بسیج، بازوی اجرایی امر به معروف و نهی از منکر

آرمان ملی: روز گذشته خبر رسید تفاهمنامه سه‌جانبه قوه قضائیه، سازمان بسیج و ستاد امر به معروف امضا شده است. در اجرای دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر هم افزایی، مشارکت و تعامل نزدیک‌تر در تحقق اهداف فریضه امر به معروف و نهی از منکر به امضای آیت‌ا... صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، سردار غلامرضا سلیمانی، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و دکتر اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه رسید. برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه ضابطان امر به معروف و نهی از منکر، نیازسنجی و تهیه متون آموزشی مورد نیاز، سطح بندی دوره‌های آموزشی، شناسایی و سازماندهی آموزشی ضابطان، صدور گواهی‌های آموزشی، انجام ارزیابی‌های آموزشی، سازماندهی و اعزام اساتید، صدور کارت ویژه ضابطان امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل بانک اطلاعات، از محورهای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه است که این مفاد براساس قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر در تفاهم‌نامه بیان شده است.
  متولیان چه گفتند؟
در مراسم امضای تفاهمنامه رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بسیج مستضعفین را بازوی اجرایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: این تفاهم‌نامه با هدف انجام کار جمعی منعقد شد چرا که کار جمعی با آسیب کمتر و نتیجه بهتری انجام می‌شود. آیت‌ا... صدیقی آموزش آمران به معروف و ناهیان از منکر برای احیای این دو فریضه الهی را نص قانون دانست و بیان داشت: امروز دشمن از امر به معروف و نهی از منکر هراس دارد، به همین دلیل رسانه‌های بیگانه عملکرد ستاد امر به معروف را مورد هجمه قرار می‌دهند. سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم آمادگی این سازمان را برای اجرای هر چه بهتر این تفاهم‌نامه اعلام کرد و یادآور شد: نگاه ما به این تفاهم‌نامه مثبت بوده و برای اجرایی شدن آن از تمام ظرفیت‌های بسیج بهره خواهیم برد و افتخار بسیجیان این است که ضابطان امر به معروف و نهی از منکر باشند.  در بحث پیشگیری به دنبال کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه هستیم و بدین منظور طرح «هر مسجد یک حقوقدان» را نیز به دستگاه قضا پیشنهاد داده‌ایم. سردار سلیمانی یکی از وظایف مهم بسیج را ساماندهی حرکت‌های مردمی دانست و خاطرنشان کرد: نهضت کمک‌های مؤمنانه با محوریت بسیج راه‌اندازی شد که الحمدلله با استقبال مردم همراه بود و اکنون این کار به صورت مردمی در جریان است. اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز آمادگی دستگاه عدلیه را برای حمایت از ضابطان اعلام کرد. جهانگیر با بیان اینکه باید به سمت اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه حرکت کنیم، ابراز داشت: قوه قضائیه از ظرفیت‌های خود برای کمک به اهداف ستاد امر به معروف که اهداف نظام است، استفاده خواهد کرد.
  چرا تصمیم جدید لازم بود؟
به نظر می‌رسد اتفاقات اخیر در امضای این تفاهمنامه بی‌تاثیرنبوده است. پس از این اتفاق بود که صاحبنظران زیادی بر لزوم آموزش آمران به معروف و ناهیان از منکر تاکید کردند و معتقد بودند نیروهای آموزش دیده سبب پذیرش بیشتر جامعه خواهد شد. 16 تیر سالجاری بود که محسن پیرهادی، نماینده اصولگرای مردم تهران در نامه‌ای سرگشاده به سردارسرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شیوه اجرای طرح عفاف و حجاب رسیدگی به مواردی که حقی از زنان تضییع شده هرچند محدود و معدود را خواستار شد. در این نامه آمده بود: «همان‌طور که مستحضرید، رهبر معظم انقلاب در سفری که در سال 91 به خراسان شمالی داشتند فرمودند: «بعضی از همین‌هایی که استقبال امروز آمده بودند خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند خانم بدحجاب حالا چکار کنیم ردش کنیم؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه دل متعلق به این جبهه است او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم. نقص او ظاهر است و نقص‌های حقیر باطن است و نمی‌بینند. ما هم یک نقص داریم و او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید، البته انسان نهی از منکر هم می‌کند اما نهی از منکر با زبان خوش نه با ایجاد نفرت.» تاکید و توصیه رهبرمعظم انقلاب بر مدارا و نهی ایشان از نفرت پراکنی در بخشی از جامعه، موید اهمیت سبک و روش اجرای قانون عفاف و حجاب است و تکلیف را برهمگان و به ویژه نیروی محترم انتظامی به عنوان ضابط اجرای آن آشکار می‌کند.» در بخش دیگر این نامه گلایه شده است: «متأسفانه آنطورکه در مواردی محل گلایه برخی خانواده‌ها و شماری از زنان قرارگرفته است. برخوردهای مختلف و سلیقه‌ای با پوشش زنان از سوی برخی ضابطان، هدایت آنها به ون‌های گشت ارشاد، استفاده از ادبیات نامناسب، تحقیر و برخورد نامناسب برخی از ماموران زن در محل بازداشتگاه و بعضا برخورد با زنان بازداشت شده از قبیل هُل دادن از جمله موارد یاد شده است. موارد این چنینی نه در‌شان زنان ایران اسلامی است و نه زیبنده مجریان طرح حجاب و عفاف که خود عنوان طرح، گواه چرایی و چگونگی اجرای آن است.» رفتارهای آموزش ندیده آمران به معروف و ناهیان از منکر حتی سبب اعتراض شخصیت‌های شناخته شده شد چنانکه آیت‌ا... سیدحسن خمینی در صفحه اینستاگرامی خود با انتشار تصویری از نحوه برخورد خودرو گشت ارشاد با یک مادر نوشت: «این کار هرچه باشد ارشاد نیست، عاقلانه نیست.» پیش از همه این موارد و در سال 89 که هنوز خبری از اتفاقات اخیر نبود، آیت‌ا... هاشم‌زاده هریسی، نماينده مردم آذربايجان‌شرقي در خبرگان رهبري، موفقيت برنامه‌هاي گشت ارشاد را در گرو آموزش صحيح ماموران و ضابطان قضايي دانست و گفت: «در عين حال كه آموزش مي‌دهند كنترل هم بايد بكنند و كاملا نظارت و مراقبت كنند.»