سیاست‌ورزی عفت مرعشی در 87 سالگی

آرمان ملي : با زندان غريبه نيست، سال‌ها همسرش در زندان بود چنانکه خودش هم مي‌گويد:« از ابتداي ازدواج زندان و بعد از انقلاب، ماندن ايشان در مجلس و جبهه رفتن‌هاي زياد.» عفت مرعشي همسر آيت‌ا... هاشمي را نمي‌توان تنها در قالب همسر يک مقام عالي‌رتبه کشور معنا کرد، چراکه نقش زيادي در تحولات کشور ايفا کرده است. او سختي‌هاي زيادي تحمل کرد اما هيچگاه گلايه نکرد و پيش از اين گفته بود: « تا يادم هست هميشه با سختي مواجه بوديم که البته در آن شيريني‌هايي نيز ديده مي‌شد، چه قبل و چه بعد از انقلاب، روزهايي که آقاي هاشمي را دستگير مي‌کردند و من تا چند هفته خبر نداشتم، او را به کجا برده‌اند، بايد در به در به دنبال ايشان مي‌گشتم و مورد شماتت ديگران هم قرار مي‌گرفتم، هفت بار اين وقايع و دستگيري‌هاي ايشان تکرار شده بود، بايد زندگي بدون ايشان و با سه بچه در ابتدا و سپس پنج بچه در دوره آخر را تحمل مي‌کردم به نحوي که بچه‌ها، فشاري را حس نکنند و کمبودي را از ناحيه نبودن پدرشان نداشته باشند، اين وضعيت سخت بود، زمان‌هاي دستگيري در منزل هم از روزهاي بسيار سخت بود، البته با پيشنهاد آشيخ اکبر به خانواده‌هاي زندانيان سياسي هم رسيدگي مي‌کردم، و وقتي وضع آنها را مي‌ديدم و با آنها زندگي خود را مقايسه مي‌کردم، مي‌ديدم که وضع ما به مراتب بهتر است و بخشي از درآمد متوسط‌مان که خرج زندگي مي‌شد را به آنها مي‌رساندم تا در سختي نباشند.» البته عفت مرعشي تکاليفي براي خود در نظر داشت که درباره آنها توضيح داده بود: « فعاليت امثال ما در حد شرکت در مجالس انقلابي و آموزش مساجد و هيئت‌ها و بعضا ملاقات با مراجع و علما براي پيگيري حل مشکل زندانيان سياسي و رسيدگي به خانواده‌هاي زندانيان سياسي بود. تحمل مشکلات و نبود همسر و پرکردن جاي پدر براي بچه‌ها و رسيدگي به وضعيت تحصيلي، تربيتي و اجتماعي آنها در کنار مديريت اقتصادي منزل و تمام کردن ساختمان نيمه ساخته آشيخ اکبر از کارهاي من در دوره قبل از انقلاب بود.» او در اوايل انقلاب هم روزهاي آرامي نداشت وخودش گفته بود: « بعد از انقلاب تا تثبيت انقلاب و نبودن امنيت و ترورها، نگران امنيت آشيخ اکبر و بچه‌ها بودم و درخواست‌هاي مردم براي حل مشکلاتشان از من، که بعضا کاري هم نمي‌توانستم براي آنها انجام بدهم، اذيتم مي‌کرد و ناراحت مي‌شدم . » اکنون دو فرزند او در زندان هستند؛ مهدي که مدت‌هاست دوران محکوميتش را سپري مي‌کند و فائزه که گفته شده در جريان اعتراضات بازداشت و به اوين منتقل شده است.
عفت مرعشي نامه نوشت
عفت مرعشي ديگر مانند زمان بازداشت همسرش در رژيم گذشته جوان نيست و سن و سالي از او گذشته است اما بانوي 87 ساله هنوز دغدغه دارد که در اين راستا به مقام معظم رهبري نامه نوشت. در اين نامه که در ارگان رسانه‌اي حزب کارگزاران منتشر شده، ضمن انتقاد از عدم صدور مجوز براي عفت مرعشي براي ديدار با دخترش آمده است: « در 87 سالگي هنوز مانند جواني، ميانسالي و پيري چه قبل و بعد از انقلاب منتظر خبر از زنداني‌ام. انگار اين موضوع با من عجين است و بايد تحمل کنم. فائزه طبقه بالاي منزل ما زندگي مي‌کند، اکثر شـب‌ها براي رسيدگي به من، اتاق کناري من مي‌خوابد. صبحانــه را با من مي‌خورد و مي‌رفت. عصرها چند ساعتي سري مي‌زد و به پياده‌روي مي‌رفت، ولي خود را براي خواب مي‌رساند. با امر و نهي مهربانانه، مرا وادار به راه رفتن براي کارهاي روزه‌مره خود مي‌کرد که از پا نيفتم. او به جامعه اطراف خود حساس بود و حساس‌تر به امور زنان، به صورتي که از اوايل پيروزي انقلاب نگران‌سبک زندگي زنان بود و ســعي مي‌کرد که مسئولان را از افراط ‌و تفريط نسبت به زنان پرهيز دهد.» در بخشي از اين نامه آمده است: «آخر چرا بايد با زندانيان و نزديکان زنداني چنين رفتارهايي شود؟ من از آيت‌ا... خامنه‌اي مي‌خواهم که نه به عنوان رهبري و بلکه به عنوان کسي که از 60 سال پيش با او همزيستي و همکاري در مبارزه داشتيم مي‌خواهم که حقوق آنها و خانواده‌ها رعايت شود. به چه دليل فائزه نبايد بيش از يک ماه با خانواده خود ملاقات داشته باشد يا از تلفن محروم شود؟ کليه زندانيان اعم از اينکه مرتکب جرمي شده باشند و در مرحله تحقيقات مقدماتي قرار داشته باشند و متهم به ارتکاب جرم باشند يا حتي مرتکب جرمي شده باشند، طبق قانون حق ملاقات و بازديد، بستگان خود را دارند، جزو حقوق اوليه آنان است و اگر بازپرس نخواهد که ملاقات داشته باشد بايد کتبا دليل آن را به زندان و زنداني و وکيل و بستگان اعلام کند. هنوز حتي اجازه داشتن وکيل را به او نداده‌اند، زنداني بايد بتواند با بستگان درجه يک مادر، همسر، فرزندان خواهر و برادر ملاقات داشته باشد و حتي اگر شخص ديگري بخواهد با او ملاقات داشته باشد، مي‌تواند درخواست خود را با دليل به بازپرس، زندان يا… ارائه نمايد. اين در صورتي است که بازپرس پاسخگو نيست!؟ به خدا در دل و جانم نيست هيچ جز حسرت ديدارش. به اميد رفتار انساني و اسلامي که همين رفتارهاي مهربانانه مشکلات را حل مي‌کند. »
چرا نامه نوشت؟


به نظر مي‌رسد دليل نگارش نامه عفت مرعشي به مقام معظم رهبري به روابط آيت‌ا... هاشمي با مقام معظم رهبري مربوط باشد. آيت‌ا... هاشمي توضيح داده بود: « ‌ما از جواني با هم دوست بوديم. من پنج سال از آقاي خامنه‌اي بزرگ‌ترم. اولين ملاقات ما در درس خارج آيت‌ا... داماد بود که با هم آشنا شديم؛ ايشان از من کوچک‌تر بود؛ بعد هم رفاقت‌ها عميق و در دوران مبارزه خيلي عميق‌تر شد و بعد از انقلاب ديگر زيادتر شد. وي ادامه داد: در همه کارها با هم کار مي‌کرديم؛ ‌در جنگ و در هر جا که شما فکر مي‌کنيد تا امروز ما همين ارتباطمان هست.»