50 مدیر خبرگزاری بین‌المللی در تهران

گروه فرهنگی / هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) دیروز (دوشنبه) طی مراسمی با سخنان دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و هیون جون کیم، مدیر اجرایی خبرگزاری یونهاپ آغاز به کار کرد.  به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را پشتیبان رسانه‌های مردمی، حق طلب و آزاد اندیش دانست و تأکید کرد: امیدواریم اجلاس تهران سرآغاز دوران جدیدی از فعالیت‌های این مجمع و ایفای نقش فعال‌تر آن در تحولات رسانه‌ای امروز و آینده جهان باشد.
اسماعیلی با ابراز خرسندی از حضور مدیران خبرگزاری‌های عضو اوآنا در این نشست با بیان اینکه جهان توسط رسانه‌ها ساخته، روایت و در اذهان عمومی بازنمایی می‌شود، افزود: در ادوار گذشته از رسانه به عنوان ابزار قدرت یاد می‌شد اما امروز رسانه دیگر ابزار قدرت نیست بلکه عین قدرت است. رسانه قدرتی است که همانند سایراشکال قدرت هم می‌تواند درخدمت عدالت و سعادت برای بشر و هم در خدمت ظلم و بی‌عدالتی باشد. رسانه قدرتی است که هم می‌تواند عامل صلح، همبستگی و همدلی ملت‌ها و هم می‌تواند عامل کینه، دشمنی و تفرقه میان مردم باشد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورهای مستقل جهان قربانی هجوم تروریسم رسانه‌ای قدرت‌های سلطه‌گر هستند، اظهار داشت: این تروریسم رسانه‌ای نه تنها هویت، فرهنگ و استقلال کشورها را هدف قرار داده، بلکه به صورت آشکار به دنبال ترویج خشونت، تفرقه و ناامنی میان ملت‌های مستقل است. رسانه‌هایی که آشکارا خشونت، کینه و دشمنی را ترویج و تبلیغ می‌کنند و بر آتش اختلافات مذهبی و فرقه‌ای می‌دمند، حق ندارند خود را منادی آزادی و عدالت رسانه‌ای معرفی کنند. 
رسانه‌هایی که آشکارا در جایگاه پیاده‌نظام قدرت‌های سلطه‌گر قرار گرفته‌اند، حق ندارند مدعی حق‌طلبی و بشردوستی باشند. اسماعیلی افزود: امروز ملت ایران با داشتن سطح بالای بلوغ سیاسی و سواد رسانه‌ای در میان ملت‌های منطقه و جهان توانسته است در برابر انواع تهاجم‌های رسانه‌ای مقاومت کرده و از هویت، استقلال و آزادی خود دفاع کند. 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد حضور اعضای اوآنا در تهران فرصتی برای بیان و انتقال حقایق جمهوری اسلامی ایران به مردم منطقه و جهان باشد. اسماعیلی همچنین در پایان این اجلاس در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه از رسانه‌های معاند فارسی زبان در مجامع بین‌المللی شکایت می‌کنیم تصریح کرد:اجلاس اوآنا می‌تواند جریان‌سازی یکسویه امپراتوری رسانه‌ای غرب را متوقف کند. 
او افزود: به منظور پیگرد قانونی رسانه‌های معاند فارسی زبان، بزودی از طریق وزارت امور خارجه و نهادهای ذیربط، شکایتی علیه این رسانه‌ها در مراجع حقوقی بین‌المللی مطرح خواهد شد. اسماعیلی با بیان اینکه برگزاری اجلاس اوآنا در تهران چند پیام مهم برای جهانیان دارد، افزود: نکته اول آن است که بر خلاف برخی فضاسازی‌ها، در کشور آرامش بالایی وجود دارد و در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت می‌کند و پیام دیگر آن حضور فعال و مشارکت مردم در همه شئون کشور است. 
او ادامه داد: اجلاس تهران به دنبال آن است که در مقابل همه نظام‌های تروریسم رسانه‌ای که تلاش می‌کنند واقعیت‌های ایران اسلامی را آنگونه که هست منتقل نکنند و بالاتر از آن حتی دروغ و تحریف را به جای بیان واقعیت منعکس می‌کنند، بازنمایی درستی از واقعیت‌های امروز کشور ارائه دهد. وی با بیان اینکه امروز تهدیدات رسانه‌ای منحصر به ایران نیست و می‌تواند هر ملت مستقل و آزادی را در هر گوشه‌ای از دنیا در معرض تهدید قرار دهد، افزود: تروریسم رسانه‌ای که امروز دولت استکباری امریکا به صورت آشکار دنبال می‌کند، به دلیل آن است که آنها نتوانستند از طریق جنگ نظامی، فرهنگی و اقتصادی به نتیجه برسند و می‌خواهند با تحریف رسانه‌ای به اهداف خود برسند. 
رسانه‌ها، منبع رسانه‌ای مستقل برای مردم دنیا
علی نادری مدیر عامل ایرنا در افتتاحیه اجلاس اوآنا در تهران هم تأکید کرد، اتحاد رسانه‌های مستقل می‌تواند روایتگر مظلومیت کشورها در برابر تحریم‌های ظالمانه باشد. مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد اتحاد قوی، با جریان یکسویه رسانه‌ای که در جهان مشغول فعالیت هستند رقابت کنند و در واقع به منبع رسانه‌ای مستقل برای مردم دنیا تبدیل شوند. 
او با اشاره به نوع بازنمایی رسانه‌‌ها از تحولات ایران، گفت: در چند هفته اخیر فضای رسانه‌ای دنیا تلاش کرد چهره متفاوتی از ایران نمایش دهد که از این رو حضور مدیران و مسئولان رسانه‌های خبری در تهران بسیار مهم است چراکه می‌توانند از نزدیک نظاره گر پیشرفت‌ها و شرایط حاکم بر ایران باشند. هیون جین کیم معاون مدیر عامل خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی هجدهمین اجلاس اوآنا تأکید کرد، اوآنا می‌تواند فرصت خوبی برای تبادل همکاری‌ها بین رسانه‌ها باشد. هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا رخداد بسیار مهمی برای این سازمان است و می‌توانیم در مورد چالش‌های مهم بحث کنیم. اعضا می‌توانند فرصت‌های جدید را مطرح کرده و هر عضو فرصت دارد که تجریبات خودش را مطرح کند.