پیام‌ امریکا برای توافق

گروه سیاسی/ حسین امیر عبداللهیان روز دوشنبه در دیدار با اعضای سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات و همچنین ادعای دراختیار گذاشتن پهپادهای ایرانی به روسیه صحبت کرد.  به گزارش ایرنا وزیر امورخارجه در ابتدای اظهارات خود با اشاره به برگزاری مجمع عمومی هجدهمین دوره این سازمان گفت: ابتدا تبریک عرض می‌کنم دبیرکلی جناب آقای دکتر نادری را که از همکاران موفق و دارای تجربه بسیار بالا در رسانه و دارای نگاه بین‌المللی در عرصه رسانه هستند و به‌طور شایسته به تقویت و انسجام در حوزه کار در اوآنا کمک کردند.
وی ادامه داد: در مورد نقش رسانه و نقش سازمان اوآنا بحث و تبادل نظر انجام شده و نقش اوآنا برای مقابله با جریان یکسویه خبرسازی غربی حائز اهمیت است و این سازمان در برابر جریان سازی‌های مقابل قرار دارد.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه دولت ایران نگاه ویژه‌ای به قاره آسیا که از رشد فزاینده‌ای برخوردار است، تصریح کرد: ما نگاه به قاره آسیا را مبتنی بر سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی هوشمند و تعامل و فعالیت مؤثر در عرصه سیاست خارجی قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینکه به اختصار به موضوعی که در دستور کار جهان غرب در مورد ایران قرار دارد اشاره می‌کنم، افزود: یک موضوع اینکه نگاه ایران به جنگ اوکراین و ارسال پهپادهایی است که از سوی رسانه غربی متوجه ایران شده و موضوع دوم نیز گفت‌و‌گوهای وین با ۱+۴ و مذاکرات غیرمستقیم با امریکا برای لغو تحریم‌های ظالمانه است که فعالانه پیگیری می‌شود.


وزیر امور خارجه تصریح کرد: موضوع ایران در مورد جنگ به روشنی مطرح شده و همان‌طور که مخالف جنگ در سوریه و یمن هستیم، مخالفت جنگ در اوکراین نیز هستیم و بارها در ماه‌های گذشته تلاش‌های رئیس جمهور و همکارانم در وزارت خارجه صرف توقف جنگ و مذاکره سیاسی شده است.
امیرعبداللهیان ادامه داد: طرف اوکراینی در آغاز جنگ دنبال آتش‌بس بود اما طرف روس می‌گفت که اوکراین دنبال آتش‌بس نیست اما پس از مدتی شرایط برعکس شد و دو طرف همدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.
وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویاً برای برقراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می‌کنیم، افزود: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری‌های متنوع از جمله دفاعی هستند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: در گذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده‌ایم و همچنان دریافت می‌کنیم و امکاناتی را به روسیه می‌دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ با اوکراین ندادیم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وی گفتم که آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشند و نیز آمادگی داریم از طرف اوکراین هرگونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده، ما بی‌تفاوت نخواهیم بود.
امیرعبداللهیان افزود: مقامات روسیه تأکید کردند که سلاح‌ها علیه اوکراین، روسی است و اطمینان داریم هیچ تهدیدی از ایران در قبال اوکراین وجود ندارد و هیچ سلاحی به روسیه نداده و نخواهیم داد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: نکته دوم و آخر، درخصوص مذاکرات وین و گفت‌و‌گوهای ایران در خصوص رفع تحریم‌ها است. در دولت جدید مذاکرات را با جدیت و به‌طور فعالانه آغاز کردیم و همکارم جناب آقای دکتر باقری و تیم همکارانم در وزارت خارجه و بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها، هفته‌ها و ماه‌ها در وین گفت‌و‌گو کردند.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: اکنون در گام‌های پایانی توافق هستیم و از فرصت دیپلماسی هم در نیویورک استفاده کردیم و آقای رابرت مالی به نیویورک آمد و با واسطه آقای انریکه مورا، آقای باقری و مورا دو نشست برگزار کردند و پیام‌ها بسرعت مبادله شد و اروپا نقش مهمی را ایفا کرد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: اطلاع دارید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا دارد که سه مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران مشاهده شده و رئیس سازمان انرژی اتمی در سفری که اخیراً به وین داشتند با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق رسیدند و به صراحت به سه کشور اروپایی اعلام کردیم که حاضر نیستیم توافقی را مورد تأیید قرار دهیم درحالی که چند پرونده اتهامی بی‌اساس در ایران باز بماند.
وی افزود: امیدوارم در قالب نقشه توافق شده بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی در مسیر فنی به اتهامات پاسخ دهیم و بدون انحراف از سوی آژانس، به سؤالات پاسخ داده می‌شود.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنین با طرف امریکایی توافق کردیم که زندانیان سیاسی را تبادل کنیم و امریکایی‌ها کشور ثالثی را تعیین کردند و ایران در گام نخست و در اقدامی انسانی، یک زندانی را که جرم اصلی او جاسوسی بود و بخشی از دوره زندان خود را در ایران سپری کرده بود، از طریق عمان تبادل کرد.
وزیر امور خارجه در مورد اتفاقات اخیر در کشور افزود:‌ چه از طریق رسانه‌های امریکایی و چه دیگران، تأکید کردم در اتفاقاتی که در ایران رخ داده، عده‌ای به دنبال آشوب و اغتشاش هستند؛ به دبیرکل سازمان ملل متحد گفتم که آقای اوباما نامه‌ای را به رهبر معظم انقلاب نوشتند و چند روز بعد اتفاقاتی در ایران رخ داد و آنها مداخله کردند و بلافاصله بعد از این اتفاقات نامه‌ای نوشت و مداخله کرد.
وی گفت: طرف امریکایی در چند روز گذشته تلاش کرد با پیام‌های دیپلماتیک فرصت توافق را حفظ کند و در برخی جاها هم به دنبال ایجاد آشوب و ترور در ایران بود. امیرعبداللهیان افزود: برخی مداخله‌‌گرایان خارجی تا جایی پیش رفتند که «جیش‌العدل» در جنوب زاهدان برای چند ساعت اقدام تروریستی را رقم زد و این اقدام تروریستی با حمایت مالی یک کشور شناخته شده و چند دستگاه امنیت خارجی صورت گرفت و حرفی از دختر فوت شده نبود و خوشبختانه مردم ایران با بصیرت، مداخله‌گرایان را که دست به آشوب می‌زدند ناامید کردند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ برای رسیدن به توافق خوب و پایدار آمادگی داریم و تلاش‌ها جریان دارد و برای حل نهایی مشکل با آژانس البته از نظر فنی و تبادل زندانیان هم گفت‌و‌گو داریم، اما از امریکا می‌خواهیم دست از رفتار ریاکارانه بردارد.