلا فاقد اطلاعات پزشكي تخصصي هستند و حضور پزشكان معرفي‌شده به عنوان مستشاران و امين والدين در جلسه پزشكي قانوني مي‌تواند موجب جلب اطمينان اولياي دم از دقت و شفافيت رسيدگي به علت مرگ مهسا شود. علت معرفي اين پزشكان غير از دانش و تخصص آنان كه در سطح ملي و بين‌المللي شناخته شده‌اند، عدم فعاليت كنوني آنان در مراجع پزشكي دولتي و خصوصي و سابقه مستمر تدريس و آموزش رشته مغز و اعصاب و جراحي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران و مراكز استان‌هاي بزرگ چون تبريز، مشهد، اصفهان، شيراز و كرمانشاه است. دعوت از اين پزشكان موجب اعتبار و اتقان بيشتر نظريه پزشكي قانوني و اعتمادسازي در جامعه و تسكين درد و رنج پدر و مادر مهسا از مرگ دلخراش فرزندشان خواهد بود.
نيكبخت‌بخت ضمن بيان دلايل اعتراض وكلاي اولياي دم مهسا نسبت به نظريه پزشكي قانوني اعلام كرد: گزارش كميسيون پزشكي قانوني بر اساس تحقيقات مراجع قضايي، پرونده باليني مهسا در بيمارستان كسري، گزارش اورژانس 115 و نيز گزارش پرستار وظيفه اورژانس حاضر در محل پليس امنيت اخلاقي تنظيم شده است. در حالي كه به‌رغم گذشت بيش از سه هفته از اعلام وكالت ما و چندين بار مراجعه من و همكارم به بازپرسي، هنوز به اصل پرونده مرگ مهسا و روند تحقيقات انجام شده به‌منظور روشن شدن ابعاد ماجرا از جمله چگونگي دستگيري مهسا در پارك طالقاني و هدايت او به داخل ون گشت ارشاد از ساعت 5/6 عصر روز سه‌شنبه 22 شهريورماه سال جاري تا هنگام فوت، دسترسي پيدا نكرده‌ايم و نمي‌دانيم كدام تحقيق قضايي، مستند گزارش پزشكي قانوني قرار گرفته است. لذا مصرانه خواهان دسترسي به اصل پرونده و تحقيقات انجام‌شده هستيم. وكلاي اولياي دم مهسا بار ديگر بر تعهد خود نسبت به محرمانه ماندن روند تحقيقات تاكيد كرده و مي‌گويند آنان فقط از طريق رسانه‌ها و چند برگ كپي در بدل پرونده در جريان امر قرار گرفته‌اند و بدون روشن شدن روند تحقيقات و نقش فرد يا افراد دستگير‌كننده مهسا و نحوه هدايت و انتقال او به مركز پليس امنيت اخلاقي در خيابان وزرا امكان دفاع از حقوق اولياي دم وجود ندارد و اين وضعيت ابهامات چگونگي مرگ را برطرف نكرده و بر پيچيده شدن امر مي‌افزايد. وكلا مي‌گويند در گزارش كميسيون پزشكي قانوني به عنوان نظريه كارشناسي به تحقيقات مراجع قضايي استناد شده است. اصل بر اين است كه اين تحقيقات به‌طور كامل در اختيار اولياي دم و وكلاي آنان قرار گيرد. بدون دسترسي به اصل پرونده و تحقيقات صورت گرفته نمي‌توانيم به‌طور كامل دلايل متعدد اعتراض را بيان كنيم. 
نيكبخت‌بخت در ادامه افزود: وكلا در لايحه خود اجمالا علت اصلي اعتراض و رد گزارش را به اين شرح اعلام كرده‌اند.  بخش عمده گزارش كميسيون پزشكي قانوني، انعكاس سوابق بيماري تيروييد مهسا و عمل جراحي او در بيمارستان ميلاد تهران است. پدر مهسا در جلسه كميسيون روز 9 مهرماه به‌طور كامل به سوالات پزشك متخصص تيروييد حاضر در جلسه و مقام قضايي پاسخ داد و اعلام كرد مهسا از زمان ابتلا به تيروييد و نيز بعد از عمل جراحي مغز توسط آقاي دكتر شيرواني، تحت نظر پزشكان متخصص غدد (آقايان دكتر سيامك شيوا متخصص غدد اطفال و دكتر امير بهرامي متخصص غدد بزرگسالان) در تبريز بوده و اين پزشكان داروهاي وي را به‌طور دقيق تعيين و مهسا هم مصرف مي‌كرد. مطابق آخرين تجويز؛ وي هر روز نصف قرص هيدروكورتيزون و نصف قرص لووتيروكسين مصرف مي‌كرده و گاهي شبانه اسپري دسموپرسين را نيز مصرف مي‌كرد. در آخرين پاسخ آزمايش كه به بازپرسي تقديم شده و مربوط به يك‌ماه قبل از وقوع حادثه (22/05/1401) است مشخص شد همه غدد او (از جمله تيروييد و آدرنال) به درستي كار مي‌كرده و پزشك متخصص نيز بر اساس آخرين آزمايش، هيچ‌گونه تغييري در روند درمان و مصرف داروهاي تجويز شده نداده و از او خواست يك‌سال ديگر براي انجام آزمايش جديد مراجعه كند. بنابر اين نظريه كميسيون كه اعلام كرده است به دليل در دسترس نبودن نتايج آزمايش‌هاي مربوطه و سوابق مراجعه به پزشكان متخصص قضاوت در مورد كفايت درمان‌هاي دارويي مقدور نيست به علت عدم اطلاع آنان از روند درمان غدد مهسا صحيح نيست زيرا روند درمان مهسا مستمرا تحت نظر پزشك متخصص غدد قرار داشته و عملا زمينه ايجاد اختلال در عملكرد محور تالاموس- هيپوفيز و غدد تحت فرمان (تيروييد و آدرنال) به دنبال عمل جراحي تومور كرانيوفارنژيوما وجود نداشته است.
به همين جهت بند الف گزارش كميسيون پزشكي قانوني داير بر اينكه نظريه كميسيون «..... در دسترس نبودن نتايج آزمايش‌هاي مربوطه و سوابق مراجعه به پزشكان متخصص، قضاوت در مورد كفايت‌هاي درمان‌هاي او مقدور نيست»، به علت عدم اطلاع پزشكان محترم عضو كميسيون و اشخاص خارج از كميسيون از روند درمان بيماري غدد آدرنال و تيروييد مهسا نمي‌تواند مقرون به صحت باشد. بررسي مجدد علت مرگ در كميسيوني ديگر با حضور پزشكان اعلام‌شده به شرح فوق ابهامات موضوع را برطرف مي‌كند.