صدای نسل جــــوان شنیده شود

آرمان ملي – ياسمين طالقاني: اعتراضات اخير در کشور به نام زنان آغاز شد؛ اعتراضاتي که برخي آن را ناشي از بي‌توجهي به زنان در جامعه دانستند و برخي هم به نام زنان از اين اعتراضات سوءاستفاده کردند. از سوي ديگر در اين اعتراضات همگان شاهد تغيير مطالبات نسلي بودند يعني آنچه دهه هشتادي‌ها مطرح مي‌کردند براي دهه‌هاي گذشته غريبه بود. در راستاي بررسي آنچه گذشت اعظم حاجي اسماعيلي، دبيرکل جامعه زينب (س) به سوالات «آرمان ملي» پاسخ گفت که در ادامه مي‌خوانيد.
در اعتراضات اخير آنچه بيش از هميشه نمايان بود، به حقوق زنان مربوط مي‌شد. تا چه اندازه باور داريد زنان در کشور ما از حقوق خود محروم هستند؟
متأسفانه پس از گذشت 43 سال از عمر جمهوري اسلامي و درحالي که همواره امامين انقلاب به مسائل زنان توجه ويژه داشته و توصيه‌هايي کرده و زنان در تمام اين سال‌ها در پيروزي انقلاب، و حفظ نظام پيشگام و جلودار بوده‌ و نقش‌آفريني کرده‌اند، اما همچنان نابرابري‌هايي ديده و احساس مي‌شود تا جايي که چند سالي است از فرستاده شدن لايحه منع خشونت عليه زنان به مجلس مي‌گذرد اما همچنان در اولويت نبوده و تکليف آن مشخص نيست مسلما تصويب و اجراي اين لايحه بسيار ضروري بوده و مي‌تواند همزمان با فرهنگ‌سازي و ايجاد زمينه اجراي آن اين لايحه را موثر و لازم دانست از آنجا که جمهوري اسلامي ايران بر مبناي دين اسلام مناسبات سازي مي‌شود (مقدمه قانون اساسي)، مسائل زنان کشور تابع متغير‌هاي ديني بوده و هرگونه اصلاح و تغيير اعم از مسائل اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي و حقوقي زنان جامعه متاثر از متغير ديني است لذا نهاد ديني و نهاد روحانيت لازم است با فقه پويا نگاه نو به مسائل زنان داشته و موضوعات و احکام مربوط به زنان مورد بازنگري قرار گيرد. 
در اعتراضات اخير تغيير مطالبات نسلي مشهود بود. چطور اين تغيير بايد مديريت شود که آسيب‌زا نباشد؟


در ابتداي پاسخ به اين سوال به حديثي از امام علي (ع) استناد مي‌کنم. حضرت مي‌فرمايند : *لا تدبوا اولادکم باخلاقکم فانهم خلقوا بزمان غير زمانکم يعني ادب نکنيد فرزندان خود را براي زماني غير از زمان خودشان. يعني فرزندان خود را براي زمانه خودشان تربيت کنيد. حال آنکه جامعه امروز ما که بيش از چهار دهه را پشت‌سر گذاشته و در اين چهل و اندي سال نسل دهه هشتادي‌ها را در جامعه داريم که غالب معترضان را تشکيل مي‌دهند و لازم است خواسته‌ها و نظراتشان مورد توجه قرار گرفته و مديريت شود، همچنان شاهد حضور نسل اول و دوم و سوم انقلاب هستيم که براي نسل جديد تصميم‌گيرنده بوده و امور کشور را در اختيار دارند مسلماً اين شکاف نسلي بحران‌زاست و براي حل آن راهي جز گفت‌وگو و بازنگري قوانين و به روز رساني تصميمات و سپردن امور به نسل‌هاي جوان نداريم. ابتدا لازم است پدر خوانده‌ها بازنشسته شوند. از حديث مذکور اين گونه برداشت مي‌شود که با تغييرات زمانه نمي‌توان آنچه را که 4 دهه قبل و مناسب بوده را به نسل‌هاي بعدي تحميل کرد. فقط با گفت‌وگو و شنيدن صداي نسل جوان مي‌توان اين بحران را مديريت کرده و کشور و نظام جمهوري اسلامي را از توطئه اجانب و دشمنان حفظ کرد.
فعاليت گسترده گشت ارشاد را چه اندازه ضروري مي‌دانيد و چرا با فعاليت‌هاي اين گشت در سال‌هاي اخير کماکان با بدحجابي مواجه هستيم؟
آنچه که مسلم است گشت ارشاد عملکرد مثبتي نداشته است و اين سوال به وجود مي‌آيد که آيا بقيه قوانين هم نهادي را در کنار خود جهت اجراي آن دارند و چرا فقط براي قانون حجاب اسلامي نهاد گشت ارشاد را به وجود آورده‌اند؟ با وجود اينهمه نهاد فرهنگي با بودجه‌هاي کلان، گشت ارشاد با چه هدفي تشکيل شده؟ آيا ارشاد با ابزار سخت امکان پذير است و با توجه به نداشتن پشتوانه قانوني، چگونه مي‌تواند مکمل اجراي قانون باشد؟ بنابراين با توجه به ايجاد نارضايتي و آسيب به برخي زنان، بهتر است غير فعال شده و قانون حجاب نيز مورد بازنگري قرار گيرد. اگر صدا‌ها به موقع شنيده شود تبديل به فرياد و سپس خشونت نخواهد شد. متوليان امور فرهنگي و اجتماعي لازم است فضايي براي شنيده شدن صداي همه اقشار جامعه بالاخص جوانان و زنان را به وجود آورند تا ديگر شاهد اين وضعيت نگران کننده نباشيم.
چندي قبل رئيس‌جمهور به انتقاد از مسئولاني پرداختند که فرزندانشان در خارج کشور هستند. نظر شما چيست؟ آيا درست است در شرايطي که شرايط اقتصادي خوبي در کشور وجود ندارد، مسئولان به فکر راحتي فرزندان خودشان باشند؟ 
سخن بدون پشتوانه مثل چک بي‌محل است. وقتي جوانان اين مرز و بوم و نخبگان ما از شرايط برابر با فرزندان مسئولان برخوردار نيستند اميد و اعتمادشان کمرنگ مي‌شود. دولتمردان لازم است براي کسب اعتماد مردم عملگرا بوده و از وعده‌هاي بدون پشتوانه پرهيز کنند. لازم است بدون هرگونه ملاحظه‌اي فرزندان مسئولان، به جامعه‌اي که مسئولان با تصميماتشان به‌وجود آوردند، بازگردند و در شرايط برابر با همه فرزندان اين آب و خاک تحصيل‌کرده، ازدواج کنند، فرزندآوري داشته باشند و کسب درآمد و زندگي کنند.
چرا تشکل‌هاي زنانه مانند جامعه زينب با معاونت زنان رئيس‌جمهور جلساتي را برگزار نمي‌کند تا به ارائه راهکار براي حل مشکلات زنان پرداخته شود؟
جامعه زينب (س) يکبار به دعوت معاونت امور زنان رياست‌جمهوري، جلسه‌اي با خانم خزعلي داشته و پيشنهاداتي ارائه داده و اعلام آمادگي جهت همکاري و ياري آن مجموعه داده‌ايم، اما با توجه به اينکه اراده‌اي جهت حل مسائل زنان وجود ندارد جلسات ادامه پيدا نکرده و ارتباط بين معاون رئيس‌جمهور در امور زنان، نمايندگان زن مجلس و احزاب زنان هرگز شکل نگرفته است.  به فرمايش مقام معظم رهبري ؛ جهت حل مسائل زنان نياز به يک مرکز فرا قوه‌اي داريم و شکل‌گيري اين مرکز با حضور نمايندگان زنان سه قوه و احزاب زنان امکان پذير است. يکي از پيشنهادات از جانب ما که در آن جلسه به خانم خزعلي ارائه شد، همت و اراده جهت تشکيل اين مرکز بود در پي اعتراضات اخير با تصميم صدا و سيما برنامه‌اي با عنوان شيوه و مناظره بين افراد صورت گرفته که ديرهنگام اما قابل تقدير است. اما نکته اين است که متأسفانه حتي در اين برنامه هم که پيرو حوادث و اعتراضات اخير بوده و مربوط به زنان است، جاي زنان صاحب انديشه، دغدغه‌مند و داراي معلومات و مطالعه در حوزه زنان و از همه مهم‌تر احزاب زنان در اين برنامه خالي است. حضور زنان انديشمند، مردمي‌ و با نگاه فراجناحي به مسائل زنان مي‌تواند مرهمي بر زخم‌هاي به وجود آمده باشد و گام مثبتي برداشته شود.