تعمیق ارتباطات فرهنگی با همسایگان

گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی سازمان کشورهای اسلامی با موضوع اصلی «محکوم کردن اطلاع‌رسانی نادرست و اسلام‌هراسی» به ترکیه رفت.او طی دیداری با رئیس این اجلاس بر عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد. همچنین در گفت‌وگویی با رئیس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی، از آمادگی ایران برای میزبانی اصفهان به‌عنوان پایتخت جوانان کشورهای اسلامی خبر داد. 
آمادگی «اصفهان» برای میزبانی از پایتخت جوانان کشورهای اسلامی
آنطور که روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته، محمدمهدی اسماعیلی که برای حضور در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده، عصر جمعه گذشته در دیداری با طاها ایهان، رئیس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی (ICYF) با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و علمی کشورمان، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و گسترش روابط با مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی خبر داد و گفت: «شایسته است این همکاری‌ها در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری گسترش یابد.»
اسماعیلی همچنین در ادامه سخنان خود به جایگاه تاریخی اصفهان اشاره و درخواست کاندیداتوری این شهر را به‌عنوان پایتخت جوانان کشورهای اسلامی ۲۰۲۳ که پیش از این طی مکاتبه رسمی وزیر ورزش و جوانان کشورمان مطرح شده بود مورد تأکید قرار داد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش درباره تأسیس دبیرخانه سفیران جوان کشورهای اسلامی در ایران اعلام آمادگی کرد.طاها ایهان نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این مجمع گفت: «از برگزاری جشنواره جوانان کشورهای اسلامی در ایران استقبال می‌کنیم.»


بنابر خبر دیگری، اسماعیلی در ادامه سفر خود به ترکیه طی دیداری با فخرالدین آلتین، سخنگوی دولت ترکیه و رئیس دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی گفت: «سیاست دولت سیزدهم توسعه و گسترش روابط با همسایگان بویژه ترکیه است و نقاط مشترک فرهنگی دو کشورما را به هم نزدیک‌تر می‌کند.»
تلاش رسانه‌های معاند برای ارائه تصویری خشونت‌آمیز از اسلام
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار بر عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد و افزود: «با توجه به مشترکات فرهنگی دو کشور، ضرورت دارد برای همگرایی در جهان اسلام در کنار هم باشیم و موفقیت هر یک، موفقیت دو کشور دوست و همسایه در منطقه قلمداد می‌شود. ترکیه و ایران دشمنان مشترک دارند که تلاش می‌کنند کشورهای جهان اسلام کنار یکدیگر نباشند و ارتباط آنها توسعه نیابد. سیاست دولت سیزدهم تعمیق ارتباطات همسایگی است.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مجازی و تلاش رسانه‌های غربی را مخدوش ساختن چهره جهان اسلام نزد افکار عمومی دانست و خاطرنشان کرد: «رسانه‌های معاند سعی دارند چهره خشونت‌آمیز از اسلام نشان دهند. ایران و ترکیه می‌توانند با همکاری مشترک در این عرصه نقشه دشمنان را خنثی کنند.»
اسلام‌هراسی معلول قرائت‌های افراطی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اسلام هراسی، معلول روایت‌های جعلی ارباب قدرت رسانه‌ای است، گفت: قرائت‌های افراطی از اسلام با تکیه بر مقاصد سیاستمداران خلق شده است؛ وگرنه چگونه ممکن است گروه‌های افراطی چون داعش در فرصت زمانی اندک پدید آیند.به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی با بیان اینکه از سال‌ها پیش، قدرت هر کشوری در جهان با توجه به توانایی‌های نظامی، اقتصادی و امنیتی آن کشور طبقه‌بندی می‌شد، گفت: قدرت فرهنگ و معنا همواره نادیده گرفته شده است. از سویی در جهان در حال تغییر کنونی، مفهوم قدرت متحول شده و قدرت معنا در برابر قدرت مادی افزایش یافته است.وی با اشاره به اینکه امروز این روایت‌ها هستند که افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: روایت‌ها در رویارویی با یکدیگر قرار گرفته‌اند و دوران جنگ روایت‌ها آغاز شده است، همچنین اقناع افکار عمومی در جهان با روایت‌های تحریف شده و جعلی، دچار بی‌اخلاقی مفرط شده است و از مسیرهای غیر اخلاقی و روایت‌های ناصحیح می‌کوشند تا اسلام هراسی را در افکار عمومی، به باور تبدیل کنند.
اسماعیلی افزود: امروز گفت‌و‌گو نیاز مبرم جامعه مسلمانان است، همچنین پیامبر عزیز اسلام(ص) فرموده است: «ان‌الدین النصیحه» دین همانا خیرخواهی است. خیرخواهی برای مخلوقات الهی، یکی دیگر از بخش‌های کانونی دین است. از سویی حس فطری تشخیص خیرخواهی از بدخواهی از حس‌های ناشناخته و پنهانی درون بشر است. خیرخواهی حسی را با خود حمل می‌کند که راه نفوذ به قلب‌ها را در پی دارد. مولانا می‌گوید: می‌رود از سینه‌ها در سینه‌ها، از ره پنهان صلاح وکینه ها.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اینکه جهان غرب این اندیشه زلال را چگونه روایت کرده است که از درون آن اسلام هراسی پدیدار شده، قابل تأمل است و این پرسش پیش می‌آید اکنون برای جلوگیری از اسلام هراسی که موضوع اصلی این اجلاس است چه باید کرد؟به نظر می‌رسد ابتدا باید هم نظری در روایت‌ها را بیش از آنچه که هست ترویج کنیم و قدرت معنا را جدی بگیریم. از همین رو پیشنهاد می‌کنم موضوع اجلاس بعدی را راهکارهای کشورهای اسلامی در روایت صحیح از اسلام قرار دهیم و از هم‌اکنون بکوشیم تا راهکارهای خود را تا اجلاس بعدی ارائه نماییم.