دولت باید اقتصاد مردم را در راس امور قرار دهد

آرمان ملی: کاهش شکاف بین دولت و ملت امری ضروری و الزامی است. ازجمله اینکه دولت همان طور که اعلام کرده است درکنار سایر قوا، زمینه‌های شنیدن صدای مردم و درخواست‌های منطقی شهروندان را فراهم کند. در این صورت دولت‌ می‌تواند با شهروندان بر سر حل مشکلاتی که ظرفیت رفع آن وجود دارد؛ تفاهم کند.  از این طریق دولت و مردم به هم نزدیک شده و نوعی یگانگی درجامعه به وجود می‌آید. «آرمان ملی» در ارتباط با کاهش شکاف دولت و مردم و ریشه مشکلات اخیر با کمال‌الدین پیرموذن به گفت‌وگو پرداخته است. پیرموذن اعتقاد دارد «منتقدین دولت قبل دائما وضع بد اقتصادی را دستمایه نقد دولت روحانی قرار می‌دادند اما سوال این است که آیا همان منتقدان که وضعیت بد اقتصادی را علت ناکامی دولت روحانی می‌دانستند حاضرند در ارتباط با شرایط فعلی به مردم پاسخ دهند؟»
  ریشه چالش‌های امروز در جامعه را چه می‌دانید؟ آیا صرف اینکه دولت از تجربه کافی برخوردار نیست را می‌توان علت وضعیت موجود دانست؟
 ضرب‌المثلی در ادبیات فارسی وجود دارد مبنی بر اینکه خورشت قرمه سبزی را نه با (ق) می‌نویسند نه با (غ) پختن خورشت قرمه‌سبزی نیاز به گوشت، لوبیا و سبزی سرخ‌کرده دارد. ریشه مشکلات فعلی جامعه البته معترضان نه اغتشاشگران را باید در مشکلات اقتصادی دانست. زمانی که مردم با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند نباید توقع داشت که وعده‌های مسئولان محترم را در ارتباط با آینده باورکنند. مردم اعتقاد دارند تا زمانی که وضعیت ایران در زمینه برجام و روابط اقتصادی بین‌المللی بهبود نیابد وعده دادن در ارتباط با آینده‌ای بهتر تنها یک وعده صرف است و تحقق آن چندان هم امکان‌پذیر نیست. ریشه بسیاری از مشکلات جامعه را باید در مشکلات اقتصادی و در درجه بعد در فقدان تدبیر برای اداره جامعه از سوی مدیران دانست. زیرا اگر مردم امید داشتند که مشکلات آنها از جمله مشکلات اقتصادی به صورت ریشه‌ای حل می‌شود حتما بر تحمل خود می‌افزایند. همان طور که بسیاری از مردم هنوز هم امید به بهبود شرایط دارند  .
  دولت محترم چگونه باید در مسیر حل مشکلات جامعه که عموما اقتصادی است حرکت کند؟


امروز جامعه ایران به علت چالش‌هایی مانند تحریم با پدیده فقر اقتصادی روبه‌رو شده است. از این منظر باید به تولید سرمایه و ثروت ملی توجه شود. از سوی دیگر دولت نباید فقط به برنامه‌های خود اتکا کند. برای نمونه اگر دولت در برنامه حذف ارز ترجیحی با سایر اقتصاددانان گفت‌وگو می‌کرد آنها به دولت پیشنهاد می‌دادند که در فرصتی دیگر این اقدام را عملیاتی کند. از این منظر توجه دولت به نقد کارشناسانی خارج از دایره کارشناسان خود می‌تواند دولت را در بهبود شرایط اقتصادی کشور یاری دهد. ضمن اینکه رئیس دولت باید در برخی برنامه‌های فرهنگی که با روی کار آمدن این دولت اجرایی شده تجدید نظر کرده و از سوی دیگر باید بر روی ایجاد ظرفیت برای بهبود تولید برنامه‌ریزی شود. تعداد زیادی از بیکاران در جامعه وجود دارد که با تمرکز دولت بر بخش تولید می‌توان از تعداد آنها کاست.  ازسوی دیگر دولت باید تورم را کنترل کند. در این معنا که از میزان رشد نقدینگی بکاهد. زیرا تورم مستمر در معنای فقیر شدن جامعه است.
  رئیس دولت شعارهایی هنگام انتخابات در عرصه‌های مختلف اقتصادی بیان کرد تا چه میزان عدم تحقق آن شعارها موجب دلسردی جامعه شده است؟
 دولت صراحتا در ارتباط با کاهش حجم نقدینگی، تورم و افزایش سوددهی بورس وعده داد. تمامی نامزدهای حاضر در مناظره‌های انتخابات گذشته در مساله اقتصادی به دولت قبل هجمه وارد می‌کردند اما اکنون شرایط چگونه است؟ قیمت‌ها چند برابر شده ضمن اینکه آینده برخی بازارها مانند بازار بورس نیز نه تنها روشن نیست بلکه شاخص بورس در مقایسه با گذشته کاهش یافته است. دولت وعده داد که سالانه یک میلیون مسکن خواهد ساخت آیا 400 هزار واحد مسکن در طول یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت ساخته شده که مردم نسبت به آینده امیدوارتر باشند؟ منتقدین دولت قبل دائما وضع بد اقتصادی را دستمایه نقد دولت روحانی قرار می‌دادند اما سوال این است که آیا همان منتقدان که وضعیت بداقتصادی را علت ناکامی دولت روحانی می‌دانستند حاضرند در ارتباط با شرایط فعلی به مردم پاسخ دهند؟ دولت باید اقتصاد مردم را در راس امور قرار دهند. بدون به فرجام رساندن برجام بعید است که شرایط اقتصادی بهبود یابد. از این منظر امید به دولت در بهبود شرایط از دیدگاه برخی از مردم و حتی رأی دهندگان کاهش یافته و باعث شده در بخشی از جامعه سر صداهایی شده که متأسفانه دشمنان قسم خورده نظام و ایران و ایرانی نیز از این موقعیت سوء‌استفاده می‌کنند تا به مردم ایران و نظام اسلامی صدمه بزنند.