روس‌ها باید در ارتباط با استفاده از پهپاد توضیح دهند نه تهران

آرمان ملي: اروپا در حال پيچيده‌تر کردن معادلات خود با تهران است. فرمان اين اقدام نيز در دستان ايالات متحده آمريکاست. آمريکا همان طور که خود را طرف برخورد با روسيه قرار نداد و اروپايي‌ها را در برابر آنها نشاند، در ارتباط با مشارکت ايران در جنگ روسيه عليه اوکراين نيز در کنجي نشسته و فرمان تحريم تهران را به دست فرانسه، انگلستان و آلمان داده است. اروپايي‌ها بعد از مطرح شدن اتهام حضور پهپادي ايران در جنگ اوکراين و روسيه درصدد هستند آن را به مثابه نقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت دانسته و از اين منظر قصد دارند اين مورد را بهانه‌اي قرار دهند تا ايران به نقض اين قطعنامه متهم شده و مکانيزم ماشه عليه تهران فعال شود. ازسوي ديگر البته آمريکايي‌ها در پس ظاهر تکذيبگر خود براي تهران در ارتباط با لزوم گفت وگوهاي هسته‌اي، به مقامات ايران پيغام فرستاده‌اند که به دنبال مذاکره براي احياي برجام هستند. «آرمان ملي» در ارتباط با مسائل پيش آمده در رابطه با پهپادهاي ايراني با حسن هاني‌زاده، کارشناس روابط بين‌الملل به گفت‌و‌گو پرداخته که در ادامه مي‌خوانيد.
اروپايي‌ها در روزهاي اخير سر ناسازگاري با تهران گذاشته‌اند و به بهانه حضور پهپادي تهران در جنگ روسيه و اوکراين تحريم‌هايي را عليه مقامات ايراني و برخي نهادها وضع کرده‌اند؛ اروپا از اعمال اين سياست به دنبال چيست؟
غربي‌ها در پياده‌سازي برنامه‌هاي خود در ايران با شکست مواجه شده‌اند و مردم ايران به درستي اين مورد را تشخيص دادند. اکنون ايران از يک مرحله حساس خارج شده است. از سوي ديگر اروپايي‌ها مسائل ديگري را هم عليه ايران در نظر دارند. از جمله پهپادهايي که مدعي هستند که ايران در اختيار روس‌ها قرار داده و مسکو نيز از آنها در جنگ اوکراين استفاده کرده است. ايران و روسيه سال‌هاست همکاري‌هاي نظامي و امنيتي در منطقه داشته و دارند و اوج اين همکاري در بحران سوريه صورت گرفت. همکاري ايران و روسيه در سوريه موجب شد سوريه از بحراني پيچيده خارج شود. اين همکاري از 12 سال گذشته بين ايران و روسيه آغاز شده و هر دو کشور همکاري‌هاي زيادي در زمينه‌هاي امنيتي و نظامي دارند. در طول سال‌هاي گذشته اين همکاري‌ها در حوزه تبادلات نظامي آغاز شده و از سوي ديگر ايران نيز در اين سال‌ها در حوزه توليد پهپاد به نقطه قابل اتکا رسيده است. به گونه‌اي که پهپادهاي رادارگريز ايران به شدت موجب وحشت غربي‌ها شده است. از اين منظر به بهانه اوکراين جريان سازي‌ها عليه ايران آغاز شد. اين موارد نشان مي‌دهد ايران از قدرت بازدارنده بالايي برخوردار است و روسيه که قدرت برتر نظامي در جهان است مي‌توانسته از ايران پهپاد هم بخرد. همچنان که ايران از روسيه سامانه اس 300 را خريداري کرده است. از اين منظر اروپايي‌ها اين مورد را بهانه کرده تا به تهران فشار آورند. اگر ايران پهپادي به روسيه داده حتما شرط کرده که روسيه عليه کشورهاي همسايه خود از اين پهپادها استفاده نکند که تصميمي اخلاقي است. اگر هم روسيه از تجهيزات ايراني که در گذشته از ايران خريداري کرده در جنگ با اوکراين استفاده کرده ، مسئوليت اين استفاده نه با تهران بلکه با روسيه است.
مگر صادر کردن تجهيزات از سوي ايران جرم است که غربي‌ها درصدد هستند به اين بهانه عليه تهران فشارهاي بيشتري وارد کنند؟


در طول سال‌هاي گذشته و در جنگ چند ساله عربستان عليه يمن آمريکايي‌ها حداقل 80 ميليارد دلار انواع سلاح پيشرفته در اختيار عربستان قرار داده است و عربستان مستقيما زن و بچه‌هاي يمني را مورد اصابت قرار داد اما مشاهده کرديم که هيچ نهادي حاضر به تحريم عربستان نشد و اين مورد سياست دوگانه‌اي است که غربي‌ها اعمال مي‌کنند. آنها که مدعي هستند ايران قطعنامه 2231 را نقض کرده بايد در ارتباط با فروش تسليحات به عربستان عليه يمن پاسخ دهند. غربي‌ها در نهايت با مطرح کردن نقض قطعنامه 2231 به سمت وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران حرکت خواهند کرد و با مطرح کردن اين مورد به هدف ديگري هم نخواهند رسيد. اين در حالي است که ايران هيچ‌گاه قطعنامه 2231 را نقض نکرده است.
آيا ممکن است آنها در پس هياهوي پهپادي در اوکراين سياست ديگري را در ارتباط با تجهيزات نظامي تهران در نظر داشته باشند؟
در طول سال‌هاي گذشته آمريکا گنبد آهني را به تل‌آويو و پاتريوت را به عربستان تحويل داده است اما هر دوي اين سيستم‌هاي تدافعي؛ آسيب پذير جلوه کرده‌اند و موشک‌هاي حماس و جهاد اسلامي و انصار ا... توسط اين سامانه‌ها قابل رصد نيست. از اين منظر جايگاه فروش سلاح آمريکايي‌ها زير سوال رفته است. به ويژه اينکه پهپادهاي رادار گريز ايران داراي ويژگي‌هايي است که رادارهاي آمريکايي توان رصد آن را ندارند. به همين علت آنها درصدد هستند عملا عليه سامانه‌هاي ايراني تبليغات سوء کنند تا جايگزين سلاح‌هاي آنها قرار نگيرد. درحال حاضر 22 کشور در جهان درخواست خريد پهپادهاي ايران را دارند و اين مورد مطلوب آمريکا نيست. از اين منظر به دنبال جريان سازي عليه ايران هستند تا ايران نتواند محصولات خود را به جهان عرضه کند. البته استراتژي تهران اين است که به نقطه قابل قبولي به لحاظ نظامي دست يابد و هيچ کشوري هم نمي‌تواند جلوي ايران را بگيرد.