گزارش ميلياردها تومان كلاهبرداري

بهاره  شبانكارئيان
حدود يك ماه پيش مالباختگان مربوط به يكي از شركت‌هاي كلاهبرداري به دادسراي ناحيه 31 امور جرايم رايانه‌اي درخصوص مبالغي كه در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده بودند، شكايت كردند اما به گفته برخي از اين مالباختگان شكايت‌هاي‌شان هنوز به جايي نرسيده است. اين شركت كه به عبارتي از افراد زيادي كلاهبرداري كرده است حالا هيچ سرنخي از خود به جاي نگذاشته است. این شرکت در اكثر مكان‌هايي كه در معرض ديد عموم قرار داشته تبليغات گسترده‌اي انجام داده بود. اوايل سال جاري بود كه تبليغات خود را در زمينه سرمايه‌گذاري به دلار و تبديل آن به ارز ديجيتال شروع كرد و اوايل شهريورماه جاري نيز اعلام كرد سايت شركت به دلايلي از دسترس خارج شده است. برخي مالباختگان در همان ابتداي مشكلات پيش آمده براي اين سايت به دفتر شركت كه در يكي از خيابان‌هاي ميرداماد قرار داشت مي‌روند اما آنجا مشاهده مي‌كنند كه شركت جمع كرده و رفته است... حتي به گفته يكي از مالباختگان يك پسر جوان در تبريز كه در سايت اين شركت سرمايه‌گذاري كرده بود پس از پي بردن به ماجراي كلاهبرداري شركت و مالي كه از دست داده، خودكشي كرده است.
«اعتماد» در راستاي اين اخبار با برخي مالباختگان مربوط اين شركت مصاحبه كرده است.
 
مالباخته اول
«دودانگه» يكي از مالباختگان است كه حدود 18 هزار و پانصد دلار در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده است. او به «اعتماد» در اين باره مي‌گويد: «من خودم خرداد ماه سال جاري شخصا از طريق تبليغاتي كه در برخي از رسانه‌ها ديدم براي سرمايه‌گذاري اقدام كردم. وقتي اين تبليغ را بررسي كردم ديدم در برخي سايت‌هاي ديگر هم تبليغ اين شركت وجود دارد، بعدها هم در متروي ميرداماد تبليغ همين شركت را ديدم و خيالم راحت شد. كلا اين شركت تبليغات گسترده‌اي داشت. وقتي با پشتيباني شركت تماس گرفتم تا تحقيقات لازم را انجام بدهم به من اعلام كرد كه سرمايه‌گذاري درخصوص ارزهاي ديجيتال است و با قيمت دلار اين سرمايه‌گذاري‌ها پيش مي‌رود. 


سود سرمايه‌ها را هم براساس صرافي‌هايي كه در خارج از كشور اعلام قيمت مي‌كردند، واريز مي‌كردند. البته اين شركت فقط با اسم يك سايت فعاليت نمي‌كرد و با چند سايت كه نام‌هاي متفاوت داشتند، فعاليت مي‌كرد و افراد مي‌توانستند سرمايه‌گذاري كنند. حتي اين را هم بگويم كه يكي از صرافی های معروف در امریکا تبليغات گسترده‌اي انجام داده بود. اوايل شهريور ماه وقتي متوجه شديم سايت در دسترس نيست پيگيري كرديم و آنها هم به مالباختگان گفتند كه سايت توسط يك فرد خارجي هك شده است. 
متوجه هم نشديم اين سايت متعلق به چه‌كسي يا چه كساني بود! بعد از اين ماجرا چون يك‌سري از وكلا هم در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده بودند، رفتند و شكواييه‌اي تنظيم كردند اما هنوز به جايي نرسيده است ولي پس از مدتي پاي يك فردي به ميان آمد كه در حوزه علميه درس خوانده بود و ادعا مي‌كرد كه روحاني است، بنابراين پرونده به دادگاه روحانيت ارجاع شد.»
 
مالباخته دوم
«محمد.ب» يكي ديگر از مالباختگان است كه معلوليت دارد و در حال حاضر هم بيكار است. او درخصوص 100 ميليون توماني كه به دلار در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده به «اعتماد» مي‌گويد: «حدود پنج، شش ماه پيش تبليغات اين شركت را در يك گروه تلگرامي ديدم و با بررسي‌هايي كه انجام دادم در اين شركت سرمايه‌گذاري كردم. اواخر مردادماه علنا اين شركت خودش اعلام كرد افرادي كه در ابتدا سرمايه‌گذاري كردند بايد صبر كنند تا شركت مشتريان بيشتري جذب كند تا بتواند سود افراد قبلي را واريز كند. به همين صراحتي كه خدمت شما عرض مي‌كنم اين شركت اين موضوع را مطرح كرد. حدود يك ماه پيش رفتم و شكايت كردم. هنوز جوابي نگرفتم.»
 
مالباخته سوم
«فهيمه.ا» در يكي از شهرستان‌هاي استان فارس ساكن است. او حدود 60 ميليون تومان در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده و به «اعتماد» مي‌گويد: «اين مبلغ كل ‌دار و ندار من بود كه بعد از شوهر خدا بيامرزم به من رسيد، چون سر كار نمي‌روم و درآمدي ندارم اين مبلغ را در اين شركت سرمايه‌گذاري كردم تا منبع درآمدي براي من و فرزندم باشد. چهار ماه پيش در يكي از سايت‌هاي مربوط به اين شركت ثبت‌نام كردم و مبلغ 60 ميليون تومان دلار خريدم براي سرمايه‌گذاري. درباره شركت هم خيلي تحقيق كردم همه مي‌گفتند شركتي مورد اعتماد است و خيال‌تان راحت. سايت هم نماد اعتماد داشت اين نماد را كه الكي به كسي نمي‌دهند! اواخر مرداد ماه جاري يك مبلغ خيلي كمي به حساب شركت واريز كردم ولي سايت مرتب اخطار مي‌داد، وقتي پيگيري كردم گفتند مبلغي به حساب سايت ننشسته. گفتم من هشت تراكنش دارم كه اين مبلغ واريز شده است اما آنها منكر مي‌شدند. بعد با يكي از افرادي كه در كانال تلگرام اين سايت عضو بود تماس گرفتم. خودش هم يكي از سرمايه‌گذاران بود، وقتي با او تماس گرفتم گفت خانم كجاي كاري كه اين شركت كلاهبردار از آب‌در آمده است. من هم رفتم از شركت شكايت كردم اما بعيد بدانم با اين اوضاع كشور پيگيري شود.»
 مالباخته چهارم
«سهيل.ر» دكتر داروساز است و مبلغ يك ميليارد و 500 ميليون تومان در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده است. او به «اعتماد» در اين زمينه مي‌گويد: «خرداد ماه جاري بود قصد داشتم يك موزيك دانلود كنم كه چشمم به تبليغاتي كه اين شركت انجام داده بود، خورد. هميشه هم اعتقاد داشتم كه اين سايت‌ها كلاهبرداري است تا اينكه در متروي ميرداماد تبليغ مربوط به اين شركت را دوباره ديدم، همان‌جا اعتمادم جذب شد و من مقدار يك ميليارد و 500 ميليون تومان به حساب شركت واريز كردم. قبل از اين ماجرا من از بانك حدود 500 ميليون تومان وام درخواست كرده بودم، در همان حين وقتي قصد داشتم در اين شركت سرمايه‌گذاري كنم از طرف بانك با من تماس گرفتند و گفتند وامم حاضر است. حدود يك ماهي سودها منظم و به صورت روزانه واريز مي‌شد اما بعد از آن اختلال به وجود آمد و وقتي پيگير شدم متوجه شدم شركت جمع كرده و رفته است، چون قبلا من به دفتر آنها رفت و آمد داشتم. در پيگيري اين شركت تنها از يك شخص توانستيم رد پايي پيدا كنيم كه آن شخص نيز آبدارچي اين شركت بود. 
وقتي دادگاه او را فرا خواند گفت كه آبدارچي شركت بوده و روحاني است و افرادي كه در اين شركت بوده‌اند از او خواسته بودند حسابش را دراختيار شركت بگذارد. بازپرس بدون اينكه از اين آبدارچي ادله‌اي بخواهد پرونده را به دادگاه روحانيت ارجاع داد. تنها اسامي كه ما از اين افراد داريم اسامي چند خانم است. يكي از اين خانم‌ها هم مشخص شد در تركيه ساكن است. چند ماه قبل از اينكه سايت مربوط به شركت شروع به فعاليت كند برادران «ك» عهده‌دار عنوان اين شركت بودند و حتي مجوز مزرعه ماينر صادر مي‌كردند. در ايران براي مزرعه ماينر مجوز صادر نمي‌شود چون كاري غيرقانوني است. چه كسي پاسخگوي اين كلاهبرداري است؟» او در ادامه مي‌گويد: «يك پسر جوان در تبريز وقتي فهميد مبلغي را كه در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده از دست داده است خودكشي كرد. يكي ديگر هم كه پسر جواني بود و ساكن مشهد بود نيز قصد داشت خودكشي كند. چندين بار خود من با او تلفني صحبت كردم. خدا را شكر از اقدامش منصرف شد ولي خب خيلي از افراد مبالغي را قرض كرده بودند كه بتوانند در اين شركت سرمايه‌گذاري كنند.»
 
مالباخته پنجم
«فرزاد.ف» كارش آزاد است. او نيز در مورد 200 ميليون توماني كه در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده است به «اعتماد» مي‌گويد: «اولين‌باري كه تبليغ مربوط به اين شركت را ديدم متروي ميردادماد بود. بعد هم وقتي به دفترشان در ميرداماد رجوع كردم مجوزشان را نشان دادند. بعد از سرمايه‌گذاري هم برداشت‌ها منظم بود و هيچ مشكلي وجود نداشت. حتي بعد از سرمايه‌گذاريم، برخي رسانه‌ها، تبليغاتي مبني بر اين شركت انجام دادند كه خيال من بيشتر جمع شد. اواخر مرداد ماه اين شركت اعلام كرد سايت‌هاي‌شان هك شده و فعلا برداشت‌ها متوقف شده است. قبلا چون تحت عنوان آپديت اين مشكل براي سايت به وجود آمده بود شك نكردم اما وقتي مشكل سايت طولاني شد به دفتر شركت مراجعه كردم و ديدم غير از من افراد زياد ديگري هم مال‌شان را از طريق همين شركت از دست داده‌اند. من هم شكايت كردم اما فعلا جواب خاصي دريافت نكرده‌ام.»
در صورت لزوم، اسامي شركت‌ها در دفتر روزنامه موجود است