گفت‌وگوی معطوف به حل مشکل

آرمان ملی-  حمید شجاعی: بسیاری معتقدند که شرایط فعلی جامعه که بعضا با نارضایتی‌هایی هم همراه می‌شود علل و عوامل مختلفی دارد که قدر مسلم دلایل داخلی و خارجی پر رنگی را می‌توان در آن مشاهده کرد. این در حالی است که به قرائت عده‌ای از کارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه داخلی برخی اقدامات، عملکردها و رویکردها باعث ایجاد بروز نارضایتی‌ها در جامعه شده است. نگاهی به وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه و رشد قیمت‌ها به ویژه در مایحتاج ضروری مردم باعث شده تا برخی ریشه‌های نارضایتی اقتصادی را نیز به جهت عملکرد اقتصادی دولت در اتفاقات اخیر در نظر بگیرند. چه اینکه برخی نمایندگان مجلس نیز از دلایل استیضاح وزیر صمت را عدم مدیریت بر قیمت کالاها و بازارهای سرمایه عنوان کرده‌اند. لذا اگر نگوییم که مسائل اقتصادی اصلی‌ترین دلیل اعتراض مردم است اما قطعا معیشت مردم یکی از عوامل تاثیرگذار به حساب می‌آید. هر چند که اگر نیک بنگریم در سایر حوزه‌ها نیز اگر عملکرد درست‌تر و دقیقی انجام می‌شد شاید امروز با این دست نارضایتی‌ها مواجه نبودیم. از همین‌رو است که برخی معتقدند اگر دولت بتواند  عملکردهای مثبت و موثری مثل احیای برجام و انجام توافق انجام دهد که تأثیر ملموس آن در جامعه احساس شود؛ شاید بتوان گفت که بخشی از این اعتراضات فروکش خواهد کرد. چرا که اساسا وقتی جامعه در حوزه‌های مختلف با رضایتمندی نسبی مواجه باشد اساسا شرایطی برای بروز نارضایتی به وجود نخواهد آمد. بی‌شک اگر رضایتمندی داخلی برقرار باشد دشمن خارجی نیز نخواهد توانست به جامعه رخنه کند و از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید نماید.  لذا امروز هم اگر صحبت از گفت‌و‌گو در جامعه به میان می‌آید باید به این مساله مهم توجه کرد که ابتدا باید طرف مقابل و مطالباتش را به رسمیت شناخت. قطعا اگر عملکرد دولت در برخی حوزه‌ها چشمگیر و مطلوب بود برخی از دولت پیشین یاد نمی‌کردند. به نظر می‌رسد که دولت برای حل مسائل جامعه‌، ایجاد گفت‌و‌گوی موثر و منتج به نتیجه باید اقداماتی عملی و به دور از شعار در جهت حل مشکلات و مطالبات جامعه انجام دهد تا در کوتاه‌مدت و میان مدت مشخص شود عملکرد دولت چه میزان در رضایت عمومی تاثیر داشته و چقدر توانسته با عملکردها آرامش را در جامعه برقرار کند.
  نباید همه چیز را به عملکرد ضعیف دولت مرتبط کنیم
یک چهره سیاسی در خصوص شرایط اخیر اظهار داشت: نکته‌ای مهم است و باید بدان توجه شود اینکه مساله ایران فقط مسائل داخلی نیست که بگوییم بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است بلکه ریشه اصلی این قضیه در دشمنی آمریکا و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی است. البته برخی مسائل وجود دارد که در ذهن جامعه و دانشجویان ایجاد پرسش‌می‌کند که نیاز به تبادل و پاسخگویی دارد. محمد هاشمی به«آرمان ملی» گفت: در این سطح گفت‌و‌گو مفید است. مثلا اگر دانشجویان یا نخبگان مشکلاتی دارند می‌توانند مسائل خود را مطرح کنند و گفت‌وگو صورت گیرد. البته عمدتا یک طرف گفت‌و‌گو یک تشکل، صنف یا حزب و طرف دیگر دولت، مجلس یاقوه قضائیه است. وی در خصوص عملکرد دولت و تاثیر آن در برخی نارضایتی‌های مردم بیان کرد: عملکرد دولت مخصوصا در مسائل اقتصادی ممکن است تاثیر داشته باشد اما ریشه نارضایتی‌ها در خارج از کشور است. هر چند که وضع معیشتی مردم هم اگر خوب باشد تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند اما نباید همه چیز را به عملکرد دولت آقای رئیسی مرتبط کنیم.  عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گفت‌و‌گو اگر می‌خواهد ثمربخش باشد بیشتر باید سمت و سوی ملی باشد و در صدا وسیما برگزار شود که مردم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. صداو سیما باید وارد شود و مناظره و میزگرد بگذارد. کما اینکه اوایل انقلاب نیز ما میزگرد داشتیم و شهید بهشتی با آقای کیانوری به مناظره می‌پرداخت. اگر صحبت‌ها در این سطح در صداو سیما باشد و افرادی با فکر، طرح و برنامه حاضر شوند و مسائل‌شان مطرح شود بهتر بتوان شرایط گفت‌و‌گو را ایجاد کرد و به پیش برد. هاشمی تصریح کرد: اما وقتی تصمیمی گرفته شد باید اجرایی شود. ممکن است که انتقاداتی وجود داشته باشد که تصمیمات خوبی گرفته می‌شود اما اجرا ضعیف است. تصمیمی که در گفت‌و‌گو یا مناظره گرفته می‌شود باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد که گفت‌و‌گو صرفا حرف نباشد بلکه مشکل و معضلی در جامعه را حل کند.
  دولت خودش افکارسنجی انجام دهد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تفاوت ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی و ریاست‌جمهوری حسن روحانی گفت: آقای رئیسی روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان امسال 24 فعال سیاسی اعم از 6 اصلاح‌طلب و 18 اصولگرا را به دفتر کارش دعوت کرد و نقطه نظرات آنها را درباره موضوعات گرفت. خانم راکعی در آن نشست به آقای رئیسی گفت: «شما با نوع مدیریت چند ماه اخیرتان کاری کردید که مردم آرزوی دولت قبل را دارند»، آقای رئیس‌جمهور زمانی که پاسخ صحبت‌های سیاسیون را می‌داد، به این جمله خانم راکعی پاسخ نگفت ولی وقتی همه برای گرفتن عکس دسته‌جمعی آماده می‌شدند، آقای رئیسی رو کرد به طرف خانم راکعی و گفت «مردم آرزوی هر دولتی را کنند، آرزوی دولت قبل را نخواهند کرد.» محمدرضا خباز اظهار داشت: اخیرا به میدان تره‌بار برای خرید رفته بودم، فردی در صف پشت‌سر من ایستاده بود و شروع به درد دل کرد و گفت «صد رحمت به دولت قبلی.» البته این روایت شاید به درد تصمیم‌گیری نخورد ولی جا دارد این دولت خودش افکارسنجی انجام دهد. این اقدام هزینه زیادی هم ندارد.